Gå til innhold

Hvilke verdier, personlighet og egenskaper er viktig i valg av partner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg dater en mann nå og vi er ekstremt forelsket. Alt sees nå med rosa briller og absolutt alt han gjør og sier er så utrooolig fantastisk. Innerst inne er jeg jo egentlig realistisk og har hatt forhold tidligere hvor etter forelskelsen hadde lagt seg så passet man egentlig ikke sammen. Vil ikke gå på en smell igjen. Men jeg er så hodestups forelsket akkurat nå at jeg ikke klarer å komme på noen ting hva som er viktig i en valg av partner. :fnise:

Det kan jo variere fra person til person, men hva synes du er viktig for et bra samliv?

Anonymous poster hash: 32dd2...b94

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest New_Girl
Skrevet

For meg er det viktig at vi er gode venner i tillegg til kjærester. Det er selvfølgelig viktig at de "riktige" følelsene er der med tanke på forelskelse og sex, men når hverdagen kommer er det minst like viktig at det er et vennskap på bunn. Jeg tror der er det som gjør at vi klarer å kommunisere godt og som gjør at vi klarer oss gjennom vanskelige perioder.

• Liker 1
Skrevet

For meg blir det vel slik:

Syn på penger:
Mange virker veldig umodne med tanke på penger og sparing. For meg er det viktig at han ser viktigheten av det, og tenker seg om to ganger før han tar en økonomisk beslutning av betydning. Være åpen om økonomi. Alt for mange par krangler om penger...

Respektfull
Ovenfor meg, familie/venner, kolleger og tilfeldige man møter på gata. Også respekterer de med andre trossyn/overbevisninger enn ham selv om han ikke nødvendigvis er enig.

Like mål for livet
Altså, den ene kan ha lyst på hytte og hund mens den andre har lyst på leilighet i Spania. Slike ting kan man bli enige om. Men hva om den ene parten ikke ønsker å stifte familie, men bare vil reise og leve livet, mens den andre har et sårt ønske om barn? Hm.. DEN bør man ikke gamble på.

• Liker 2
Gjest knerw
Skrevet

Respekt, ærlighet, toleranse, glad i barn og dyr, forståelsesfull, prioritere partneren sin - men også ha et liv utenom, sunt forhold til alkohol, null narkotika, god kommunikasjon - kan prate om alt, trofast, uavhengig, ikke mammadalt/avhengig av familie, ikke voldelig, gi komplimenter, ikke flørte med andre, bra sexliv.

• Liker 1
Skrevet

Hvor gammel er du? Man danner seg som regel et bilde av hvilke preferanser som er viktig for en og hva man prioriterer etter tidligere feilslåtte forhold eller ved å observere andres.

For meg er det viktig med samme grunnverdier - dvs. jeg vet jeg fungerer best med en mann som står likt som meg eller ikke varierer langt fra meg selv ift. politikk, samfunnssyn og religion.

Jeg er kun interessert i menn som kommer fra en stabil familie (med foreldre som enda er gift) og har hatt noen gode, mannlige rollemodeller i oppveksten. Han har gode forhold til kvinner i familien.

Utover det må han ha samme fremtidsplaner - ekteskap og barn, og ha samme tidslinje for når dette skal skje. Finansielt alt på stell.

Personlighetsmessig er det viktigste at han har tak, er ambisios, ikke lat og vil ha noe ut av livet. En mann som vet han ikke lever evig, er positiv og griper dagen. En person med selvdisiplin er mer i stand til å bryte dårlige vaner, og ikke falle utpå helsemessig eller på annet vis.

Jeg vet at min match er utadvendt og fundamentalt maskulint, men det er ikke noe jeg trenger å tenke over, det tar tiltrekningsfaktoren seg av.

Dette er de absolutte. Det meste annet er fleksibelt.

Skrevet

At han vil ha barn er sykt viktig for meg kanskje mer enn noe annet, ellers synes jeg det er viktig at han er positiv, støttende, at vi har en god kommunikasjon hvor vi kan prate om det meste uten å være redd for å ytre meninger selv om vi kanskje ikke er helt enige i alt bestandig, at han hjelper meg når jeg trenger det, at han setter meg og familien først, liker natur og gjerne friluftsliv, at han ikke er en kjosemikkel som surrer med økonomi og er rotete i hjemmet.

Skrevet

For meg er det viktig med kjærlighet, kommunikasjon, gjensidig respekt og tillit, lojalitet, trofasthet, omsorg, empati, sympati, ærlighet og sex. I tillegg er det også viktig at han vil ha barn og gifte seg en gang i fremtiden. Det er viktig at vi kan være hverandres bestevenner.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest avocadoen
Skrevet

Det er viktig at min partner har noen lunde samme syn som meg på verden (noe som ikke er så vanskelig siden de fleste har samme syn som meg på ting) og at personen har samme holdninger som meg f.eks til narkotika og slike ting. De er også viktig at jeg kan ha en dyp samtale med han og at han også kan være litt barnslig av og til :)

Det er vel en del andre ting og som helse, hygiene osv da.

Jeg har en rar tendens til å se dårlige sider selv om jeg er forelska. Jeg og min kjære har ikke vært sammen såååå lenge så jeg er vel fortsatt forelsket, men jeg kan likevel se de sidene ved han som ikke er perfekte, men det som ikke er perfekt ved han er likevel greit siden han er en utrolig flott fyr og at jeg har mange flere dårlige sider enn han. Han er rett og slett bare snill og god, så når jeg blir irritert på han så har han ikke gjort noe galt, men jeg kan av og til få litt sperrer ang nærkontakt (kan ha med at jeg har blitt utsatt for seksuelt overgrep tidligere) og blir irritert når han da er borti meg og kysser meg f.eks og sier til han at han må holde seg unna meg i noen minutter.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor fyren holder ut med det der, men det er vel sikkert greit siden jeg så og si alltid er kosesyk og alltid ber om unnskyldning etter jeg har blitt litt irritert siden han da hver gang tror det er han som har gjort noe galt. Uff, stakkar mannen.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Hei! Jeg dater en mann nå og vi er ekstremt forelsket. Alt sees nå med rosa briller og absolutt alt han gjør og sier er så utrooolig fantastisk. Innerst inne er jeg jo egentlig realistisk og har hatt forhold tidligere hvor etter forelskelsen hadde lagt seg så passet man egentlig ikke sammen. Vil ikke gå på en smell igjen. Men jeg er så hodestups forelsket akkurat nå at jeg ikke klarer å komme på noen ting hva som er viktig i en valg av partner. :fnise:

Det kan jo variere fra person til person, men hva synes du er viktig for et bra samliv?

Anonymous poster hash: 32dd2...b94

Å dele de samme gunnverdiene er viktig.

Og i tillegg kommer den gjensidige åpenheten, - det å kunne snakke åpent om alt uten at det føles kleint eller ukomfortabelt for en av partene.

Når det er på plass så er det bare å finne ut om vi trives med hverandre som mennesker, fordi mennesker er heldigvis litt ulike tross felles verdinormer og åpenhet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...