Gå til innhold

Kjøpt et digert kjøttstykke i Sverige, hva gjør jeg med det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har kjøpt et 4 kilo tungt kjøttstykke i Sverige som jeg tenkte å bruke til suppekjøtt. Hva burde jeg egentlig gjøre med det? Det ligger i kjøleskapet og er tint nå, tenkte å skjære det opp i terninger for så og fryse det ned. God ide eller burde jeg beholde det i større biter?

Anonymous poster hash: 94e84...f00
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags kjøtt er det da

AnonymBruker
Skrevet

Stort stykke flatbiff.

Anonymous poster hash: 94e84...f00
Skrevet

Mulig jeg misforstår, men kjøpte du frossent, og har tint det? Du kan i såfall oppleve at det blir litt tørt, men krysser fingrene for at det går bra.

Jeg hadde nok ikke skjært det i terninger før nedfrysing, men prøvd å beholde så stort som mulig, dog ikke større enn du trenger til en middag.

Gjest Coolaid
Skrevet

Du burde ikke tint det, for så å dele det opp og tine det igjen. Jeg trodde man aldri skulle fryse ting som har blitt tint.

Det du skulle gjort var å tatt en kappsag/ gjæringssag (de er elektrisk) og kappet kjøttet opp i stykker på 200-300 gram, så kunne du bare tatt ut av frysen dagen før, hver gang du skal bruke det :)

Nå er det ikke slik at alle har en kappsag/gjæringsag eller en "handyman" tilgjengelig... :fnise:

Har ikke peiling på hva som skjer med kjøttet dersom det fryses igjen. Har bare hørt at man ikke skal gjøre det.

Skrevet

Selv om det ikke er anbefalt å tine og fryse ned igjen så er det vel ingen krise om du gjør det. Bare pass på å fryse det ned så fort du har delt det slik du ønsker. Kjøttet trenger vel ikke være gjennomtint før du deler det.

Sag på frosset kjøtt fungerer også. Vanlig snekkersag kan også brukes, bare pass på å vaske den godt først.

Gjest Coolaid
Skrevet

Det er faktisk lettest å skjære i kjøtt som er halvtint dersom du gjør det for hånd. :)

Gjest Funky Punk
Skrevet

De gangene jeg kjøper noe fryst så halvtiner jeg det, deler opp og fryser ned. Aldri hatt noen problemer med det.

Ts; kan du ikke lage suppe da, som du hadde tenkt til.

Nå er det også sesong for en del deilige grønnsaker du kan ha i også.

Også kan du fryse ned i porsjoner så du har deilige middager fremover :)

Skrevet

Du kan i alle fall bruke 800 gram av det og lage Stifado. Dette er en gresk gryterett som er veldig god. Her skal kjøtt legges i marinade natten over før man lager resten av retten. Du finner oppskrift ved å google det.

Så kan du kutte noe av det i smått og steke, krydre med natvigs krydderblanding og lage snadderloff.

Da tar jeg resten av en loff som jeg har skåret på langs. En boks tomater som jeg blander hvitløk og oregano i.kokes til en sausliknende konsistens.

Litt stekt bacon i små biter, råd løk i ringer og litt oppkuttet ananas fra en boks.

Legg lagvis, tomat. Kjøttbiter,løk, bacon, og ananas. På toppen legger du ost og krydrer det hele med oregano og kjøtt og grill krydder. Inn i ovnen til osten er smeltet. Deilig også med hamburgerdressing til.

Har du kvern så kan du jo male opp en del av kjøttet og lage kjøttkaker, hamburger eller karbonader.

Så kan du lage pizza med strimlet stekt krydret kjøtt. Og så kan du lage kjøttsuppe med kjøtt, grønnsaker og løksaus til. Jeg er enig i at det var dumt å ha et så stort stykke frosset i en omgang men om du har for mye mat så kan du jo be noen venner på besøk :).

Skrevet

Skjær det i biter, stek det, kok det eller hva du nå pleier å gjøre med suppekjøtt og frys det ned i kraft slik som soddbøttene man finner på butikken. Så har du ferdige suppebaser bare til å tilsette grønnsaker :)

Skrevet

Flatbiff er egentlig triste saker. Det er verken mørt nok til kun å måtte trekke, eller saftig/seigt nok til å ha godt av koking. Det egner seg egentlig best til pålegg som roastbiff. Du kan sikkert lage en stroganoff-aktig sak, eller du kan supplere kjøtt som gir kraft (oksehalser, bibringe, etc.) i en kjøttsuppe, men ikke forvent et ekstraordinært resultat.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...