Gå til innhold

Ung og uerfaren: Starte egen bedrift kontra det å jobbe for andre.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Si du er ferdig med utdanningen din, og står mellom å starte egen bedrift, eller å jobbe for noen andre (i samme bransje, vell og merke).

Hvordan vil det slå ut senere i livet, mtp. jobbsøking?

Det er jo egentlig to helt forskjellige personligheter. Den som starter noe selv er jo mer entreprenør/grunder, mens de som jobber for andre fort kan bli litt mer "safe" arbeidere, som kanskje ikke liker å ta store sjanser.

Anonymous poster hash: 76fbf...b8c
Videoannonse
Annonse
Gjest gurimalla
Skrevet

Du sier ingenting om hva du driver med, det er stor forskjell på å starte tannlegevirksomhet enn eget konsulentbyrå.

AnonymBruker
Skrevet

Det første jeg tenker på mtp. jobbsøking senere er at man får referanser. Driver du selv så kan ikke din neste sjef ringe din forrige for å spørre om hvordan akkurat du var å være sjef for - og i mange ansettelsessituasjoner så er de jo gjerne nysgjerrige på dette.

Anonymous poster hash: 78713...e8f
Gjest Leo Nardo
Skrevet

Kan ikkje tenke slik som vyrdande entreprenør.

:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du erfaring? Det er tøft å starte noe selv og mange ender i økonomiske problemer etterpå. Tannlegesenter osv er jo safe, vil jeg tro.

Anonymous poster hash: 5a6de...bec

AnonymBruker
Skrevet

Om du kan vise til ålreite resultater behøver det ikke være et problem at man naturlig nok ikke har referanser når man er sin "egen sjef". Det kan faktisk være positivt i stillinger der en har et stort ansvar, har man en egen bedrift er man jo selv ansvarlig for absolutt alt og man stiller derfor sterkt når det gjelder å ta ansvar (forutsatt at man satser litt seriøst og har et visst volum på oppdrag og ikke bare anser det som en avansert hobby)

Rent juridisk vil jeg absolutt anbefale å danne A/S ganske raskt. Ja, det er litt kostbart men investeringen er nå 30K i motsetning til 100K senere. Man skiller privat og bedriftsøkonomi totalt og man står sterkere når det gjelder sosiale ordninger som sykelønn siden man kan ansette seg selv i sitt eget AS. Og kanskje det viktigste, kreditorene dine kan ikke gå etter dine private eiendeler som i ENK hvis det skulle gå skeis, det er mange som har brent seg der. Det er heller ingen revisjonsplikt under en viss sum for A/S lenger, så bakdelene med det blir stadig mindre.

Anonymous poster hash: b1fec...d3d
AnonymBruker
Skrevet

Har gjort begge deler, dvs først vært ansatt og etter noen år startet ene bedrift (AS). Jeg ville ikke vært årene som ansatt foruten. Jeg lærte mer om yrket, hvordan drive firma, utfordringer med ansatte, kunder og annet. Det var også fordelaktg å vise lønnsslipp/fast lønn så jeg kunne etablere meg med banklån, leilighet og i det hele tatt kunne konsentrere meg om å gjøre en god jobb/perfeksjonere meg, uten å ha presset om å skaffe kunder og jobber over meg hele tiden.

På spørsmålet ditt om jobbsøking senere i livet er det å si at for en arbeidsgiver er det viktig hvordan du løser jobben, om du skjønner selskapets strategier (kommunikasjon, merkevarebygging eller hva som helst) og hvordan du evner å tilpasse deg. Det er viktigere enn at du har vært gründer. Kanskje man vil spørre seg om du er en type som har vanskelig for å innordne deg andre, i alle fall hvis du har arbeidet selvstendig lenge. Kanskje noen vil tenke at du har drevet litt for smått til å passe i større bedrifter. Men som noen skriver over her er det forskjell på yrker og bransjer, og det er forskjell på en som bare har drevet for seg selv og en som har drevet med stor suksess og er kjent for å levere kvalitet.

Anonymous poster hash: aa159...f10
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har gjort begge deler, dvs først vært ansatt og etter noen år startet ene bedrift (AS). Jeg ville ikke vært årene som ansatt foruten. Jeg lærte mer om yrket, hvordan drive firma, utfordringer med ansatte, kunder og annet. Det var også fordelaktg å vise lønnsslipp/fast lønn så jeg kunne etablere meg med banklån, leilighet og i det hele tatt kunne konsentrere meg om å gjøre en god jobb/perfeksjonere meg, uten å ha presset om å skaffe kunder og jobber over meg hele tiden.

På spørsmålet ditt om jobbsøking senere i livet er det å si at for en arbeidsgiver er det viktig hvordan du løser jobben, om du skjønner selskapets strategier (kommunikasjon, merkevarebygging eller hva som helst) og hvordan du evner å tilpasse deg. Det er viktigere enn at du har vært gründer. Kanskje man vil spørre seg om du er en type som har vanskelig for å innordne deg andre, i alle fall hvis du har arbeidet selvstendig lenge. Kanskje noen vil tenke at du har drevet litt for smått til å passe i større bedrifter. Men som noen skriver over her er det forskjell på yrker og bransjer, og det er forskjell på en som bare har drevet for seg selv og en som har drevet med stor suksess og er kjent for å levere kvalitet.

Anonymous poster hash: aa159...f10

En løsning kan være å jobbe deltid for å få erfaring og ha en viss sikkerhet samtidig som man utvikler sitt eget konsept resten av tiden. Eventuelt fulltid + firma, men da bør en ha stor arbeidskapasitet.

AnonymBruker
Skrevet

Si du er ferdig med utdanningen din, og står mellom å starte egen bedrift, eller å jobbe for noen andre (i samme bransje, vell og merke).

Hvordan vil det slå ut senere i livet, mtp. jobbsøking?

Det er jo egentlig to helt forskjellige personligheter. Den som starter noe selv er jo mer entreprenør/grunder, mens de som jobber for andre fort kan bli litt mer "safe" arbeidere, som kanskje ikke liker å ta store sjanser.

Anonymous poster hash: 76fbf...b8c

Det å starte for seg selv er aldri (sjelden) negativt. Men å tro at du som nyutdannet med begrenset nettverk og uten referanser på at du gjør en grei jobb kan leve av det nyoppstartede firmaet er ekstremt naivt.

Så svaret er i de fleste tilfeller at en starter opp et firma under utdannelsen, søker fulltidsjobb når en har bestått studiet, og de neste 1-10 årene jobber 150% på sitt eget firma og 100% i vanlig lønnet arbeid. Om du ikke liker å jobbe er altså å starte opp et firma en dårig ide.

I forhold til fremtidige referanser spiller det ingen rolle: som selvstendig næringsdrivende har en kunder som vet om du gjør en god jobb eller ikke. Men de aller, aller fleste firma går altså ikke i pluss så du har til mat og husly de første årene. Selv om de fleste håndtverkere som starter for seg selv later til å tro det går med glitrende overskudd inntil de får en regning på ubetalt skatt og mva på 2.2 mill...

Anonymous poster hash: c9023...993

AnonymBruker
Skrevet

Det å starte for seg selv er aldri (sjelden) negativt. Men å tro at du som nyutdannet med begrenset nettverk og uten referanser på at du gjør en grei jobb kan leve av det nyoppstartede firmaet er ekstremt naivt.

Så svaret er i de fleste tilfeller at en starter opp et firma under utdannelsen, søker fulltidsjobb når en har bestått studiet, og de neste 1-10 årene jobber 150% på sitt eget firma og 100% i vanlig lønnet arbeid. Om du ikke liker å jobbe er altså å starte opp et firma en dårig ide.

I forhold til fremtidige referanser spiller det ingen rolle: som selvstendig næringsdrivende har en kunder som vet om du gjør en god jobb eller ikke. Men de aller, aller fleste firma går altså ikke i pluss så du har til mat og husly de første årene. Selv om de fleste håndtverkere som starter for seg selv later til å tro det går med glitrende overskudd inntil de får en regning på ubetalt skatt og mva på 2.2 mill...

Anonymous poster hash: c9023...993

Av erfaring så må man godta oppdrag med dårligere betingelser i begynnelsen, da får man vist hva man er god for og får bygd opp et godt rykte. Man behøver ikke nødvendigvis stort nettverk eller mye erfaring for å gjøre det så lenge en er villig til å ta risiko for å selge seg inn "billig". Man må begynne med oppdrag som ikke har for stor risiko for kunden og så jobbe seg opp derfra. Når man har fått vist at man kan så får en viktigere oppdrag om man er heldig.

At det går dårlig fordi man glemmer å sette av MVA og skatt er jo bare totalt useriøst, det første man lærer seg selv som seriøs selvstendig næringsdrivende er jo å sette av MVA/skatt på egen skattekonto samt skille privat og selskapsøkonomi totalt.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo veldig ann på bransje...

Innenfor min utdannelse så hadde man nok måttet jobbe for andre først, starte for seg selv som nyutdannet hadde nok ikke vært en suksess...

Anonymous poster hash: 6f162...050

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...