Gå til innhold

Hvordan dampe blåskjell?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi får gjester idag, og jeg skal dampe blåskjell til forretten.

Jeg har lest litt, og det ser ut til at jeg tilsetter de i en kjele med litt løk osv, setter på lokk, og det et det?

Sjekker at de er lukket først. Det står ca 4-5 min med damping. Hvordan vet jeg at de er ferdige? Er det trygt sålenge de har åpnet seg?

Vet at man skal kaste de som ikke åpner seg.

Anonymous poster hash: 0a673...dde

AnonymBruker
Skrevet

Høy, medium, lav varme?

Skrevet

Jeg hiver skjellene i i gryta på sterk varme, rister med jevne mellomrom, når de har åpnet seg er de ferdige, men 5-6 minutter er nok passe tid.

Jeg foretrekker å blanke løk sammen med litt hvitløk i en gryte for seg, så har jeg i hvitvin og lar det koke inn før jeg smaksetter med kraft fra de kokte blåskjellene og har skjellene oppi til slutt. Jeg syns det kan bli for salt hvis jeg bruker all kraften fra dampeprosessen.

Hvis du bare skal servere skjellene uten kraften, så kan du jo ha litt blanket løk og hvitvin som du koker opp før du har skjellene i og damper dem.

:heks:

AnonymBruker
Skrevet

Nammm! Takk for tips :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hiver skjellene i i gryta på sterk varme, rister med jevne mellomrom, når de har åpnet seg er de ferdige, men 5-6 minutter er nok passe tid.

Jeg foretrekker å blanke løk sammen med litt hvitløk i en gryte for seg, så har jeg i hvitvin og lar det koke inn før jeg smaksetter med kraft fra de kokte blåskjellene og har skjellene oppi til slutt. Jeg syns det kan bli for salt hvis jeg bruker all kraften fra dampeprosessen.

Hvis du bare skal servere skjellene uten kraften, så kan du jo ha litt blanket løk og hvitvin som du koker opp før du har skjellene i og damper dem.

:heks:

Enig i at det kan være en fordel å dampe skjellene i en gryte for seg, også fordi det er smart å sile kraften - ofte kan det være noen sandkorn i den.

Husk også å skylle skjellene godt i masse iskaldt vann noen ganger før du damper dem, samt skrubbe dem om nødvendig, og fjerne "skjegg". Det gir klarere kraft og renere smak.

Blåskjelll er supergodt. :spise:

Anonymous poster hash: 6afef...f76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...