Gå til innhold

Er det vanlig at man sier ting som "Du fortjener å bli slæppa" i krangler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer har nettopp kjøpt hus, vi har vært sammen i mange år. Jeg har skjønt at han har et problem med sinne da han blir sint veldig fort. Han har dyttet meg over ende en gang. Jeg ønsker her og få svar fra andre som er i forhold, om hvordan deres krangler er? I våres krangler må jeg som regel gi meg, og be om hans tilgivelse, selv om jeg også føler at jeg ikke har gjort noe galt. I kranglene kommer han ofte med utspill som "skal jeg banke vett inn i hodet ditt", "du fortjener bank, din bortskjemte drittunge", "du fortjener å bli slæppa til", "Nå ser jeg hvem du virkelig er". Jeg sliter med dårlig selvbilde, og vet at jeg ikke får til så mye. Men jeg føler jeg prøver.

Jeg lager middag hver dag, vasker, klær, hus, og rydder i hjemmet. Han gjør ikke dette. Det nye huset vi har kjøpt er det et stort prosjekt på gang, og han gjør mye her, og jeg hjelper til med det jeg kan, kjører ærend, og kapper, og måler det jeg klarer. likevel mener han at jeg ikke gjør nok, det forventes at jeg både hjelper til like mye ute, samt at jeg fremdeles også skal gjøre mitt ansvar inne. Og det er egentlig greit, men jeg føler jeg får lite annerkjennelse, og han kommer hele tiden med stikk mot meg, der han sier at jeg gjør så lite. Derav den seneste krangelen vår, hvor han som han gjør i våre fleste krangler, sier stygge ting... han følger gjerne etter meg og snakker truende mot fjeset mitt, selv om jeg går unna. Når jeg konfronterer han med hva han sier under krangler (je skriver det noen ganger ned, slik at jeg ikke skal glemme), sier han som regel at han overdriver. Men når jeg sier at det må gå an å snakke ordentlig til hverandre, selv under en krangel, sier han at det bare er sånn han er.

I mine øyne er vel husarbeid inne, også en viktig del av husholdet? men er egentlig ikke hva vi krangler om jeg er ute etter hjelp til, men om dette er vanlig i forhold? Har kun vært i dette forholdet, og har ikke noe å sammenlikne med...

Anonymous poster hash: 69dfd...c90

Anonymous poster hash: 69dfd...c90
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drit i å lage middag og vaske klærne hans.

• Liker 2
Skrevet

Nei, ikke vanlig!

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Og denne karen har du kjøpt hus med?

Jaja....

Kort spørsmål: Jeg hører ikke noen som helst hverken vilje eller evne til å se hva hans oppførsel under kranglene medfører, - stemmer det?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min kan også si noen ting som er over kanten i krangler, og han har også begrunnet det med at han overdriver fordi han er sint. Men han har også sagt unnskyld for dette, og har blitt litt flinkere til å tenke over hva han sier. Jeg tror ikke dette er veldig vanlig da, og det er iallfall ikke noe man bare må finne seg i.. Trusler er hvertfal ikke okai! Synes det er bra at du tydligvis har snakket med ham om dette når dere ikke er sinte, det er mulig du må gjøre dette igjen og si tydligere ifra at selv om han "bare er sånn" så er det ikke okai for deg. Kanskje dere kunne snakket med en utenforstående om dette?

Synes også arbeidsfordelingen høres veldig skjev ut.. vet ikke hvordan du kan gå frem for å fikse på dette, men det er i allfall dumt å la det gå for lang tid for da venner han seg til at du gjør så mye, og blir sikkert kjempeoverrasket hvis du plutselig sprekker pga det..

Anonymous poster hash: 7c762...b77
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars deg. ''Jeg sliter med dårlig selvbilde og vet jeg ikke får til ting''. Han har ikke slått deg, men er sinna i kranglene. Det er normalt å være forbanna i en krangel. Enda en sutretråd.

Anonymous poster hash: 59140...482
  • Liker 2
Skrevet

Nei, dette er ikke vanlig. Det er ikke slik det skal være i et godt forhold. Trusler om vold er like mye vold, og er helt uakseptabelt. Dette høres ut som mishandling og ikke noe du skal finne deg i. Hvis du begynner å spørre deg selv om "er dette virkelig normalt?" så bør det ringe en bjelle.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 3
Skrevet

Stakkars deg. ''Jeg sliter med dårlig selvbilde og vet jeg ikke får til ting''. Han har ikke slått deg, men er sinna i kranglene. Det er normalt å være forbanna i en krangel. Enda en sutretråd. Anonymous poster hash: 59140...482

Synes det der var fryktelig ufint sagt!

Normalt å være sint i en krangel, ikke normalt å true med vold.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Stakkars deg. ''Jeg sliter med dårlig selvbilde og vet jeg ikke får til ting''. Han har ikke slått deg, men er sinna i kranglene. Det er normalt å være forbanna i en krangel. Enda en sutretråd.

Nei, dette er ikke sutring. Foreslår at du leser litt mer om hva vold faktisk er.

Les mer her, hvor det blant annet står:

Volden har mange uttrykk. Isdal opererer med fem ulike voldstyper: Fysisk vold, seksuell vold, materiell vold, psykisk vold og latent vold. Fysisk vold inkluderer et vidt spekter av handlinger fra det å holde, dytte, riste eller klype, via bruk av slag, spark eller våpen og til drap. Alvorlig vold gir høy risiko for fysisk skade, mens den andre volden som ikke gir slik risiko betegnes som moderat.
Psykisk vold er alle måter å skade, skremme eller krenke på, som ikke er direkte fysiske i sin natur. Det kan også være måter å styre eller dominere andre på, ved hjelpe av en bakenforliggende makt eller trussel. Det kan være snakk om direkte eller indirekte trusler, degraderende og ydmykende atferd, kontroll, utagerende sjalusi, isolering og emosjonell vold.

Endret av Yvonne
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er overhodet ikke normalt. Dessverre er det endel kvinner på KG som er sammen med bedritne menn og ikke eier begrep om hvordan et normalt forhold ser ut.

Alle har krangler men jeg har aldri - en eneste gang - blitt fysisk dyttet eller slått eller blitt fortalt tingene du sier der.

Man er ikke en annen person selv om man er sint. Faren min har temperement men han har ALDRI sagt tingene du lister opp her. Det er ikke normalt overhodet.

Du må se ham for det han virkelig er, legge ut huset for salg og komme deg vekk. Deretter jobber du med egen selvtillit.

Anonymous poster hash: 72237...7b2
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må se ham for det han virkelig er, legge ut huset for salg og komme deg vekk. Deretter jobber du med egen selvtillit.

Anonymous poster hash: 72237...7b2

Er det rart norge topper skilsmisse statestikken i verden når noen få krangler skal være grunn til å gjøre det slutt? mens borte i muslimske land slår mennene konene sine opp og ned i mente lovlig og de holder sammen tykt og tynt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det rart norge topper skilsmisse statestikken i verden når noen få krangler skal være grunn til å gjøre det slutt? mens borte i muslimske land slår mennene konene sine opp og ned i mente lovlig og de holder sammen tykt og tynt.

Og med et slikt argument "på bordet" så føler jeg plutselig at det er sunt å toppe skilsmissestatistikken...

Anonymous poster hash: 40af2...63d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke sammenligne muslimske land og deres ekteskapslover mot Norge og hvordan man har det her. Er to forskjellige verdener!

Anonymous poster hash: b9f9e...40f

AnonymBruker
Skrevet

Forøvrig så (dessverre) er ts en dørmatte som tydeligvis finner seg i alt. Man skal ikke ha det sånn i et forhold.

Siden hun tydeligvis ikke klarer å komme seg vekk så tror jeg dessverre hun bare må regne med at det kommer til å fortsette med slike utsagn i krangler og at hun kan risiktere å faktisk bli slått til.

Han personen er ikke verdt det.

Jeg skjønner ikke folk som er i slike destruktive forhold.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan identifisere meg med problemet ditt, jeg hadde det helt likt selv. Bare at han var fysisk flere ganger.. Jeg var dum og aksepterte det gang på gang, ba han om unnskyldning selvom han var den som var fysisk... Det beste du kan gjøre for deg selv er å stå opp for deg selv. Du må aldri la noen få lov til å komme med trusler som det, eller behandle deg sånn.

Anonymous poster hash: d85d0...8fa
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette er ikke sutring. Foreslår at du leser litt mer om hva vold faktisk er.

Les mer her, hvor det blant annet står:

Jaha jeg leste alt. hvis det er noe her så går det på det psykiske iform av klaging, truing og gjøre selvtilliten dårlige. Det er noe som ikke stemmer her. Hun har dårlig selvbilde, vet hun ikke får til mye, men så ramser hun opp alle arbeidsoppgavene hun gjør i andre avsnitt. Det er opplagt at hun sliter psykisk selv. Hun forteller ikke om jobb utenom dagliglivet. Merket meg på KG at det er mye dobbeltmoral ute og går i enkelte fora. Det sies på de andre største norske forumene også. Trådstarter får full sympati, men i denne tråden synes mange det er greit, og at det er trådstarter som sutrer. På KG har det å si hvem som skriver tråden til innholdet og svarene kommer deretter. Det er lite nøytralt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke sammenligne muslimske land og deres ekteskapslover mot Norge og hvordan man har det her. Er to forskjellige verdener!

Skjerp deg, selvfølgelig kan man det. Begge er ekteskap og føres i verdens statestikk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan identifisere meg med problemet ditt, jeg hadde det helt likt selv. Bare at han var fysisk flere ganger.. Jeg var dum og aksepterte det gang på gang, ba han om unnskyldning selvom han var den som var fysisk... Det beste du kan gjøre for deg selv er å stå opp for deg selv. Du må aldri la noen få lov til å komme med trusler som det, eller behandle deg sånn.

Anonymous poster hash: d85d0...8fa

Du opplevde fysisk vold og det er uakseptabelt. Bra du sto opp for deg selv og gjorde noe med det. Det krever styrke.

Skrevet (endret)

Jaha jeg leste alt. hvis det er noe her så går det på det psykiske iform av klaging, truing og gjøre selvtilliten dårlige. Det er noe som ikke stemmer her. Hun har dårlig selvbilde, vet hun ikke får til mye, men så ramser hun opp alle arbeidsoppgavene hun gjør i andre avsnitt. Det er opplagt at hun sliter psykisk selv. Hun forteller ikke om jobb utenom dagliglivet. Merket meg på KG at det er mye dobbeltmoral ute og går i enkelte fora. Det sies på de andre største norske forumene også. Trådstarter får full sympati, men i denne tråden synes mange det er greit, og at det er trådstarter som sutrer. På KG har det å si hvem som skriver tråden til innholdet og svarene kommer deretter. Det er lite nøytralt.

Vi kan umulig ha lest samme hovedinnlegg. Som ts skriver:

Han har dyttet meg over ende en gang. Jeg ønsker her og få svar fra andre som er i forhold, om hvordan deres krangler er? I våres krangler må jeg som regel gi meg, og be om hans tilgivelse, selv om jeg også føler at jeg ikke har gjort noe galt. I kranglene kommer han ofte med utspill som "skal jeg banke vett inn i hodet ditt", "du fortjener bank, din bortskjemte drittunge", "du fortjener å bli slæppa til", "Nå ser jeg hvem du virkelig er". Jeg sliter med dårlig selvbilde, og vet at jeg ikke får til så mye. Men jeg føler jeg prøver.

Derav den seneste krangelen vår, hvor han som han gjør i våre fleste krangler, sier stygge ting... han følger gjerne etter meg og snakker truende mot fjeset mitt, selv om jeg går unna. Når jeg konfronterer han med hva han sier under krangler (je skriver det noen ganger ned, slik at jeg ikke skal glemme), sier han som regel at han overdriver. Men når jeg sier at det må gå an å snakke ordentlig til hverandre, selv under en krangel, sier han at det bare er sånn han er.

Det at du forsvarer vold sier vel mer om deg enn om ts. Det er greit at man krangler i et forhold, det er ganske vanlig, men det er ikke greit å true, dytte, være dominerende så til de grader som hennes kjæreste er osv. Det ER vold selv om du prøver å glatte over det.

Forøvrig har ikke jeg sagt at det er greit det som skjer i tråden du referer til, men det er ikke den jeg forholder meg til akkurat nå.

Endret av Yvonne
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her, jeg tenkte informere om at jeg er selv i 100 % stilling, og jobber mye. Dagene mine på jobb er ofte fra 0730-1700, jeg har litt avspasering innimellom, da jeg jobber mye ekstra og dagene kan vare til 2000. Vil ikke si hva jeg jobber som, da jeg vil holde på anonymitetet. Jeg sliter litt psykisk, helt riktig. Men har jobbet med det i mange år, og det går opp og ned som alt annet. Dersom denne tråden oppfattes som syting beklager jeg det. Men dette er det eneste stedet jeg har følt for å tømme meg litt. Jeg har ikke snakket om dette til noen andre. Man kan kalle meg dum som fremdeles er med denne mannen, eller man kan si at jeg bare bør finne meg i det. Jeg ønsker jo å få det til med han, og jeg har i de senere årene prøvd å stilt opp for meg selv, og derfor har det nok blitt mer krangling. Jeg er ikke uskyldig i kranglingen, men føler selv at jeg aldri ville sagt slike ting i en krangel. Jeg ønsket å høre om andre også har det slik i krangler, da man kanskje kan få litt mer ærlige svar her på KG en hva man gjør andre steder.

Takker for alle andre svar også, og selv vet jeg ikke helt hva jeg vil oppnå ved en slik tråd... Jeg håper det blir bedre når det ikke er så mye stress rundt oss...

Anonymous poster hash: 6aa15...384

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...