Gå til innhold

Luft i blodåre

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!! I går var jeg på stavanger sykehus for å ta en blodprøve, og en (uerfaren), ustødig ung gutt som fikk jobben. Han bommet flere ganger, og når han endelig klarte å treffe blodåren presterte han å pumpe inn luft i blodåren...

Det ble veldig fort blått, men jeg tenkte kanskje dette ville gå øve. I dag har det blitt enda være, veldig stort blått område, med flere lilla stikk i tillegg til at det er litt betent, og gjør litt vondt når jeg tar det på. Har noe opplevd lignende? Nå vet jeg at ``sykepleierne`` kan bomma av og til, men dette var helt på trynet. Synes de burde få mye bedre erfaring før de tuller med helsen til folk. Bør jeg gå til legevakten og sjekke det ut?

Anonymous poster hash: 2080c...3bb
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Luften er ufarlig, man må sprøyte inn svært mye luft før det begynner å bli risikabelt (og hadde det vært noe hadde du merket det for lengst). Men det høres ut som han stakk hull på blodåren såpass at den lakk litt, så du har en liten blødning under huden som gir et blåmerke.

Høyst sannsynlig er det ikke farlig i det hele tatt, men det er jo vanskelig å avgjøre kun ut fra tekst på nett.

Dessverre er det sånn at for å få erfaring med å stikke i blodårer, så må man rett og slett stikke i blodårer. Men det høres jo ut som denne mannen helst burde hatt litt ekstra veiledning, og du burde fått informasjon om at dette er ufarlig (eller eventuelt hva du burde se etter om det var fare for noe).

Anonymous poster hash: ce28c...45b
  • Liker 6
Skrevet

Jeg har fått noen ganger svære blåmerker etter blodprøver, og det av svært erfarne sykepleiere på spesialistmottagning. Hun sa det kan hende i blant, drukket lite, stress, etc.

Skrevet

Hvordan klarte han å pumpe luft i blodåren din? :klo: Man bruker jo ikke sprøyte med stempel når man tar blodprøve. En problemstilling jeg aldri har vært borti i alle fall..Høres mer ut som at han punkterte blodåren din.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det skjer den beste, skjer til og med selv om ma ikke bommer. Er blod som havner under huden. Selv om jeg forstår dette tilfellet var ekstremt da. Men blåmerkene er mest sannsynlig blødning under huden. Jeg er heller ikke sikker på hvordan han klarte å pumpe luft inn ?

Anonymous poster hash: 95d3a...ad7

AnonymBruker
Skrevet

Synes også dette hørtes rart ut. Man setter ikke noe inn når man tar blodprøve, man tar bare ut blodet.

Du har sikkert bare fått et heftig hematom/blåmerke av alle stikkene, kroppen fikser mest sannsynlig dette på egen hånd. Om det er veldig ille kan du kjøpe Hirudoidsalve på apoteket :)

Anonymous poster hash: 527fa...864
  • Liker 5
Skrevet

Har fått sånn mange ganger jeg. Går over etter en stund :)

AnonymBruker
Skrevet

Det som kan ha skjedd er vell at han har dratt ut nålen mens han hadde glasset på (når han bommet) da blir det jo luft trykk, men eg pumper ikke luft inn i pasienten selv om det kanskje kan høres sånn ut :) nå tipper jeg da, men prøver å se for meg blodprøve situasjonet på jobb :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er fysisk umulig å "pumpe" luft inn i årene ved blodprøvetaking, så slapp av :) HVIS det hadde kommet luft inn i årene så hadde det vært så lite at det ikke er farlig, det skal rimelig mye luft inn for å skape luftbobler som kan føre til hjertestans og blodpropp (og dette skjer med en gang)

Det som mest sannsynlig har skjedd er at han punkterte blodåren og det har blitt hematom/blåmerker. Helt normalt, og mange får det selv om det er erfarne sykepleiere/bioingeniører som tar prøvene. Dette vil gå bort i løpet av et par uker

Anonymous poster hash: 39e66...fc4
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er fysisk umulig å "pumpe" luft inn i årene ved blodprøvetaking, så slapp av :) HVIS det hadde kommet luft inn i årene så hadde det vært så lite at det ikke er farlig, det skal rimelig mye luft inn for å skape luftbobler som kan føre til hjertestans og blodpropp (og dette skjer med en gang)

Det som mest sannsynlig har skjedd er at han punkterte blodåren og det har blitt hematom/blåmerker. Helt normalt, og mange får det selv om det er erfarne sykepleiere/bioingeniører som tar prøvene. Dette vil gå bort i løpet av et par uker

Anonymous poster hash: 39e66...fc4

Skriver under på denne.

Anonymous poster hash: b9259...4dc

AnonymBruker
Skrevet

Fysisk umulig å pumpe luft inn i blodårer når du ta blodprøver med dagens utstyr.

Og om du skulle fått luft i deg så klarer kroppen å ordne opp med ca en halv liter luft, lærte jeg under min utdannelse.

Nålen i holderen er ikke mulig å få luft inn i når du har blodprøveglasset på inni nåleholderen. I blodprøveglasset er der vakum for å klare å trekke ut nlodet og å få glassene riktig fylt opp i forhold til hjelpestoffer i glasset og i forhold til hva vi gjør med glassene når pasienten har gått.

Du er blå ganske enkelt fordi du har fått en blødning under huden, fra en blodåre som har lekket etter at den har blitt stukket i enten den som stakk var dyktig eller uerfaren kan dette skje fordi det er avhengig av blant annet hvordan blodet ditt oppfører seg om du har nok av jern og blodplater som tetter hullet som lages i blodprøven når nålen blir stukket inn.

Blåveisene er ømme fordi de trykker på nerver og vev der det normalt ikke har vært noe ekstra blod tidligere. Blåveisene skifter og farge etterhvert som huden din klarer å suge opp og bryte ned blodet som ligger under huden.

Hvis dette hadde vært farlig tror du du hadde blitt sendt hjem igjen da?

Hvordan tror du vi som skal lære å stikke ser ut når vi stikker på hverandre, som nybegynnere?

Normalt som en tommelfingerregel stikker vi to ganger på samme pasienten. Får vi ikke det til på andre stikk, tilkaller vi en kollega både for å roe pasienten og for å unngå å bli så svett selv.

Så ta det med ro, dette overlever du uten fusiske men.

Anonymous poster hash: 39a1a...ac4

• Liker 2
Skrevet

Jeg blir knallblå når jeg tar blodprøve, og når jeg gir blod. Selv om de treffer på første forsøk. Tror du skal slappe helt av:)

AnonymBruker
Skrevet

Ta

Fysisk umulig å pumpe luft inn i blodårer når du ta blodprøver med dagens utstyr.
Og om du skulle fått luft i deg så klarer kroppen å ordne opp med ca en halv liter luft, lærte jeg under min utdannelse.
Nålen i holderen er ikke mulig å få luft inn i når du har blodprøveglasset på inni nåleholderen. I blodprøveglasset er der vakum for å klare å trekke ut nlodet og å få glassene riktig fylt opp i forhold til hjelpestoffer i glasset og i forhold til hva vi gjør med glassene når pasienten har gått.
Du er blå ganske enkelt fordi du har fått en blødning under huden, fra en blodåre som har lekket etter at den har blitt stukket i enten den som stakk var dyktig eller uerfaren kan dette skje fordi det er avhengig av blant annet hvordan blodet ditt oppfører seg om du har nok av jern og blodplater som tetter hullet som lages i blodprøven når nålen blir stukket inn.
Blåveisene er ømme fordi de trykker på nerver og vev der det normalt ikke har vært noe ekstra blod tidligere. Blåveisene skifter og farge etterhvert som huden din klarer å suge opp og bryte ned blodet som ligger under huden.
Hvis dette hadde vært farlig tror du du hadde blitt sendt hjem igjen da?
Hvordan tror du vi som skal lære å stikke ser ut når vi stikker på hverandre, som nybegynnere?
Normalt som en tommelfingerregel stikker vi to ganger på samme pasienten. Får vi ikke det til på andre stikk, tilkaller vi en kollega både for å roe pasienten og for å unngå å bli så svett selv.
Så ta det med ro, dette overlever du uten fusiske men.

Anonymous poster hash: 39a1a...ac4 [/acrony

Takk for svar til alle sammen! Angående hvordan han fikk luft i blodåren er at han brukte en sprøyte først, og prøvde flere ganger å treffe, og når han endelig traff var ikke sprøyten i ``enden`` på en måte, så det var luft oppi. Og siden han da hadde sprøyten inni og ville sikkert ikke prøve å treffe en gang til ved å ta den ut, pumpet han luften inn, slik at sprøyten gikk til enden, og dermed tok blod ut igjen. Vet ikke helt om dere forstår beskrivelsen min, men skal til legen i morgen og sjekke det ut, bedre å være på den sikre siden :)

Skrevet

Ta

Takk for svar til alle sammen! Angående hvordan han fikk luft i blodåren er at han brukte en sprøyte først, og prøvde flere ganger å treffe, og når han endelig traff var ikke sprøyten i ``enden`` på en måte, så det var luft oppi. Og siden han da hadde sprøyten inni og ville sikkert ikke prøve å treffe en gang til ved å ta den ut, pumpet han luften inn, slik at sprøyten gikk til enden, og dermed tok blod ut igjen. Vet ikke helt om dere forstår beskrivelsen min, men skal til legen i morgen og sjekke det ut, bedre å være på den sikre siden :)

Hvorfor i alle dager brukte han slikt utstyr? :klo: Det er ikke sånn man tar blodprøve lenger.

AnonymBruker
Skrevet

Høres nesten ut som han har brukt noenå den lufter er for å få trykk slik at blodet skal komme. Siden det ikke kom blod med en gang liksom. Greit å sjekke ja. Men har sett masse av det, min bror hadde hele armen og var veldig hoven. Det var det verste de hadde sett på legevakten når han kom. Men det var ikke noe å gjøre enn å la det gå bort :)

AnonymBruker
Skrevet

Høres nesten ut som han har brukt noenå den lufter er for å få trykk slik at blodet skal komme. Siden det ikke kom blod med en gang liksom. Greit å sjekke ja. Men har sett masse av det, min bror hadde hele armen og var veldig hoven. Det var det verste de hadde sett på legevakten når han kom. Men det var ikke noe å gjøre enn å la det gå bort :)

Det verste de hadde sett? Er så idiotisk når folk sier slik. For det første så har de nok sett langt verre. En narkoman med et bomskudd kan se helt jævlig ut.

Og for det andre, ingen lege ville skremt en pasient ved å si at det er det verste de har sett.

Anonymous poster hash: 2a94e...929

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var jo ikke for å skremme, for det var jo ingenting gale ? Men de syns det var gale slik han så ut. Men du må vell syns det er idiotisk, var legen som sa det og ikke meg. Å dette har ingenting med narkomane og bomskudd å gjøre, men det var det verste de hadde sett iforhold til BLODPRØVETAKING, ikke verste av alt:) Dessutten så han ikke ut, hele armen var blå på oppside og nedover håndleddet. Set var ikke et lite merke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...