Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurte på om jeg kunne få hjelp av noen som er litt drevne innen NAV-systemet. Nå har det seg slik at jeg akkurat er ferdig utdannet og har meldt meg som arbeidsledig med søknad om dagpenger. Jeg har tjent over minstekravet for å ha opparbeidet seg rett til det, sånn den saken er grei. Jeg fikk idag et brev i posten fra NAV hvor det står at de mangler bekreftelse på sluttårsak. Nå har det seg sånn at jeg er ringevikar to steder; det ene stedet som er en butikk er akkurat lagt ned og det andre er på en skole (som er helt stengt i sommerferien). Hvordan skal jeg da sende bekreftelse på sluttårsak, når jeg i utgangspunktet egentlig ikke har noen faste arbeidstimer, for det varierer jo veldig? Jeg synes dette er veldig forvirrende og har gått ned dit to ganger, hvor dem anbefaler meg å gå hjem og fylle ut dette.

Anonymous poster hash: fde3d...02c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dagpenger får man kun om man er arbeidsledig eller delvis arbeidsledig. Nå er jo du vikar og blir vel da regnet som at du forsatt har jobb og siden du ikke verken har fått sparken eller sagt opp vil jeg ikke tro at du da får dagpenger.

Gjest nokaa
Skrevet (endret)

Man har jo krav på det når man nettopp er ferdig utdannet og ikke har fast jobb. Når du jobber som ringevikar kan du jo faktisk ende opp med 0 timer i måneden.

Endret av nokaa
Skrevet

Joda, det får du. Men brevene de sender ut er ikke så individuelt utformet. Om du har en kontrakt på arbeidsforholdene du har, sender du det. Hvis ikke, må du ringe og informere. Eller aller helst levere denne infoen skriftlig, og få kvittering på det du leverer (med dato).

Når den tid kommer som du skal sende meldekort, merker du av hvor mye du jobber.

Skrevet

Bare for at man er ferdig utdannet så har man ikke automatisk rett på dagpenger nei. Men du må hvertfall få et skriv fra jobben din at du er ringevikar og at arbeidstiden din kan variere. Du må nesten bare stikke innom nav en gang til på forklare situasjonen din så vet de hva du skal gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Tusen tak for svar. Holder det da at jeg forklarer arbedisforholdene og sender dette til NAV uten at jeg da behøver noen underskrifter? Jeg tok opp dette med saksbehandler på NAV sist gang jeg var der, men hun var usikker på hvordan jeg gjorde det da. Hun mente jeg skulle vente på svar fra NAV... Det blir veldig vanskelig for meg å få underskrifter på det det, og jeg må i så fall vente til i slutten av august. Jeg har allerede sendt et meldekort. Vil jeg da eventuelt få etterbetalt? For dette vil sikkert enda ta litt tid.

Skrevet

Bare for at man er ferdig utdannet så har man ikke automatisk rett på dagpenger nei. Men du må hvertfall få et skriv fra jobben din at du er ringevikar og at arbeidstiden din kan variere. Du må nesten bare stikke innom nav en gang til på forklare situasjonen din så vet de hva du skal gjøre.

Det opplyses at hun har tjent nok til å ha opparbeidet seg rettigheten.

Skrevet

Du må ha skriftelig dokumentasjon fra arbeidsgiver. Så det holder ikke kun at du bekrefter dette.

Skrevet

Og ja du skal få etterbetalt :)

Skrevet

TS her. Tusen tak for svar. Holder det da at jeg forklarer arbedisforholdene og sender dette til NAV uten at jeg da behøver noen underskrifter? Jeg tok opp dette med saksbehandler på NAV sist gang jeg var der, men hun var usikker på hvordan jeg gjorde det da. Hun mente jeg skulle vente på svar fra NAV... Det blir veldig vanskelig for meg å få underskrifter på det det, og jeg må i så fall vente til i slutten av august. Jeg har allerede sendt et meldekort. Vil jeg da eventuelt få etterbetalt? For dette vil sikkert enda ta litt tid.

Det er liksom NAV i et nøtteskall. De trekker datoen etter seg hvis de kan, slik at det blir mindre å etterbetale hvis de mener at det er dokumentasjon de mangler. Derfor er det viktig å være talibansk på hva en sender, og når.

Tviler på at det er noe krav til at du skal dokumentere arbeidsforholdet du har hvis du opplyser om at du er ringevikar. Dette kan de jo eventuelt sjekke selv om de ønsker ved å ta kontakt med arbeidsgiver.

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Men hvordan skal jeg få skriftlig dokumentasjon når butikken er lagt ned, og den andre arbeidsgiveren ikke er på skolen før til skolestart? :S

Skrevet

Jeg er selv ringevikar og går på dagpenger og jo du må dokumentere at du er ringevikar og eventuelt hvor mye du kommer til å jobbe. Dette er noe Nav krever.

Skrevet

TS her. Men hvordan skal jeg få skriftlig dokumentasjon når butikken er lagt ned, og den andre arbeidsgiveren ikke er på skolen før til skolestart? :S

Jeg tror ikke du må det. På meldekortet skal en jo merke av hvor mye en har jobbet siste 14 dager, og ingen krever dokumentasjon for dette. Det betyr jo bare at det blir mindre for NAV å betale, og da gjør de det ikke vanskelig.

Skrevet

Hvis jeg forstår deg rett har du nå bare ett arbeidsforhold, og dette er kommunalt?

Skrevet

Hun er jo registrert som arbeidstaker og nav utbetaler jo ikke noe til henne før de vet hvor mye hun pleier å jobbe.

Da kan jo hvem som helst søke dagpenger bare ved å si at de er vikar mens de har fulltidsjobb.

Men det beste er å avtale en time med Nav.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. For øyeblikket nå har jeg ET arbeidsforhold og det er på denne skolen. Jeg har også en sommerjobb, men der begynte jeg jo nettopp, så der har jeg ikke jobbet i løpet av de siste tolv månedene. Jeg er i utgangspunktet fremdeles ansatt i denne butikken også, men den er altså lagt ned på svært kort varsel og jeg kommer aldri til å jobbe der mer. :vetikke:

Jeg glemte å nevne at jeg har lagt ved bekreftelse på endt studieløp.

Skrevet

Jeg hadde også nettopp startet som vikar da jeg søkte dagpenger. Fikk brev fra NAV om at de hadde fått opplysninger på et nytt arbeidsforhold og måtte dokumentere dette.

AnonymBruker
Skrevet

Hun er jo registrert som arbeidstaker og nav utbetaler jo ikke noe til henne før de vet hvor mye hun pleier å jobbe.

Da kan jo hvem som helst søke dagpenger bare ved å si at de er vikar mens de har fulltidsjobb.

Men det beste er å avtale en time med Nav.

Jeg forstår poenget ditt, det er bare at dette er et spesielt tilfelle fordi at jeg ikke har mulighet til å få bekreftelse på dette før i slutten av august. Men de kan jo godt få se lønnslipper? At de varierer? :vetikke:

Skrevet

Vet ikke helt hvordan Nav gjør det da. Kan hende du får sosial stønad eventuelt? :) Kan ikke alle reglene hos Nav bare vet at de er veldig nøye på å ha alt av papirer :) Skjønner frustrasjonen din! Men som sagt avtal et møte med Nav så får du se hva de sier :) De som kan dette

Skrevet

Saken er at du må være arbeidssøkende for å motta dagpenger. Og en sommerjobb kan faktisk lage kluss for deg, for i den perioden har du ikke rett på dem. I teorien skal du være parat til å ta en jobb i morgen.

Men en slik søknad vil jo være aktuelt når sommeren er over, og jeg tror ikke at du kan levere søknad på forskudd.

Når det gjelder butikkjobben tror jeg ikke den skaper trøbbel, men hvis det er utdanningsetaten du jobber for skulle det jo være mulig og få en bekreftelse på arbeidsforholdet også nå i ferien.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...