Gå til innhold

Fettprosent/muskelmasse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest så mye om at å gå ned i fettprosent + bygge muskler på en gang, ikke går. Men mer muskler forbrenner jo mer fett, så da forsvinner vel fettet etterhvert?

Anonymous poster hash: c111a...1ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tanken din baseres seg på en feil forenkling.

- Lagret fett er energilager

- Størstedelen av hvileforbrenningen er fettdrevet, men den bruker også glykogen/glukose.

- Mer muskler øker energibehov for hvileforbrenning. Og større energibehov vil i de fleste tilfeller trigge økt apetitt.

Det betyr ikke at mer muskler = mindre fett.

- Hvis innlagring av energi (etter et måltid) er større enn det reelle forbruket vil energilagrene akkumulere seg. Vice Versa.

Samtidig er det andre ting som også påvirker hvileforbrenning. Det ene totalt energiinntak. Høyere inntak trigger høyere forbrenning, lavere trigger lavere forbrenning. Hva du velger å spise kan også avgjøre hormonell respons. Spesielt dersom du er insulinresistent (PCOS), eller har andre hormonelle problemer/medisiner.

AnonymBruker
Skrevet

Tanken din baseres seg på en feil forenkling.

- Lagret fett er energilager

- Størstedelen av hvileforbrenningen er fettdrevet, men den bruker også glykogen/glukose.

- Mer muskler øker energibehov for hvileforbrenning. Og større energibehov vil i de fleste tilfeller trigge økt apetitt.

Det betyr ikke at mer muskler = mindre fett.

- Hvis innlagring av energi (etter et måltid) er større enn det reelle forbruket vil energilagrene akkumulere seg. Vice Versa.

Samtidig er det andre ting som også påvirker hvileforbrenning. Det ene totalt energiinntak. Høyere inntak trigger høyere forbrenning, lavere trigger lavere forbrenning. Hva du velger å spise kan også avgjøre hormonell respons. Spesielt dersom du er insulinresistent (PCOS), eller har andre hormonelle problemer/medisiner.

Takk! Da hadde jeg litt feil kunnskap om dette, ja.

Jeg har ikke trent styrke så lenge, men har både blitt sterkere og har mindre fett, spesielt på overkroppen. Spiser selvsagt sunnere, så det har jo også innvirkning. Hvis jeg fortsetter på samme måte, vil jeg vel kunne fortsette å øke muskelmasse og minske fett? Det ser foreløpig ut til å virke i hvert fall. Sykler litt også, så det er jo også med på forbrenningen.

AnonymBruker
Skrevet

Takk! Da hadde jeg litt feil kunnskap om dette, ja.

Jeg har ikke trent styrke så lenge, men har både blitt sterkere og har mindre fett, spesielt på overkroppen. Spiser selvsagt sunnere, så det har jo også innvirkning. Hvis jeg fortsetter på samme måte, vil jeg vel kunne fortsette å øke muskelmasse og minske fett? Det ser foreløpig ut til å virke i hvert fall. Sykler litt også, så det er jo også med på forbrenningen.

Har du målt armer og ben og sett de bli større? Man kan bli litt sterkere uten å øke muskelmassen(eventuelt øke muskelmassen veldig lite) Men kroppen er ikke bygget for skjønnhetskonkurranser, får man i seg for lite næring så forbrenner man fettet. Da er ikke kroppen gira på å bruke ekstra energi på å bygge opp større muskler. Tenk selv om du ikke levde i et overflodssamfunn hvor man faktisk slanker seg, men spiser for å overleve.

Anonymous poster hash: 54837...6dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...