Gå til innhold

Trenger hjelp til forbedring av kosthold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er 27 år, BMI så vidt over på "overvektig" på skalaen. Jeg fødte for 6 måneder siden, og ammer enda. Jeg ønsker å få et sunnere kosthold, men har vansker for å komme på ting jeg kan variere med, så det går mye i det samme hver dag.

En typisk dag består gjerne av:

Frokost:

En porsjon havregrøt med eplebiter og kanel. En kopp kaffe.

Mellommåltid:

En frukt eller en grønnsak. Gjerne en gulrot, en bit kålrabi eller en banan.

Lunch:

Ett grovt rundstykke med ost, skinke, kyllinhpålegg eller leverpostei. Topper med agurk/tomat/paprika f.eks. Et glass appelsinjuice.

Middag: Det går mye i wok, ovnsbakte grønnsaker og kylling/laks/koteletter, en grønnsakssuppe av noe slag. Retter som inneholder mye grønt, noe kjøtt, og er enkelt/raskt å tilberede.

Kvelds:

En yoplait dobbel 0% yoghurt med Axa 4-korn i, en nektarin/plomme/klementin (det som måtte friste på butikken).

Jeg går sakte men sikkert ned i vekt (målet er å være et greit stykke innafor "normalvekt", men vektnedgang i seg selv er ikke det viktigste. Jeg har tidligere hatt et temmelig dårlig kosthold, så jeg ønsker egentlig å legge om livsstilen min. Det skorter ikke på viljestyrken, jeg har ikke noe problem med å holde meg unna snop osv. Men jeg mangler fantasi i matveien, emder med å spise mye av det samme hver dag, og så blir jeg matlei.

Har du noen tips til hvordan jeg kan forbedre/variere kostholdet mitt? Maten jeg skal spise vil jeg jo på sikt lage til barnet også (jeg kommer ikke til å lage to middager når hun spiser vanlig mat), så jeg vil ikke følge noen ekstreme dietter i noen retning.

Har du noen sunne, gode oppskrifter blir jeg veldig glad om du deler :-)

Anonymous poster hash: 59efd...edd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er 27 år, BMI så vidt over på "overvektig" på skalaen. Jeg fødte for 6 måneder siden, og ammer enda. Jeg ønsker å få et sunnere kosthold, men har vansker for å komme på ting jeg kan variere med, så det går mye i det samme hver dag.

En typisk dag består gjerne av:

Frokost:

En porsjon havregrøt med eplebiter og kanel. En kopp kaffe.

Mellommåltid:

En frukt eller en grønnsak. Gjerne en gulrot, en bit kålrabi eller en banan.

Lunch:

Ett grovt rundstykke med ost, skinke, kyllinhpålegg eller leverpostei. Topper med agurk/tomat/paprika f.eks. Et glass appelsinjuice.

Middag: Det går mye i wok, ovnsbakte grønnsaker og kylling/laks/koteletter, en grønnsakssuppe av noe slag. Retter som inneholder mye grønt, noe kjøtt, og er enkelt/raskt å tilberede.

Kvelds:

En yoplait dobbel 0% yoghurt med Axa 4-korn i, en nektarin/plomme/klementin (det som måtte friste på butikken).

Jeg går sakte men sikkert ned i vekt (målet er å være et greit stykke innafor "normalvekt", men vektnedgang i seg selv er ikke det viktigste. Jeg har tidligere hatt et temmelig dårlig kosthold, så jeg ønsker egentlig å legge om livsstilen min. Det skorter ikke på viljestyrken, jeg har ikke noe problem med å holde meg unna snop osv. Men jeg mangler fantasi i matveien, emder med å spise mye av det samme hver dag, og så blir jeg matlei.

Har du noen tips til hvordan jeg kan forbedre/variere kostholdet mitt? Maten jeg skal spise vil jeg jo på sikt lage til barnet også (jeg kommer ikke til å lage to middager når hun spiser vanlig mat), så jeg vil ikke følge noen ekstreme dietter i noen retning.

Har du noen sunne, gode oppskrifter blir jeg veldig glad om du deler :-)

Anonymous poster hash: 59efd...edd

Det ser ut som du spiser svært lite?

Hvor mange kalorier spiser du pr dag?

Kanskje er forbrenningen din satt ned pga at du får i deg for lite kalorier?

Fett er viktig å få i seg til frokost. Evt bland inn en-to spiseskjeer rapsolje i havregrøten

Anonymous poster hash: 44576...4b0

Skrevet

Det som er viktig er å få i seg nok kalorier når man skal ned i vekt. En trenger ikke å sulte rett og slett. Jeg var ikke noe særlig overvektig da jeg bestemte meg for å begynne på grete roede for å fortsette slankingen. Jeg trodde jeg selv spiste sunt, og jeg spiste 1200 kalorier. Da jeg begynte på grete roede kurset ville plutselig kurslederen ha meg til å spise 1600 kalorier, noe jeg selv følte var alt for mye og fikk diskutert meg ned til 1500 kalorier, noe kurslederen egentlig ikke ville! Det var utrolig mye mat, og selv bare det å begynne å spise oftere og mer mat gjorde at jeg gikk ned 2 kg første uken! Vet ikke om du har lyst eller økonomi til å starte på et slikt kurs, men det er mulig å låne/kjøpe bøker og lære seg om roedemetoden! Det er ikke en diett, men en livsstilsendring! Bare et tips :-)

Når det gjelder andre matretter så kan jeg anbefale knekkebrød (min favoritt er falu rågrut), med cottage cheese og druer, syltetøy (uten tilsatt sukker, smaker like godt), eple og kanel eller annen frukt. Dette er super godt! Eneste jeg spiste i en periode som frokost, lunsj og kvelds!

Grete roede har også mange gode oppskrifter på siden sin som er gratis for alle! :-) men ser du bruker å spise ovnsbakte grønnsaker, der bør du være forsiktig med oljen da det inneholder mye kalorier!

håper dette var til litt hjelp, lykke til videre! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...