Gå til innhold

Hund som knurrer/glefser når han irettesettes

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Har en 1 år gammel Pomeranian som knurrer/glefser dersom han blir irettesatt. Hvis han f.eks blir tatt bort fra noe/noen han ikke skal være nær, absolutt ikke brått og brutalt, men dyttet bort og vi sier strengt "nei", så kan han knurre og glefse litt mot oss. Han har aldri faktisk bitt oss, men det er jo uansett ikke bra. Hva gjør vi galt eller hvordan skal vi håndtere det?

Anonymous poster hash: e7a31...ef2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å stoppe uønsket adferd med hunder, er det lettere, tryggere og mer effektivt om du GÅR mot hunden for å fjerne den fra en uønsket situasjon.

Jeg fotfulgte en han-hund som konstant prøvde å jokke på tispa mi. Til slutt tok han hintet, for da var tispa mi. :)

AnonymBruker
Skrevet

Det aller beste er jo å gå FRA hunden, ikke truende gå mot. Hva du over mener med at hunden skjønte at tispen var din, høres jo bare rart ut.

Anonymous poster hash: ea495...8b9
Skrevet

Synes du det hørtes rart ut?

Det er jo for å vise at du EIER tispen, at han ikke får lov å jukke å styre som han vil.

Jeg går alltid mot tispa mi når ho setter i gang å ule når hun hører lyder eller folk ute, og det funker hver gang.

Det hjelper ikke å dra hunden vekk fra situasjonen, eller heve stemmen.

Går du derimot fra hunden i en uønsket situasjon, kan ting fort bli mye verre å utarte seg.

AnonymBruker
Skrevet

Å gå fra hunden vil jo ikke nytte i situasjoner hvor han f.eks spiser på noe han ikke får lov til eller jokker på noe/noen. Hvis jeg da dytter han bort så knurrer han. Hvorfor? Og hva gjør jeg galt/ hva bør jeg gjøre?

Hvis jeg f.eks er langt unna og jeg ser at han jokker i vei på den andre hunden vår, så kan jeg jo ikke gå bort fra den. Og de gangene jeg har gått mot han og sagt "nei" så slutter han i 1 sekund, logrer og ser på meg og fortsetter så fort han ser at jeg stanser/går tilbake. Utrolig frustrerende fordi jeg må jo gå etter han spm en skygge. Han gir seg aldri. Og de gangene han gjør noe uønsket like ved meg og jeg da dytter han bort og sier "nei", da knurrer han, slutter i noen sekunder og begynner igjen... Råd?

Ts

Skrevet (endret)

Å gå fra hunden vil jo ikke nytte i situasjoner hvor han f.eks spiser på noe han ikke får lov til eller jokker på noe/noen. Hvis jeg da dytter han bort så knurrer han. Hvorfor? Og hva gjør jeg galt/ hva bør jeg gjøre?

Hvis jeg f.eks er langt unna og jeg ser at han jokker i vei på den andre hunden vår, så kan jeg jo ikke gå bort fra den. Og de gangene jeg har gått mot han og sagt "nei" så slutter han i 1 sekund, logrer og ser på meg og fortsetter så fort han ser at jeg stanser/går tilbake. Utrolig frustrerende fordi jeg må jo gå etter han spm en skygge. Han gir seg aldri. Og de gangene han gjør noe uønsket like ved meg og jeg da dytter han bort og sier "nei", da knurrer han, slutter i noen sekunder og begynner igjen... Råd?

Ts

Hunden din må rett og slett finne seg i at du er sjefen, og det du sier, skal følges.

Jeg "straffet" tispa mi om hun feks knurret eller oppførte seg "truende" i valpeperioden, med at jeg la henne på rygg/siden, og hun fikk ikke bevege seg fra plassen før hun slappet av. Kan det være noe du kan prøve?

EDIT: Skal også sies at jeg har en chihuahua tispe, så ca samme størrelsen som en pomme. :)

Endret av spitfirex
Skrevet (endret)

I stedet for å være fysisk med ham ville jeg prøvd å bare si "nei" med mørk stemme, eventuelt uh-uh med min dypeste stemme, når han gjør noe galt. Alternativt satt ham i bånd og oversett. Spesielt hvis han plager ei tispe, da ville jeg satt ham i bånd på andre siden av rommet. Ville også belønnet adferden du vil ha mer av, altså belønning når du får ta på ham uten at han knurrer...

Er helt imot å tvinge hunder på rygg osv, for da får du fryktindusert respekt, ikke respekt fordi hunden syns du er lederen.

Endret av Stjernesol
Skrevet (endret)

I stedet for å være fysisk med ham ville jeg prøvd å bare si "nei" med mørk stemme, eventuelt uh-uh med min dypeste stemme, når han gjør noe galt. Alternativt satt ham i bånd og oversett. Spesielt hvis han plager ei tispe, da ville jeg satt ham i bånd på andre siden av rommet. Ville også belønnet adferden du vil ha mer av, altså belønning når du får ta på ham uten at han knurrer...

Er helt imot å tvinge hunder på rygg osv, for da får du fryktindusert respekt, ikke respekt fordi hunden syns du er lederen.

Gjor det samme her i huset.

Knytta han-hunden fast i bånd ved bena mine i stuebordet, så fikk tispa gå å hilse på når hun selv følte for det, og gikk når hun synes det var nokk sniffing og slikking. :P

Etter dette ble han straks mye roligere, og tok hintet når hun var lei, og han gikk heller å la seg.

Skal også sies at han-hunden er veldig hyperaktiv og glad i tisper. :P

EDIT: Det å legge hunder på rygg vil jeg si kommer litt ann på forholdet man har til hunden sin. Om man er steinhard fra starten av, synes ikke jeg dette er noe gale med.

Det skal også sies at hun er blitt en såpass lydig hund, at dette har ikke vært brukt siden valpeperioden. Så det gir nok resultat. ;)

Men alle hunder er ikke lik, og det har mye med hva den er vandt med fra starten av.

Endret av spitfirex
Skrevet

Ts

Jokking er en klassisk og helt typisk atferd når hunden er stresset. Stresset må ned. Hva som gjør den stresset kan være mange ting, og det kan være ulike situasjoner som er utløsende faktorer.

Når hunden jokker må man få slutt på det. Det er en selvforsterkende atferd.

Dette "må være sjefen-greiene" beskrevet over er en litt gammeldags form for hundetrening. Å legge hunder på rygg/siden o.l. vil jeg virkelig fraråde. Det er dessuten skikkelig stygt gjort mot hunden.

Jeg vil anbefale å ta kontakt med en hundeskole/hundetrener og evt. høre med noen som er gode på atferd og stress, og som bruker kun positive metode (les: ikke utdaterte "sjefsmetoder"). Alle problemer bør løses fra bunnen av. Altså å legge hunden på rygg vil ikke gjøre hunden mindre stresset. Tvert om vil den få et behov for å forsvare seg, og du vil dermed forsterke atferden den allerede viser.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jokking er en klassisk og helt typisk atferd når hunden er stresset. Stresset må ned. Hva som gjør den stresset kan være mange ting, og det kan være ulike situasjoner som er utløsende faktorer.

Dette "må være sjefen-greiene" beskrevet over er en litt gammeldags form for hundetrening. Å legge hunder på rygg/siden o.l. vil jeg virkelig fraråde. Det er dessuten skikkelig stygt gjort mot hunden.

Jeg vil anbefale å ta kontakt med en hundeskole/hundetrener og evt. høre med noen som er gode på atferd og stress, og som bruker kun positive metode (les: ikke utdaterte "sjefsmetoder"). Alle problemer bør løses fra bunnen av. Altså å legge hunden på rygg vil ikke gjøre hunden mindre stresset. Tvert om vil den få et behov for å forsvare seg, og du vil dermed forsterke atferden den allerede viser.

Må si meg uenig i dette, da det fungerer for meg.

Det at jeg er sjefen, gjør hunden min mindre gneldrete, for den føler ikke at den må beskytte meg om det oppstår en situasjon.

Og om ikke eier skal være sjefen, mener du at hunden er likestilt med et menneske..?

Endret av spitfirex
  • Liker 1
Skrevet

Det at jeg er sjefen, gjør hunden min mindre gneldrete, for den føler ikke at den må beskytte meg om det oppstår en situasjon.

Og om ikke eier skal være sjefen, mener du at hunden er likestilt med et menneske..?

Klart det funker! Det er det jo overhode ingen tvil om. Å legge hunder (og andre dyr) på rygg, kjefte, bruke makt osv. fungerer veldig bra det. Det er to måter å trene hunder på: du kan bruke straff (negativ forsterkning), eller en kan bruke ros og utnytte hunders arbeids -og læringsvilje (positiv forsterkning).

Man kan også blande disse to, men da ofte med et resultat som er veldig forvirrende for hunden.

De er såre enkelt; hunder vil gjøre det du ber de om hvis de blir straffet for ikke å gjøre det. De gjør det da for å unngå straff. Ikke veldig hyggelig synes jeg. Og også helt unødvendig.

Å gå inn i en så omfattende diskusjon som "sjef" og "likestilt mennesker" blir utmattende om du ikke har lyst/er nysgjerrig på å lære om det. Det finnes mye på nett å lese om du er interessert :-)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill! Og beklager mange, og sikkert dumme, spørsmål. Er nytt for meg og jeg har hatt 2 hunder tidligere.

Kan prøve å binde han fast et sted hvor ikke kan komme til tispa. Men jeg ser da for meg at han kommer til å klynke, pese og dra i båndet mot henne. Og hvorfor er han stressa? Han kjenner jo henne veldig godt så det er ikke noen grunn til at han skal være stressa i nærheten av henne. Tispa er mye ute og får da fred, men inne i samme rom blir pommen helt i 100... Utrolig slitsomt! Tispa ser ikke ut til å bry seg, men man skal jo aldri la en hund jokke i vei uansett.

Skrevet

Takk for innspill! Og beklager mange, og sikkert dumme, spørsmål. Er nytt for meg og jeg har hatt 2 hunder tidligere.

Kan prøve å binde han fast et sted hvor ikke kan komme til tispa. Men jeg ser da for meg at han kommer til å klynke, pese og dra i båndet mot henne. Og hvorfor er han stressa? Han kjenner jo henne veldig godt så det er ikke noen grunn til at han skal være stressa i nærheten av henne. Tispa er mye ute og får da fred, men inne i samme rom blir pommen helt i 100... Utrolig slitsomt! Tispa ser ikke ut til å bry seg, men man skal jo aldri la en hund jokke i vei uansett.

Det kan være veldig mange grunner til økt stress. Derfor anbefaler jeg at du tar kontakt med noen som jobber profesjonelt med dette. Evt. så googler du stress + hund og får opp noen interessante artikler som:

http://jeanetteberg.wordpress.com/artikler/stress-hos-hund/

http://www.poteglede.com/189088357

http://www.hundehjelpen.net/blog/2011/12/23/Stress-hos-hund-blir-ofte-feiltolket-av-hundens-eiere.aspx

http://www.sigra.no/wp-content/uploads/2011/02/Stress-hos-hund-En-artikkel.pdf

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri lagt pommen på ryggen forresten. Har ikke falt meg inn. Men har, etter 100 ganger med "nei", strenge blikk og å gå mot han, noen ganger holdt han litt i siden av nakken og sett på han og sagt nei. Helt sikkert veldig feil, men jeg er så sliten av dette... Ingen unnskyldning, bare en forklaring. Han reagerer med å slutte og noen ganger knurre, og når jeg da slipper, logrer han som bare d, tunga ut og blir i 110 igjen... Så er d på an igjen! Jeg trenger virkelig råd her!

Ts

Skrevet

Har aldri lagt pommen på ryggen forresten. Har ikke falt meg inn. Men har, etter 100 ganger med "nei", strenge blikk og å gå mot han, noen ganger holdt han litt i siden av nakken og sett på han og sagt nei. Helt sikkert veldig feil, men jeg er så sliten av dette... Ingen unnskyldning, bare en forklaring. Han reagerer med å slutte og noen ganger knurre, og når jeg da slipper, logrer han som bare d, tunga ut og blir i 110 igjen... Så er d på an igjen! Jeg trenger virkelig råd her!

Ts

Seriøst. Dette kan ordnes om du får noen gode tips og riktig "verktøy" i form av kunnskap om hvorfor han gjør det, og hvordan du kan dempe stresset.

Jeg får litt vondt av dere alle. Tispen har ikke godt av dette heller.

Les linkene jeg la inn over, og søk hjelp. De hundrelappene er vel verdt det! Lover :-). Ønsker du gode trenere finner du noen her:

http://www.etiskhundehold.com/norge.html

og her

http://nafs.no/atferdskonsulenter

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hør på Portvinpiken, har fått mange gode råd fra henne, en av de klokere hoder her inne med stor forståelse på dyr.

Jeg har lært hunden min å roe seg ned på kommando, og jeg legger meg alltid sammen med han for å roe ned/slappe av. Hvis han ikke roer seg så finner jeg noe vi kan se/lukte på eller leke med, så slutter han å fokusere på det som er stressende, og legger seg fort ned og roer seg.

Anonymous poster hash: 0a765...a4e

• Liker 1
Skrevet

Mye kan ordnes med forebyggende arbeid også! Har du drevet med kontakttrening og har en god innkalling? Har han lett for å leke?

Hvis ja, så kan både kontaktlyd, innkalling og distrahering med en leke fungere som noe avbryter uønsket atferd. Hvis nei hadde jeg jobbet masse med det, det sparer deg for mye stress.

Jukking er stressrelatert ja, ofte skjer det fort med hanner i den alderen. Prøv å være litt føre var, hva utløser det? Min forrige valp begynte ofte når leken ble litt for mye. Dersom du ikke kan unngå at det skjer i blant, finn ut hva det minst dramatiske du kan gjøre for å stoppe det er. Kan de beskjeden ''gå og legg deg'' (eller noe lignende - altså legge seg i hundesenga, på teppet eller hva enn som er deres yndlingsplass)? Hører de på deg burde det være mulig å bare sende de til hver sin plass til de er rolige igjen. Hvis ikke det funker hadde jeg forsøkt time-out. F.eks. gå inn i et annet rom sammen med hannen - jeg hadde ikke stengt den inne på et rom alene, fordi du burde ikke forsøke det som straff, kun for at han skal slappe av og puste litt igjen. :)

Ordet nei med rett toneleie kan være til hjelp, ikke synes jeg det er slemt heller om man forholder seg rolig, men hvis han er vant til nei i hytt og pine kan det miste all effekt. Jeg hadde heller prøvd noe av det over, så vil med tiden et rolig nei være nok til å forhindre at ting eskalerer.

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre har det nærmest gått inflasjon i ordet "stress" når man omtaler hunder som ikke lystrer. Det er fortvilende å se hvordan utviklingen har gått innen hundehold og dressur. Fra den totalt forkastelige avstraffelsmetoden på 70-tallet til andre enden av skalaen med dulling og dalling i dag.

Kjenner flere som har lang erfaring med hund, men som har hatt et åpent sinn i forhold til dette med nye treningsmetoder med positiv forsterkning og dempende signaler. Flere har vært på kurs med Turid Rugaas, og sier det er et unaturlig og overdrevent fokus på stress. Det virker nærmest som uansett hva som er galt med hunden så er det STRESS som er årsaken. Det er totalt ulogisk at en hund skal være så mye stresset. Jeg kjøper det ikke.

Har hørt en del fleipete kommentarer at man vet at man har vært på kurs hos Rugaas og andre med tilsvarende filisofi når man går rundt og gjesper hele tiden :)

Ikke misforstå, jeg er totalt i mot fysisk avstraffelse av hunder, men en hund må lære seg hva som er rett og galt. Og da snakker vi ikke om hvem som er "sjefen", men om et godt og positivt LEDERSKAP. Hunden skal lystre fordi du er en god leder, ikke fordi de er redd for bank. Mange henger seg opp i ordet lederskap og tenker umiddelbart på bank og pryl og kjefting og straff. Det er jo ikke det de handler om. Det er hundeeier som bestemmer over hunden. Enkelt og greit.

Å være en god leder vi si å sette grenser for hunden. Lære den rett og galt. Belønne god adferd, og irettesette gal adferd (ikke fysisk). Uten sammenligning for øvrig, så ser vi det samme hos barn. Barn blir fryktelig utrygge uten grenser, og foreldrene må sette grensene.

Og alle barn må håndteres forskjellige. Noen barn er ufattelig enkle å ha med å gjøre, og lærer fort og er lydige. Mens andre er helt håpløse, og man må ha stadige "alvorsprater". Det samme gjelder jo for hunder. De som har hatt flere hunder har garantert opplevd at de er totalt forskjellige når det kommer til lydighet og adferd, og hvordan man må håndtere dette.

På en eller annen måte må man lære hunden å ikke bite på sko, hoppe på folk, knurre, bjeffe etc. Da holder det rett og slett ikke å bare gi godbiter når de ikke gjør dette. Hvordan skal man f.eks. lære en hund å ikke bjeffe på folk uten å korrigere han i det øyeblikket han faktisk gjør det? Om man f.eks. gir godbit til en hund som ikke bjeffer på noen, så skjønner jo ikke hunden at det er derfor han får godbit. Det kan jo like godt være belønning for å ikke hoppe på folk. Umulig for hunden å forstå dette. Når han derimot hopper på folk, så kan man enten snu ryggen til, og gi godbit i det den setter seg, eller man kan si et bestemt "NEI", og gi godbit umiddelbart når den har lystret.

Dessverre er hundedebatten i ferd med å bli ødelagt. Med 70-tallsfolkene på den ene siden der pryl og "jeg er sjefen" råder, og dulle-generasjonen på den andre siden der det nærmest anses som dyreplageri å si et bestemt "NEI" til hunden.

En av mine hovedleveregler i livet er "den gyldne middelvei", og det passer veldig bra også i hundehold. Men er selvsagt i mot all form for fysisk avstraffelse og påføring av smerte til hunden.

Så får folk være så mye uenige de vil. Jeg har svært god samvittighet, og min hund er meget harmonisk og har god adferd.

Anonymous poster hash: 35b3a...113

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tror du burde ta deg en tur på hundekurs. Hunden lærer ingenting av å legges på ryggen,mannet enn at du er en skikkelig kjip eier. Hunden blir apatisk, men har ikke lært hva den skal/skal ikke gjøre. På hundeskole lærer man å motivere hunden og også sette grenser på en riktig måte (ikke fysisk).

Anonymous poster hash: ee58a...ae5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TsAnonymous poster hash: e7a31...ef2

Du trenger ikke sprikende råd her, men et hundekurs. Når man har sagt nei 100 ganger og det ikke har funket, så er det fordi hunden ikke har skjønt at det er stoppordet. Den skjønner jo ikke norsk. For å innarbeide det, kreves det opplæring. Men man kan ikke motivere en hund kun med å si nei til problematisk atferd, man må belønne det den gjør rett også, og jobbe med øvelser for å stimulere den.

Anonymous poster hash: ee58a...ae5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...