AnonymBruker Skrevet 6. juli 2014 #1 Skrevet 6. juli 2014 Har en livvat gutt på 2,5 år. Han spiser litt dårlig. Spiser masse frukt, men sliter spesielt med middag. Han har også en tendens til å spise kun pålegget på brødskive/knekkebrød. Er streng med godteri i uka, men lørdag får han. På sommeren blir det som regel en is hver dag. Noen tips til hvordan han kan spise mer, eller er dette typisk for alderen? Anonymous poster hash: fe8f0...be9
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2014 #2 Skrevet 6. juli 2014 Hvorfor is hver dag? Normalt er det nok ja, men pass på at han er ordentlig sulten til middag og ikke gi alternativer. Jeg pakker vekk talerkenen om hun ikke vil ha og gir den om hun spør om mat etter litt. Ny mat til kveldsmat, ikke før.Anonymous poster hash: 46c8b...6b9
Guadaloupe Skrevet 6. juli 2014 #3 Skrevet 6. juli 2014 Jeg er av den oppfatningen at de fleste mennesker kan spise mindre i perioder uten at det trenger å gå utover helsa, hvis barnet stadig spiser lite mat over lengre perioder er det grunn til bekymring. Jeg tror det er lurt å ikke fokusere for mye på det og rose for det lille barnet spiser, så kommer nok matlysten til å ta seg opp igjen etterhvert Jeg var et slikt barn, spiste mindre i perioder også tok det seg opp igjen, og slik er jeg egentlig fortsatt. Men jeg ville ikke gitt barnet is hver dag selv om det er sommer, max. ett par ganger i uka, og da etter måltider for å ikke ødelegge matlysten.
Ava Mae Skrevet 6. juli 2014 #4 Skrevet 6. juli 2014 Vi har også en gutt som alltid har vært småspist, spesielt i forhold til middag. Så lenge han er aktiv, utvikler seg normalt og følger sin egen kurve så er det stort sett ikke mere dere får gjort. De har energidrikker på apoteket som vi kjøper i de periodene han spiser dårligst. Jeg husker ikke helt,men jeg tror en flaske tilsvarer ca to brødskiver og ett glass melk. De koster skjorta men de kan hjelpe. Ved helt prekære situasjoner kan dere få disse dekket, men det skal desverre en del til.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2014 #5 Skrevet 6. juli 2014 Ok, da skal jeg bli bedre med isen. Første barnet, så det er mye å tenke på Takk TSAnonymous poster hash: fe8f0...be9
Maximillian Cohen Skrevet 6. juli 2014 #6 Skrevet 6. juli 2014 Vår datter på samme alder spiser i perioder veldig mye, mens i andre perioder nesten ikke noe. Det går vel mye på hva kroppen trenger. I en vokseperiode vil det selvfølgelig være et større behov for energi. Jeg mener unger må få styre mengden selv, så kan heller foreldrene styre hva de skal spise. Begge deler innen for rimelighetens grenser, selvfølgelig. Is hver dag er vel litt i overkant? Selvfølgelig skal det være lov å ta seg en is i solsteiken, men hver dag ville jeg prøvd å unngå.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2014 #7 Skrevet 6. juli 2014 Is hver dag, før middagsmaten er vel forklaringen? Kjøp is i boks og si at når middagen er spist opp kan du få is. Men ikke is i store mengder. De sa på tv for litt siden at en is til et barn under skolealder blir som om en voksen skulle spise 3 is på en gang, og hvem orker det? Næringsdrikker dekkes ikke med mindre man har en diagnose som gjør det vanskelig å spise eller ta opp næringsstoffer. 1 box næringsdrikk tilsvarer 2 brødskiver, ett glåss melk og et glass juice samt ekstra vitaminer og mineraler. Hver box koster kr. 35, ca. Smootie koster kr. 45,.Anonymous poster hash: f3a3d...77a
Harlekin Skrevet 6. juli 2014 #8 Skrevet 6. juli 2014 (endret) Is hver dag, før middagsmaten er vel forklaringen?Anonymous poster hash: f3a3d...77a TS skriver vel ikke at han får is før middag? Det er litt vel lettvint å skylde barnets småspisthet kun på is. TS, jeg synes han høres ganske normal ut for alderen. Min datter (nå 5) har alltid vært småspist, og vanligvis har hun spist mye mindre enn din gutt. Først nå begynner hun å bli "normal" i apetitt (spiser 1-2 skiver til kvelds, for eksempel), selv om repertoaret fortsatt er begrenset. Hun er heller ikke glad i middag, spiser lite av det og ikke med særlig variasjon. Men jeg tror dette vil løse seg med alderen, og det tror jeg det vil med din gutt også. Jeg synes det er helt greit med en is per dag nå om sommeren (men nå er jeg en sånn som ikke er redd for dessert. Min datter får dessert hver dag om hun spiser middag). Men selvsagt, ikke dessert før middag Hva med å bruke smørepålegg på brødet/knekkebrødet? Det får han vel ikke så lett av. Ellers er det positivt at han liker frukt, hva med grønnsaker? Min jente er ikke glad i frukt, først nå kan hun be om banan og spise litt av det. Men hun er glad i rå grønnsaker som paprika, agurk, sukkererter, gulrot, småtomater osv., og spiser bra med det. Hvis han ikke spiser noe særlig av det, kan du kanskje la grønnsaker stå lett tilgjengelig, slik at det er der når han blir sulten? Min jente får et par sorter grønnsaker til frokost og kveldsmat, sammen med brød, siden hun ikke spiser grønnsaker til middag. Alt i alt synes jeg synes dette ikke høres bekymringsverdig ut, med mindre han går ned i vekt / ikke legger på seg, blir slapp eller lignende. Endret 6. juli 2014 av Harlekin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå