AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #1 Skrevet 5. juli 2014 Hei, Jeg har et problem med venninne som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal håndtere. Det har seg nemlig slik at hun kopierer min klesstil. Og ikke bare litt. Hun har alltid vært flink til å berømme meg for min klesstil, og sagt at hun liker veldig godt hvordan jeg kler meg, noe jeg har satt stor pris på. Jeg vil vel si at jeg kler meg moderne med et klassisk tilsnitt, om det kan sies. Jeg prøver å variere, og ikke se ut som en utstillingsdukke fra HM eller Vero Moda, og jeg synes selv at jeg ikke kler meg helt som "alle andre". Derfor har det vært veldig synlig når denne venninna mi har begynt å ta etter stilen min og nærmest gå med identiske klesplagg som meg, og bruke dem på akkurat samme måten. Her om dagen gikk hun akkurat samme klær, oventil og nedentil, bortsett fra skoene, og da følte jeg at grensa var nådd. Jeg har prøvd å kommentere det med humør, "jasså, du har kjøpt den kjolen du og?" eller "Vi kunne vært tvillinger du og jeg, sånn som vi kler oss!", men det virker ikke som hun tar tegninga. Hvordan kan jeg si til henne at jeg synes det er irriterende/kjedelig at hun hermer etter meg hele tiden? Skjønner at det er uunngåelig en gang iblant, handler jo på noen av de samme butikkene, men synes jo at hun kunne prøve å gjøre sin stil mer personlig/egendefinert...Hva kan jeg si? Noen som har hatt samme problemstilling? Anonymous poster hash: d4374...911
Gjest New_Girl Skrevet 5. juli 2014 #2 Skrevet 5. juli 2014 Kan du ikke prøve å slutte å irritere deg over det, og heller ta det som et kompliment? Jeg klarer liksom ikke å skjønne at det dette skal være et problem? 14
Teethgrinding Skrevet 5. juli 2014 #3 Skrevet 5. juli 2014 Det er vel mest av alt et kompliment, men jeg har selv vært der mange ganger. En kompis hermet så mye etter meg at han gikk under navnet 'Arcturus II'. Først er det hyggelig, deretter blir det kjedelig. Ta det fra en moteinteressert fyr som alltid har beundrere: Ta heller litt avstand enn å starte en konfrontasjon. Når du blir idolisert og kopiert av en venn er det på grensen til litt usunt. Gode venner er kjempeflott, men du vil ikke være i et avhengighetsforhold på lang sikt. Et sunt og fungerende vennskap fører like mye med seg begge veier. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #4 Skrevet 5. juli 2014 Hvis det faktisk er et problem må du jo bare si rett ut at du ikke setter pris på at hun i SÅ stor grad lar seg inspirere av deg. Men i utgangspunktet høres det jo bare ut som et kompliment - du kler deg så flott at hun faktisk kjøper like plagg for å kunne kle seg omtrent like bra. Det er jo synd om man stadig møter opp i nøyaktig likt antrekk, men dere må da ha klær nok til at ikke det skjer så ofte? Jeg ville fokusert på å endre min egen innstilling først. Anonymous poster hash: 3cf03...ccd 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #5 Skrevet 5. juli 2014 Gå alltid i en grønn bukse og orange genser hver gang du treffer henne. Anonymous poster hash: cd5a8...897 12
Marie90 Skrevet 5. juli 2014 #6 Skrevet 5. juli 2014 Dette plaget meg i tenårene, men nå tar jeg det kun som et kompliment og ignorerer det. Du sier du har en egen stil, men dersom du handler variert - vintage, på nett osv., så er det vel ikke enkelt for henne å kopiere hele tiden? Dersom man handler i de vanlige kjedebutikkene, selv om man har ulike kombinasjoner, så ER det jo lett for andre å kopiere. For å ha en helt unik stil skal man ofte ha en litt over middels interesse for mote, og handle i mange ulike forretninger, både bruktbutikker og de som er utenfor folk flests rekkevidde prismessig. Det er vanskelig å kritisere andre for kopiering av stil når man handler hos ASOS og Zara. 9
Lady Skrevet 5. juli 2014 #7 Skrevet 5. juli 2014 Skjønner det kan være kjedelig. Jeg har selv en venninne som alltid gir meg komplimenter for stilen min, og sier hun blir veldig inspirert av meg. Det er kjempe hyggelig, men om hun hadde kledd seg helt identisk som meg, hadde jeg ikke likt det.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #8 Skrevet 5. juli 2014 Hvor gode venner er dere? Jeg hadde ei sånn ei, men kuttet henne helt ut fordi det var så utrolig irriterende. Anonymous poster hash: c33a7...fd7
Cathrine88 Skrevet 5. juli 2014 #9 Skrevet 5. juli 2014 Neste gang hun dukker opp i like klær spør du henne om du burde begynne å bekymre deg for at hun har planer om å overta livet ditt og holde deg fanget i kjelleren. Det virker, tro meg. Å spørre altså, ikke å holde noen fanget i kjelleren. 11
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #10 Skrevet 5. juli 2014 Det er vel mest av alt et kompliment, men jeg har selv vært der mange ganger. En kompis hermet så mye etter meg at han gikk under navnet 'Arcturus II'. Først er det hyggelig, deretter blir det kjedelig. Ta det fra en moteinteressert fyr som alltid har beundrere: Ta heller litt avstand enn å starte en konfrontasjon. Når du blir idolisert og kopiert av en venn er det på grensen til litt usunt. Gode venner er kjempeflott, men du vil ikke være i et avhengighetsforhold på lang sikt. Et sunt og fungerende vennskap fører like mye med seg begge veier. Ehm......hun blir ikke idolisert, hun liker bare klærne hun går i - som forøvrig en gjeng andre også går i siden de selges i helt vanlige butikker. Anonymous poster hash: 80b7f...8d6 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #11 Skrevet 5. juli 2014 Hvordan vet hun hva du skal ha på deg den dagen? Anonymous poster hash: 12cda...967 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #12 Skrevet 5. juli 2014 Dette plaget meg i tenårene, men nå tar jeg det kun som et kompliment og ignorerer det. Du sier du har en egen stil, men dersom du handler variert - vintage, på nett osv., så er det vel ikke enkelt for henne å kopiere hele tiden? Dersom man handler i de vanlige kjedebutikkene, selv om man har ulike kombinasjoner, så ER det jo lett for andre å kopiere. For å ha en helt unik stil skal man ofte ha en litt over middels interesse for mote, og handle i mange ulike forretninger, både bruktbutikker og de som er utenfor folk flests rekkevidde prismessig. Det er vanskelig å kritisere andre for kopiering av stil når man handler hos ASOS og Zara. Tenkte på det samme. Hvis stilen din er så særegen hadde det vel ikke vært så lett for henne å kopiere den? Naturligvis har ikke alle som kjøper klær på H&M og Vero Moda nøyaktig samme stil, men de er absolutt ikke "unike" - nettopp fordi det finnes så utrolig mange av dem. Jeg hadde skjønt det hvis du hadde handlet alt second hand eller vintage og hun plutselig hadde kjørt samme snitt, mønster og tidsepoke, men det er tydeligvis ikke tilfelle her. Anonymous poster hash: f4cdb...09e 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #13 Skrevet 5. juli 2014 Siden hun kler seg som deg må hun jo nødvendigvis like stilen din. Men kanskje hun ikke føler seg selvsikker nok til å få til den samme stilen alene, og derfor velger å kopiere noe hun vet funker. Mitt forslag er at du inviterer henne med på shopping, og så hjelper du henne (direkte/indirekte) med å få til den stilen hun ønsker slik at hun også ser kul ut men ikke helt lik som deg.Anonymous poster hash: f3ec8...4c9 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #14 Skrevet 5. juli 2014 Ikke si noe som helst. Kjøp klær du liker, men la de ligge ett år for da er det ikke mulig å kjøpe de klærne lenger, og ingen kan kopiere deg. Problem solved. Anonymous poster hash: ceae7...dc8
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2014 #15 Skrevet 6. juli 2014 Kjøp mer unikt. Anonymous poster hash: 9352d...a9e
Berit Skrevet 6. juli 2014 #16 Skrevet 6. juli 2014 Det er litt interessant. Har hørt flere som bryr seg om dette. At de vil være den eneste som har den genseren osv. Har aldri forstått det. Gøy at vi har forskjellige stilarter og går forskjellig kledd og er forskjellig. Men hvis noen vil gå med det samme som meg, er jo det bare helt ok, synes jeg. Blir heller smigret over at noen har lyst til å gå med det samme som meg. Synes du det er dumt at hun går kledd make til deg når dere går sammen ute blandt folk, hva folk tenker? Hvorfor er det irriterende? 1
lemon-aid Skrevet 6. juli 2014 #17 Skrevet 6. juli 2014 Jeg tenker litt sånn : Du har ikke copyright på klesplagg :-) Kanskje venninnen din er usikker på hvordan hun skal sette sammen klesplagg og stiler, og dermed synes hun at du har en fin stil. Hvorfor ikke snu deg til det positive? Hadde hun begynt å etterligne deg i personlighet, latter og væremåte, ja da hadde jeg nok blitt frustrert.. 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 6. juli 2014 #18 Skrevet 6. juli 2014 Neste gang hun dukker opp i like klær spør du henne om du burde begynne å bekymre deg for at hun har planer om å overta livet ditt og holde deg fanget i kjelleren. Det virker, tro meg. Å spørre altså, ikke å holde noen fanget i kjelleren. Bra forslag. 1
Gjest Lille-pus Skrevet 6. juli 2014 #19 Skrevet 6. juli 2014 Er dere helt kliss like i kroppsfasong, farver og bygning? Joda, det kunne være irriterende i tenårene, men dersom hun ikke er 100% lik deg selv i hårfarve, øyenfarve, høyde og fasong... så går det ann å ta dem myke innfallsvinkelen og heller hjelpe henne litt med å velge farver og fasonger som kler henne bedre enn deg. Så får det heller være at plaggene ellers er ganske like i fasong. Virker ikke det heller så er jo Cathrine88's humoristiske innfallsvinkel rimelig god Helt obektivt sett er det nok en periode dere går igjennom. De fleste av oss har vel vært igjennom en slik periode hvor man innimellom følte seg 'blåkopiert'.
Dricka Skrevet 6. juli 2014 #20 Skrevet 6. juli 2014 Tror jeg ville tatt det opp med henne jeg og heller tilby meg å hjelpe henne med å kjøpe nye klær som du synes er kult men som du ikke vil ha selv sånn at hun kan få sin stil ut fra det. Tror hun kan gå med hva som som helst så lenge du bekrefter at det er fint for hun klarer ikke se det selv og redd for å kle seg feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå