netpuppy Skrevet 5. juli 2014 #1 Skrevet 5. juli 2014 Min bror og svigerinne er med sine to små barn på besøk hos mine foreldre samtidig som meg. Dette er veldig koselig, men jeg har reagert på ett par ting, spesielt på noe min svigerinne har sagt. Min mor har bedt de om å rydde opp etter seg for eksempel på kjøkkenet etter at de har laget mat og rydde vekk lekene til barna etter at de har lagt seg slik at det ikke ligger å flyter osv. Min svigerinne fortalte meg at hun ikke liker å være på besøk her fordi det er så mange krav at hun ikke føler seg velkommen. Hennes mor bruker å komme på besøk til dem for å rydde sa hun så hun syntes det var urimelig og rart at min (og hennes mann sin) mor ba dem om å rydde selv. Jeg syns det skulle bare mangle at de rydder opp etter seg selv når de er på besøk. Hva mener dere? Er min mor urimelig? 5
Nordvesta Skrevet 5. juli 2014 #2 Skrevet 5. juli 2014 Jeg rydder opp, eller dvs. datteren min får rydde opp det hun har rotet utover, og så sjekker jeg og eventuelt rydder resten. Da hun var mindre ryddet jeg opp etter henne. Lager jeg noe mat eller lager rot så rydder jeg selvsagt opp etter meg. Nei, din mor er ikke urimelig. Hun forventer normal folkeskikk. Skriver du at mor hennes kommer til dem for å rydde?? Er dette voksne mennesker? Merkelig opplegg...... 15
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #3 Skrevet 5. juli 2014 Jeg rydder etter meg, tar av sengetøy når vi drar, forsøker å hjelpe til med matlaging men siden mine er så små er det ikke lett å slippe oppsynet på dem i ukjennt hus hvor de ikke kjenner reglene så det blir ikke alltid så mye hjelp i meg der. Dekker på og av bord og rydder vekk leker etter meg. Hjemme hos min mor hjelper hun meg mye med dette men hos andre gjør jeg mitt og de hjelper etter kapasitet siden de har egne barn å ta seg av også.Anonymous poster hash: 001b5...2e8
minister-mio Skrevet 5. juli 2014 #4 Skrevet 5. juli 2014 Det som er rart er jo at et voksent menneske får moren sin hjem til seg å rydde. Når hun er vant til noe sånt er det kanskje ikke så rart hun føler det sånn. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #5 Skrevet 5. juli 2014 Vi rydder selvfølgelig etter oss når vi er på besøk.Anonymous poster hash: a8aca...b46 2
ViljaH Skrevet 5. juli 2014 #6 Skrevet 5. juli 2014 Vi rydder slik at vi og våre ting ikke skal ligge i veien for andre og bli besværlige. Prøver å hjelpe til med andre ting også det jeg rekker. Uenig med din svigerinne. 4
Gjest Blomsterert Skrevet 5. juli 2014 #7 Skrevet 5. juli 2014 Min bror og svigerinne er med sine to små barn på besøk hos mine foreldre samtidig som meg. Dette er veldig koselig, men jeg har reagert på ett par ting, spesielt på noe min svigerinne har sagt. Min mor har bedt de om å rydde opp etter seg for eksempel på kjøkkenet etter at de har laget mat og rydde vekk lekene til barna etter at de har lagt seg slik at det ikke ligger å flyter osv. Min svigerinne fortalte meg at hun ikke liker å være på besøk her fordi det er så mange krav at hun ikke føler seg velkommen. Hennes mor bruker å komme på besøk til dem for å rydde sa hun så hun syntes det var urimelig og rart at min (og hennes mann sin) mor ba dem om å rydde selv. Jeg syns det skulle bare mangle at de rydder opp etter seg selv når de er på besøk. Hva mener dere? Er min mor urimelig? For det første syns jeg det er bra at din mor sier fra! For det andre : nei,hun er ikke urimelig. Selfølgelig skal voksne mennesker rydde etter seg. Svigerdatteren din burde satt pris på en ærlig og direkte svigermor. Hun høres noe umoden ut.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #8 Skrevet 5. juli 2014 Jeg tenker at begge to kan ha litt rett her. Nå har jeg i mange år uten barn sett min mor og hennes samboer stille krav ovenfor babyer/småbarn jeg synes er underlig å forvente i deres alder - som at de skal leke på veldig begrensede områder(baby som leker med en enkelt lekebil mens de sitter barnevakt), at de aldri skal søle og komme borti ting osv. Samtidig har jeg og vært borti de som lar alt flyte etter barna sine, og anser alt som noe "andre kan rydde". Dersom din mor stiller veldig raskt krav omtrent med en gang rotet oppstår(må rydde umiddelbart før barna er ferdigspist osv) så forstår jeg svigerinnen din. Om hun derimot forventer at det er normalt ryddig og at de kan rydde opp etterhvert iløpet av dagen om de overnatter/etter måltidet når alle er forsynt, så forstår jeg moren din. Jeg tror kanskje du har observert disse situasjonene selv og har en følelse av hvem som har rett/om begge har et poeng? Anonymous poster hash: e3640...c4f 1
Ciara Skrevet 5. juli 2014 #9 Skrevet 5. juli 2014 Herlighet, jeg hadde med den største selvfølge ryddet og ordnet etter meg og familien - det må jeg jo hver eneste dag hjemme også! Det er jeg som har valgt å få barn, og jeg kan da ikke forvente at andre skal ta ryddejobben etter dem. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #10 Skrevet 5. juli 2014 Jeg synes at det er rimelig at man rydder etter seg når man er gjest, samtidig må jeg si at det er noe annet å være hos svigers enn hjemme hos sine egne foreldre eller seg selv. Ikke alle har noen tolerans for barn i huset, de har gjerne urimelige forventninger til hvor fort og godt man rydder og er gjerne flink til å indirekte uttrykke misnøye over at kjøkkenet ikke ble polert med en gang eller det ligger et par legoklosser i et hjørne. Mine svigers er sånn, det er klart man ikke føler seg velkommen når det huffes over smuler på benken fordi man ikke rakk å tørke over den før man ble avbrutt av en "barnekrise", eller fordi man ikke ryddet alle lekene med en gang etc. Anonymous poster hash: ec28d...71a 2
netpuppy Skrevet 5. juli 2014 Forfatter #11 Skrevet 5. juli 2014 (endret) Jeg vil si at mine foreldre er ganske avslappet i forhold til rot og lignende fra barnebarna. Når barna er våkne får de rote og leke så mye de vil og det ligger og flyter leker over hele stua. Dette er ikke problemet. Det min mor har sagt er at hun gjerne kunne ønske at de samlet det sammen i et hjørne etter at barna har lagt seg. I dag gikk for eksempel foreldrene på en tur etter at barna hadde sovnet. Jeg og min mor ryddet opp (det tok bare ett par minutter, men likevel). De får også rote når de spiser og være barn. Eneste mine foreldre har bedt om er at foreldrene tørker av hendene deres etter mat slik at de ikke griser overalt. Mine foreldre lager mat, vasker opp, dekker på bord osv. så slike ting er det ikke forventet at min bror og svigerinne gjør. Jeg syns det er min svigerinne som er urimelig og jeg syns ikke det er så mye som forventes av dem. Men det er jo ikke så enkelt å være objektiv når jeg tross alt har blitt oppdratt til dette og jeg har jo ikke barn selv. Kan jo fortelle om den "episoden" som jeg tror fikk begeret til å renne over for min svigerinne og betro seg til meg om hvor lite velkommen hun følte seg her. Yngste barnet på ca ett halvt år hadde en liten madrass på stuegulvet som han sov middag på. Etter at ungene hadde lagt seg for kvelden spurte min mor om de kunne sette den på rommet sitt frem til de skulle bruke den neste dag. Dette tolket min svigerinne (sa hun til meg) som at min mor ville fjerne alle spor fra dem og at de derfor ikke var velkomne der.. Forstå det den som kan. Endret 5. juli 2014 av netpuppy 4
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 5. juli 2014 #12 Skrevet 5. juli 2014 Kanskje svigerinna di bare var sliten selv akkurat da, og ikke orket å gjøre det den kvelden?
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #13 Skrevet 5. juli 2014 Kanskje svigerinna di bare var sliten selv akkurat da, og ikke orket å gjøre det den kvelden? Kanskje mannen hennes kunne gjort det da? Siden det er hans foreldre de besøker..... Anonymous poster hash: acab9...17a 6
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 5. juli 2014 #14 Skrevet 5. juli 2014 Kanskje mannen hennes kunne gjort det da? Siden det er hans foreldre de besøker..... Anonymous poster hash: acab9...17a Ja. Det burde han jo gjort.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #15 Skrevet 5. juli 2014 Jeg vil si at mine foreldre er ganske avslappet i forhold til rot og lignende fra barnebarna. Når barna er våkne får de rote og leke så mye de vil og det ligger og flyter leker over hele stua. Dette er ikke problemet. Det min mor har sagt er at hun gjerne kunne ønske at de samlet det sammen i et hjørne etter at barna har lagt seg. I dag gikk for eksempel foreldrene på en tur etter at barna hadde sovnet. Jeg og min mor ryddet opp (det tok bare ett par minutter, men likevel). De får også rote når de spiser og være barn. Eneste mine foreldre har bedt om er at foreldrene tørker av hendene deres etter mat slik at de ikke griser overalt. Mine foreldre lager mat, vasker opp, dekker på bord osv. så slike ting er det ikke forventet at min bror og svigerinne gjør. Jeg syns det er min svigerinne som er urimelig og jeg syns ikke det er så mye som forventes av dem. Men det er jo ikke så enkelt å være objektiv når jeg tross alt har blitt oppdratt til dette og jeg har jo ikke barn selv. Kan jo fortelle om den "episoden" som jeg tror fikk begeret til å renne over for min svigerinne og betro seg til meg om hvor lite velkommen hun følte seg her. Yngste barnet på ca ett halvt år hadde en liten madrass på stuegulvet som han sov middag på. Etter at ungene hadde lagt seg for kvelden spurte min mor om de kunne sette den på rommet sitt frem til de skulle bruke den neste dag. Dette tolket min svigerinne (sa hun til meg) som at min mor ville fjerne alle spor fra dem og at de derfor ikke var velkomne der.. Forstå det den som kan. Herligfred. OK. Her er det utvilsomt din svigerinne som er helt på viddene. Anonymous poster hash: e3640...c4f 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #16 Skrevet 5. juli 2014 Kanskje mannen hennes kunne gjort det da? Siden det er hans foreldre de besøker..... Anonymous poster hash: acab9...17a Og ja, jeg tenker det samme Hvorfor dette fokuset på svigerinnen og ikke mannen - han rydder jo heller ikke. Anonymous poster hash: e3640...c4f 2
Harlekin Skrevet 5. juli 2014 #17 Skrevet 5. juli 2014 (endret) Jeg vil si at mine foreldre er ganske avslappet i forhold til rot og lignende fra barnebarna. Når barna er våkne får de rote og leke så mye de vil og det ligger og flyter leker over hele stua. Dette er ikke problemet. Det min mor har sagt er at hun gjerne kunne ønske at de samlet det sammen i et hjørne etter at barna har lagt seg. I dag gikk for eksempel foreldrene på en tur etter at barna hadde sovnet. Jeg og min mor ryddet opp (det tok bare ett par minutter, men likevel). De får også rote når de spiser og være barn. Eneste mine foreldre har bedt om er at foreldrene tørker av hendene deres etter mat slik at de ikke griser overalt. Mine foreldre lager mat, vasker opp, dekker på bord osv. så slike ting er det ikke forventet at min bror og svigerinne gjør. Jeg syns det er min svigerinne som er urimelig og jeg syns ikke det er så mye som forventes av dem. Men det er jo ikke så enkelt å være objektiv når jeg tross alt har blitt oppdratt til dette og jeg har jo ikke barn selv. Kan jo fortelle om den "episoden" som jeg tror fikk begeret til å renne over for min svigerinne og betro seg til meg om hvor lite velkommen hun følte seg her. Yngste barnet på ca ett halvt år hadde en liten madrass på stuegulvet som han sov middag på. Etter at ungene hadde lagt seg for kvelden spurte min mor om de kunne sette den på rommet sitt frem til de skulle bruke den neste dag. Dette tolket min svigerinne (sa hun til meg) som at min mor ville fjerne alle spor fra dem og at de derfor ikke var velkomne der.. Forstå det den som kan. Tja. Generelt mener jeg at man selvsagt rydder etter seg selv og egne unger. Men jeg får liksom på følelsen at din mor er veldig "på hugget" når det gjelder rydding og vasking, og ærlig talt, det er litt slitsomt når man er på besøk og vertskapet hele tiden ber en rydde. Mitt inntrykk er at din mor maser litt vel mye om ryddingen. Dersom din svigerinne føler seg lite velkommen, bør det taes på alvor. Husk at svigerdatter ikke har det samme forholdet til din mor som du har, de kjenner hverandre ikke like godt, og da blir det lettere gnisninger. Endret 5. juli 2014 av Harlekin 4
MockingJay Skrevet 5. juli 2014 #18 Skrevet 5. juli 2014 Skjønner moren din, men likevel, det høres ut som om hun maser en del! Om minstebarnet kun er 6 mnd gammelt, så vil jeg påstå å si at det enda er litt "unntakstilstand". Selv om verken du eller din mor merker det om natten, så er denne moren potensielt oppe 3-4 ganger om natten. Og sover gjerne aldri lengere enn 3-4 timer i strekk. Det er ganske slitsomt, og dagene blir lett tunge. Om hun ammer så bruker kroppen hennes mye ressurser på det, og man blir enda litt ekstra sliten. Og vist de enda har et til barn så er nok ikke overskuddet på topp. Jeg kan bare tenke meg den situasjonen du beskriver. Endelig er begge barna sovnet og mor (og far) får endelig etter en lang dag sitte ned. Så sier moren din; "Du, den madrassen, tror du at du kan rydde den bort?" Da hadde ikke jeg heller følt meg så veldig ivaretatt eller velkommen. Alle må hjelpe litt til når det er snakk om så smått. Dessuten er det veldig vanlig at besteforeldre kommer å hjelper til å rydder/gjør husarbeid i barselstiden og det som følger. Man er nødt til å støtte opp når nye barn kommer, for det er litt av en omveltning. 11
Harlekin Skrevet 5. juli 2014 #19 Skrevet 5. juli 2014 (endret) Godt innlegg fra MockingJay, synes jeg. Jeg har selv en svigermor som aldri ber oss rydde, selv om mitt barn skulle ligge litt på gulvet etter sengetid. Samme med mine foreldre, de sier alltid "la det være, vi kan rydde". Jeg hadde heller aldri bedt min søster rydde etter 2-åringen sin når de har vært på besøk hos oss og han er litt "tornado", som toåringer flest. Det handler om å vise litt raushet ovenfor barnebarn og barn, og ikke være så opptatt av ryddighet og fasade. Spesielt siden det ene barnet bare er et halvt år gammelt. Man kan si med rimelig stor sikkerhet at denne moren og faren er slitne. Hva med å la dem slappe litt av hos foreldre/svigerforeldre, og ikke la dem føle av de går på nåler? Endret 5. juli 2014 av Harlekin 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #20 Skrevet 5. juli 2014 Jeg vil si at noen som maser om flekker fra barnefingre og vil ha alt av leker/barneutstyr ute av syne etter leggetid, kanskje ikke er sååå avslappa i forhold til rot som ts kanskje tror... Hvis disse kravene i hovedsak rettes mot mor er det nok lett at man føler at man ikke er velkommen... Og enig med de andre, hva med faren (ts bror)? Han kan vel rydde etter sine unger han også. Anonymous poster hash: ec28d...71a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå