Gå til innhold

Ikke overskudd til å trene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. :)

For ca 4 uker siden så la jeg om kostholdet mitt, og begynte å trene styrke/kondisjon. Gikk veldig fint de 2 første ukene. :) Målet er å gå ned 4-5 kg og bli strammere. Gå ned i fettprosent. :)

Men for 2 uker siden så begynte jeg i sommerjobben min. (Jeg studerer vanligvis) Jobber 100 % stilling på en dementavdeling på sykehjem, hele sommer. Dvs, opp klokka 06:00 de fleste dagene i uka, noen dager kveld. Ofte når jeg jobber kveld, er jeg ikke hjemme før 23, og må opp igjen klokka 06.00 .. Når jeg kommer hjem, så er jeg kjempe sliten i beina, går jo frem og tilbake hele dagen, masse som er oppe i hodet på meg, blir jo også psykisk sliten av å være sammen med demente 8 timer hver dag.

Jeg har også kjæreste, så når jeg er hjemme vil jeg jo være sammen med han/venner/slappe av/ lade opp til en ny morgen osv.. Jeg har rett og slett ikke overskudd til å trene når jeg kommer hjem! Av og til når jeg jobber kveld, og har fått en god natts søvn, så drar jeg på trening om morgenen før jobb, men sjelden jeg jobber kveld.. Har prøvd å trene om noen kvelder, men har rett og slett gått hjem etter kort tid, for jeg greier nesten ikke å yte noe. Blir lite søvn.

Jeg er fortsatt flink med kostholdet da, spiser mellom 1400-1900 kcal hver dag. :) Er 167 cm og 64 kg, så er jo ikke overvektig. Men jeg har en del "ekstra" på mage og lår.

Så det jeg lurte på om det er nok trening å bare være på jobb? Blir jo fort noen timers gange, og ellers tunge løft osv i løpet av dagen. :) Og heller begynne å trene ordentlig til høsten igjen? Vil det i det hele ha noe effekt på formen av å droppe å trene, kanskje en til to ganger i uka utenom? :)

Anonymous poster hash: 27c1d...f7a
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er kostholdet som er det viktigste om du skal ned i vekt. Trening forbrenner ikke så mange kalorier, så det er mest viktig om du skal bygge muskler. Jeg synes du heller skal bruke energien din på andre ting enn trening i den situasjonen du er i nå, og du vil også som du skriver selv forbrenne en del kalorier av å være på jobb.

Anonymous poster hash: f265d...6c1
Skrevet

Kostholdet er viktigst når du skal gå ned i vekt. Trening gir gjerne mer overskudd, men du har jo en aktiv og tung jobb. Kanskje du kan få med kjæresten ut på turer, og fortsette med bedre trening til høsten? :)

AnonymBruker
Skrevet

Som det sies her, kostholdet er viktigst. Du har vel fridager? Vil et mål om å trene to dager i uken være oppnåelig unntil videre?

Anonymous poster hash: 0376a...f55

Gjest bustyvel
Skrevet

Spiser du riktig og nok da? Okei, du vil ned i vekt, men må spise skikkelig likevel - kanskje stjeler kostholdet energi selv om du tror alt annet gjør det?

Og hva med å gå tur i skogen med kjæresten etter jobb? Godt å få lufte tanker og få opp pulsen, samtidig som dere får tid sammen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student og jobber nå fullt i dagligvaren i sommer. Har minimalt med tid i kassa, og når jeg kommer hjem så leker jeg ute med toåringen min. Har null energi igjen når kvelden kommer, og trening skjer ikke.

Tenker at jeg nå er aktiv nok i hverdagen, og at når august og studiestart kommer vil jeg ha nok av overskuddsenergi til å trene aktivt igjen :)

Er jo ingen tvil om at fysiske jobber krever vesentlig mer enn studiene gjør!

Hvis du orker å trene en gang eller to, eller gå en tur med kjæresten, så gjør det. Hvis ikke så hent deg heller inn litt.

Og pass på kostholdet, det betyr mye!

Anonymous poster hash: 6435e...3c1

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar dere! :)

Har allerede fått kjæresten med på et tur-prosjekt! :) Men vil dette "stramme" opp noe særlig? Skal en uke til Tyrkia helt i slutten av ferien, og vil jo se best mulig ut, mindre slapp kropp! Vil kroppen se strammere ut om jeg bare går ned i fettprosent, men ikke har noe særlig med muskler fra før? :)

Anonymous poster hash: 27c1d...f7a
Skrevet

Skal du stramme opp lønner det seg å trene styrke. Hva med noen kroppvektøvelser hjemme etter/før jobb? Da blir ikke dørstokkmila så lang :)

Jeg jobber også 100% i sommer, og rekker fint 4 treningsøkter i uka. Men jeg har ingen kjæreste og prioritere da. Synes det høres ut som en god ide og kanskje prøve å få inn trening på fridagene dine. Jobber du 100% skal du vel ha 2 av de i uka? Kjør et helkroppsprogram disse dagene, mer skal antagelig ikke til :) Synes ofte det er lettere å trene på morgnen de dagene jeg har fri, da har jeg jo resten av dagen til å gjøre hva jeg vil :) Sover til 09.00/10.00, drar rett på trening etter en liten frokost og er ferdig senest 12, som oftest vil ikke venninner møte meg før denne tiden uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...