Gå til innhold

Filodeig=Butterdeig???

Anbefalte innlegg

Gjest Espera
Skrevet

Filodeig og butterdeig er vel ikke det samme? Går det an å bruke disse om hverandre, med raltivt samme 'effekt'?

Tenkte å lage noe snadder til St.Hansmiddag som ikke var spekemat eller grillmat, og kom over Arkanas lam-i-filo-oppskrift..... :sikle:

Skrevet

Filodeig og butterdeig er ikke helt det samme, filodeig har ikke smør i seg. Butterdeigen hever mye og er "flakete", filodeigen blir mer sprø. Men, du kan fint bruke butterdeig istedet for filodeig i de aller fleste tilfeller.

Gjest Espera
Skrevet

Oki, takk skal du ha! :wink:

Rekker ikke (øh...eller orker ikke :oops: )innom butikken etter middag, resten av ingrediensene har jeg hjemme - til og med butterdeigplater!

Da skal jeg prøve filo-lam (BUTTERDEIG-lam!)i kveld..... Gleder meg!

Skrevet

Bare en ting, butterdeig trenger ikke pensles med smør slik filodeig gjør.

Skrevet

Man kan selvsagt bytte ut filodeig med butterdeig i mange tilfeller, men det blir jo veldig forskjellig da...

Filo og butterdeig gir en rett helt forskjellig utseende og tekstur, så om det er greit å bruke butterdeig istedenfor filo spørs jo på hva man vil oppnå egentlig.

Skrevet

Men en ting er sikkert - lam innbakt i butterdeig er kjempegodt! :sikle:

Skrevet
Men en ting er sikkert - lam innbakt i butterdeig er kjempegodt! :sikle:

:Nikke:

Ikke lenge siden jeg laget en biffgryte som jeg pakket inn i butterdeig (porsjonspakninger). Det ble aldeles nydelig. :sikle:

Gjest Ethereal
Skrevet

Filodeig er bedre enn butterdeig, synes jeg...

Fikk lyst til å lage noe innbakt nå :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...