Gå til innhold

Middagsmat for flere dager

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har nå gått fra å ha normal økonomi til å måtte spare penger, så jeg må tenke økonomisk når det gjelder mat også.
Vil jo gjerne at det skal være god mat også da.

Er det noen der ute som har forslag til retter som man kan lage og eventuelt fryse ned eller ha i kjøleskapet, for bruk i flere dager? Gryteretter kanskje?

På forhånd takk :)

Anonymous poster hash: 5d298...508
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rotgraut, Alle gryteretter på pose varer fort 2-3 dager hvis du har i bønner f.eks, grøt, sodd (kommer ikke på mer nå) :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Diverse former egner seg ypperlig til å lage mye av om gangen, som lasagne, pølsegrateng, tykk omelett laget i ovn, pølsegrateng. Alt, kanskje utenom omeletten, egner seg godt til å fryses ned også.

Hjemmelaget pytt i panne egner seg også fint til å fryses ned. Kan jo varieres veldig og gjerne med rester du har fra før, men jeg liker å lage den med kjøttpølse, potetbiter, blomkål og en eller annen form for løk. Og bare ha litt ketchup eller sweet chilisauce til.

Anonymous poster hash: 6f4ec...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Diverse former egner seg ypperlig til å lage mye av om gangen, som lasagne, pølsegrateng, tykk omelett laget i ovn, pølsegrateng. Alt, kanskje utenom omeletten, egner seg godt til å fryses ned også.

Hjemmelaget pytt i panne egner seg også fint til å fryses ned. Kan jo varieres veldig og gjerne med rester du har fra før, men jeg liker å lage den med kjøttpølse, potetbiter, blomkål og en eller annen form for løk. Og bare ha litt ketchup eller sweet chilisauce til. Anonymous poster hash: 6f4ec...a20

Ups, mente ikke pølsegrateng x2, men fiskegrateng på den ene der.

Anonymous poster hash: 6f4ec...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizzasnurrer:-P

Ellers lager jeg ofte lasagne selv.

Gode tomatsauser i store poSJoner, som kan brukes til spaghetti, pizza, lasagne osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøttdeig er ofte på tilbud til 20 kroner for en pakke. Du kan lage en god porsjon kjøttkaker med brun saus. Koke poteter og lage kålstuing av et lite kålhode og hvit saus. Tyttebær er ektra godt til og.

Middag til under 40 kroner og vi er to voksne som har dette i 2 dager.

Av kjøttdeig lager du også f,eks, karbonader, kjøttdeig til spagetti, lasange etc. Masse å velge her.

Koteletter er noen ganger på tilbud til 29 kroner kiloen. Nakkekoteletter er ofte billig. Sommerkoteletter har jeg kjøpt i stor pakke i frysedisken på obs til under 70 kroner i sommer. Mange middager i en sånn pakke.

Kjøper du en frosen indrefilet - brasiliansk eller argentinsk til 199 kr på kilo så får du en masse nydelig kjøtt som kan brukes til alt fra deilig biff til spennende gryteretter.

Coop har eget merke på kyllingfilet og selger litt større pakker til rimelig pris. Jeg porsjonspakker disse og fryser de og tar opp en og en pakke etter behov.

Kjøper du en saltet eller røkt svineknoke til 40 kroner og en pakke gule erter til 10 kroner pluss en løk, et par gulrøtter, lauberblad, timian, en sellerirot og en purre så kan du lage deg en stor gryte med ertesuppe. Denne holder i flere dager og kan eventuellt fryses i porsjoner om det blir for mye.

Se etter seifilet i frysedisken i butikken. Med en slik pakke som er billig, noen kokte makaroni, hvit saus med litt revet ost og egg og strøkavring så lager du fiskegrateng. Server med kokte poteter og gulrøtter og smeltet smør.

I frysedisken på rema 1000 finner du store poser med frosne kyllinglår. Disse koster under 50 lappen og er mat til mange måltider.

Har du tilgang til fiskedisk så følg med på tilbud på fersk fisk. Kjøp på tilbud og lag forskjellige fiskeretter.

En passelig filet kan stekes og så lager du en gresk salat og Tzatiki ved siden av pluss en hvitløksbaguett så har du en snadder middag. Eller lag frityrrøre og frityrstek den i biter. Kok gulrot og løk for så å steke grønnsakene med litt smør og brunt sukker i pannen. Det er snadder ved siden av. Pommes frites lager du også selv av poteter.

En boks tomater, litt oregano, basilikum, vann , kyllingbuljong og løk blir til tomatsuppe. Server med hardkokte egg og makaroni

Et blomkål kan man lage deilig suppe av og har du løk, daggammelt brød, litt ost og pepper så er løksuppe også godt.

Det som er lurt er å følge med på hvilke aktuelle råvarer som er på tilbud og å planlegge en ukesmeny utfra det hver uke. Så ser man hva man har og hva man trenger for å lage mat de forskjellige ukedagene og så handler man bare det man trenger og ikke noe annet. Så er det å lage mat fra bunne både billigere og sunnere en poser og halvfabrikata. Og så er det lurt å tenke på om noe av det man lager den ene dagen kan brukes som ny rett neste dag. F.eks har man fiskefilet det ene dagen så kan man lage fiskesuppe eller grateng neste dag.

Det er utrolig mye man kan lage for en billig penge . Vi spiser godt, er to voksne og jeg klarer meg med 1000 kroner totalt pr uke i husholdningsutgifter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Chili con carne er billig middag. Tilsett 1 kjøttdeig, 2 bokser bønner, 2 bokser hakkede tomater og litt chili.

1. Stek kjøttdeigen.
2. Tilsett bønnene og hakkede tomater.
3. Skjær opp litt chili og la det småkoke en liten stund.

Server med ris/salat og hvitløksbrød.

Anonymous poster hash: 488da...c43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...