Gjest Espera Skrevet 23. juni 2004 #1 Skrevet 23. juni 2004 Filodeig og butterdeig er vel ikke det samme? Går det an å bruke disse om hverandre, med raltivt samme 'effekt'? Tenkte å lage noe snadder til St.Hansmiddag som ikke var spekemat eller grillmat, og kom over Arkanas lam-i-filo-oppskrift.....
Arkana Skrevet 23. juni 2004 #2 Skrevet 23. juni 2004 Filodeig og butterdeig er ikke helt det samme, filodeig har ikke smør i seg. Butterdeigen hever mye og er "flakete", filodeigen blir mer sprø. Men, du kan fint bruke butterdeig istedet for filodeig i de aller fleste tilfeller.
Gjest Espera Skrevet 23. juni 2004 #3 Skrevet 23. juni 2004 Oki, takk skal du ha! Rekker ikke (øh...eller orker ikke :oops: )innom butikken etter middag, resten av ingrediensene har jeg hjemme - til og med butterdeigplater! Da skal jeg prøve filo-lam (BUTTERDEIG-lam!)i kveld..... Gleder meg!
Arkana Skrevet 23. juni 2004 #4 Skrevet 23. juni 2004 Bare en ting, butterdeig trenger ikke pensles med smør slik filodeig gjør.
Lula Skrevet 23. juni 2004 #5 Skrevet 23. juni 2004 Man kan selvsagt bytte ut filodeig med butterdeig i mange tilfeller, men det blir jo veldig forskjellig da... Filo og butterdeig gir en rett helt forskjellig utseende og tekstur, så om det er greit å bruke butterdeig istedenfor filo spørs jo på hva man vil oppnå egentlig.
Gjest 1111 Skrevet 23. juni 2004 #6 Skrevet 23. juni 2004 Men en ting er sikkert - lam innbakt i butterdeig er kjempegodt!
Arkana Skrevet 23. juni 2004 #7 Skrevet 23. juni 2004 Men en ting er sikkert - lam innbakt i butterdeig er kjempegodt! Ikke lenge siden jeg laget en biffgryte som jeg pakket inn i butterdeig (porsjonspakninger). Det ble aldeles nydelig.
Gjest Ethereal Skrevet 23. juni 2004 #9 Skrevet 23. juni 2004 Filodeig er bedre enn butterdeig, synes jeg... Fikk lyst til å lage noe innbakt nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå