Gå til innhold

Lyse mennesker som bor på solfylte steder - hvordan passer de på huden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid lurt på hvordan det er for lyse mennesker å bo i et solfylt land, der det er sol og sommer så og si året rundt. Ødelegger de ikke huden sin?

F.eks lyse mennesker som bor f.eks i solfylte California, Florida, Australia og Sør-Afrika? Smører de seg med solkrem hver dag året rundt, eller blir huden deres vandt til solen?

Blir ikke den lyse huden deres ødelagt av all solen?

Ser mange som er lyse i huden til tross for at det er sol året rundt. Blir de ikke solbrent? Eller går de ofte tildekket og blir vandt til varmen?

Jeg er selv lys i huden og bor i Norge, men jeg får jo farge i huden iløpet av sommeren. Jeg blir veldig brent om jeg ikke smører meg, så her må det smøres hver dag når det er sterk sol!

Jeg er vandt til at vi bare har 3 sommer-måneder, og at vi må smøre oss mye med solkrem om vi drar til varmere strøk et par uker, eller blir vi brent. Jeg svetter bort i varmere land ... og gleder meg ofte til vinteren. Kanskje fordi kroppen min er vandt til kulde?

Så, hvordan klarer lyse mennesker seg i varme og solfylte steder? Smører de seg konstant og passer på huden? Er vel lettere å bli rynkete og fæl om man ikke passer seg? Er vel mange som får pigmentflekker og solflekker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*dytt*

Skrevet

Man blir jo ikke brent av å komme til og fra jobb, en tur på butikken og sånt. Tror ikke de gidder å sole seg hver dag om de bor der. Smører seg sikkert bare om de vet de skal være mye ute eller om det faktisk skal sole seg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man blir jo ikke brent av å komme til og fra jobb, en tur på butikken og sånt. Tror ikke de gidder å sole seg hver dag om de bor der. Smører seg sikkert bare om de vet de skal være mye ute eller om det faktisk skal sole seg.

Men mange av de er ganske lyse i huden til å bo på disse solfylte stedene, og likevel er de hverken brune eller brente? De er vel uten hver dag, om det er er til og fra jobb og skole og butikk og en joggetur?

Anonymous poster hash: 8ce6d...f95

Gjest Uhumskheter
Skrevet

Man venner seg jo til det. De syns det er fryktelig kaldt og kreperer nesten når gradestokken synker til pluss ti. Mens vi loffer fortsatt rundt i t-skjorte og nyter det milde været. Og så når det blir 20 minus her så hutrer vi litt i nikkersen og drar på oss skiskoa for å få fregner.

Mens de hadde dødd av frostskader i 20 minus.

Skrevet

hmmm...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor bare i Oslo, men bruker solfaktor femti hver dag, hele året. Om sommeren holder jeg meg mest mulig innendørs/i skyggen, bruker tøy som dekker kroppen og store hatter. Jeg blir veldig fort brun, men jeg vil ikke se ut som en harrytass og er veldig fornøyd med den pene, hvite huden min.

Anonymous poster hash: 2629e...135

Skrevet

Vet at i USA er det vanlig å bruke veldig høy solfaktor, slik som 30 eller 50.

Gjest Ciegus
Skrevet

Jeg smurte meg med solkrem, hver eneste gang jeg skulle ut døra. Faktor 50. Smurte meg så flere ganger om dagen.

Ironisk nok ble jeg aldri solbrent de 6 mnd jeg bodde i et varmt, asiatisk land, mens her i Norge har jeg blitt solbrent 3 ganger bare i sommer. :ler:

AnonymBruker
Skrevet

I land som Australia f.eks hvor mange lyshudede bor i sterk sol er forekomsten av hudkreft veldig mye høyere enn i f.eks Norge med lite sol.

Og de får også rynker fortere.

Huden ødelegges så klart av for mye sol og det er ikke så lett å beskytte seg alltid når man bor slik.

Anonymous poster hash: f1f90...00f

Gjest Artistina
Skrevet

Men mange av de er ganske lyse i huden til å bo på disse solfylte stedene, og likevel er de hverken brune eller brente? De er vel uten hver dag, om det er er til og fra jobb og skole og butikk og en joggetur?

Det er derfor hudkreft er veldig utbredt slike steder. Australia ligger på topp når det gjelder denne sykdommen.

Skrevet

Jeg smører meg med solfaktor hver dag hele året også i Norge. Om vinteren smører jeg kun ansiktet, selvsagt.

Skrevet

Vet at i USA er det vanlig å bruke veldig høy solfaktor, slik som 30 eller 50.

Gjør de det hver dag? Altså, smører de seg inn hele tiden?

Syns det er ekstremt slitsomt å bare være 2 uker i syden, og måtte smøre meg med solkrem før jeg går ut om dagen, og å smøre seg med aftersun når jeg har dusjet om kvelden...

Det er jo uansett ikke bra for huden å være konstant i sol? Eller blir de immune?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare tenker at lyse mennesker passer best i polare strøk, det er jo derfor vi er lyse. Huden våre tåler ikke så sterk sol.
Det er jo derfor mørke mennesker opprinnelig har holdt til å varmere strøk, fordi de er mørkere i huden.

Jeg tenkte også på, de som er velddig mørke i huden, trenger de aldri å smøre seg? Blir de aldri brent?

Skrevet

Jeg er typisk lys i huden med blå øyne, bodde en stund i USA. Der var det laaange perioder med 40+ dette var "innevær" da var stort sett persiennene nede, air condition på, og man kjørte dit man skulle. Veldig merkelig å ikke se ett eneste menneske som var ute og gikk :P

Ellers rådet legen meg til å alltid, alltid bruke faktor 50 i ansiktet og minst 30 på resten av kroppen. Dette var veldig viktig siden jeg kom så langt nordfra, og så ville han gjerne at jeg skulle sjekke føflekkene minst en gang i året :P Det ble en vane å bruke solkrem, men jeg var ikke ute i samme grad som her hjemme så da følte jeg ikke at jeg trengte å smøre inn hele kroppen hver dag. Gikk stort sett ikke i shorts og singlet heller, så mye hud var uansett dekket av klær.

Skrevet

Limer inn det jeg svarte i ca samme tråd i velværeforum:

Jeg er typisk lys i huden med blå øyne, bodde en stund i USA. Der var det laaange perioder med 40+ dette var "innevær" da var stort sett persiennene nede, air condition på, og man kjørte dit man skulle. Veldig merkelig å ikke se ett eneste menneske som var ute og gikk :P

Ellers rådet legen meg til å alltid, alltid bruke faktor 50 i ansiktet og minst 30 på resten av kroppen. Dette var veldig viktig siden jeg kom så langt nordfra, og så ville han gjerne at jeg skulle sjekke føflekkene minst en gang i året :P Det ble en vane å bruke solkrem, men jeg var ikke ute i samme grad som her hjemme så da følte jeg ikke at jeg trengte å smøre inn hele kroppen hver dag. Gikk stort sett ikke i shorts og singlet heller, så mye hud var uansett dekket av klær.

Skrevet

Gjør de det hver dag? Altså, smører de seg inn hele tiden?

Syns det er ekstremt slitsomt å bare være 2 uker i syden, og måtte smøre meg med solkrem før jeg går ut om dagen, og å smøre seg med aftersun når jeg har dusjet om kvelden...

Det er jo uansett ikke bra for huden å være konstant i sol? Eller blir de immune?

Har sett at noen bruker sånne spraybokser med f.eks 50, som de sprayer på nå og da hvis de er mye ute i solen. Det er kanskje litt enklere å bruke enn klissete krem hver dag. Jeg aner jo ikke, men har sett det på youtube osv. Det er sikkert også mange som dekker seg til, bare går dit de må, eller holder seg inne fordi det er så varmt.

Gjest Uhumskheter
Skrevet

Svarer det samme i denne tråden som den du lagde i går.

Man venner seg jo til det. De syns det er fryktelig kaldt og kreperer nesten når gradestokken synker til pluss ti. Mens vi loffer fortsatt rundt i t-skjorte og nyter det milde været. Og så når det blir 20 minus her så hutrer vi litt i nikkersen og drar på oss skiskoa for å få fregner.

Mens de hadde dødd av frostskader i 20 minus.

Skrevet

Går en liten formue i solkrem, men har begynt å kjøpe de på sprayboks selv om jeg ikke er helt fan av å puste inn gassene.

Begynner sesongen med faktor 50, går deretter ned til 30. Blir brun, men huden min holder seg fint. Har heller ingen utsatte føflekker igjen, de er alle veldig små. Gidder ikke å gå lenger ned enn som så, har ikke lyst til å ende opp som en rosin.

Skrevet

Særlig det siste året har jeg blitt veldig bevist på huden, rynker og diverse. Sikkert pga alderen. ;-) Men jeg har begynt å smøre meg med solkrem hver eneste dag, begynte med faktor 30, men har nå kjøpt faktor 50.

Er jeg på stranden, så er det med en caps eller hatt på hode, eventuelt under en parasoll.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...