AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #1 Skrevet 5. juli 2014 Jeg har en venninne som er ti år eldre enn meg. Hun er ganske intelligent og ofte når vi diskuterer noe så vinner hun. Det er helt greit. Jeg er ikke en person som MÅ ha rett. I går hadde hun rett igjen og jeg sa på spøk "Åh du vinner alltid!" Hun svarte "Ja, fordi jeg er smartere." Nå tenker mange at dette er noe hun sier spøkfullt, men nei. Hun mente det helt seriøst. Jeg sa litt forsiktig at "Det er ikke pent å si" og hun forstod ikke hvorfor. Hun sa "Jeg er jo bare ærlig." Jeg prøvde å forklare at uansett hvor ærlig man er så er det ikke pent å si til andre at "Jeg er smartere enn deg." Det er som å si "Jeg er bedre en deg." Men hun sa bare "Men jeg er smartere en deg. Det er ikke en fornærmelse bare fakta." Jeg ble jo litt lei meg når hun sa det fordi det fikk meg til å føle meg "mindre". Man skal ikke si til andre at de er mindre smart. Etter min mening er ikke det riktig uansett hvor "ærlig" det er. Jeg gir henne komplimenter hele tiden og jeg syns hun er en smart person, men hun er ofte veldig ufølsom. Jeg forklarte at jeg ble litt lei meg når hun sier sånne ting og fikk svaret "Ja, men det er jo din feil fordi du tar det på en negativ måte. Det er fakta at jeg er smartere enn deg. Om jeg har IQ på 190 og du på 189 så hadde jeg fremdeles vært smartere enn deg. Jeg skal ikke ha dårlig samvittighet fordi du blir lei deg av at jeg sier det som det er." Dette første jo til at jeg ble enda mer lei meg. Jeg ble ikke kjempe lei meg når hun sa at hun var smartere, men jeg ble veldig lei meg når hun ga meg skylden for at hun såret meg. Jeg prøvde å forklare at hvis jeg hadde såret noen, selv om det ikke var med vilje, så hadde jeg brydd meg om følelsene deres. Men hun fortsatte å si at det var mitt eget ansvar at jeg tok det på den måten og at hun hadde ikke gjort noe galt ergo burde hun ikke ha dårlig samvittighet. Nå tenker jeg bare... hva feiler det henne? Er det ikke normalt at venner bryr seg om følelsene til hverandre? Hvis man sier noe som sårer, er det greit å bare si "Ja, men det er din feil at du føler det slik"? Anonymous poster hash: 3122f...ca2 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #2 Skrevet 5. juli 2014 Nei, hun høres ut som en unormal selvgod cunt.. Anonymous poster hash: c8e53...d76 8
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #4 Skrevet 5. juli 2014 Du får ta igjen med samme mynt, for å illustrere poenget Hun er nok ikke så flink til å "føle på kroppen" hvordan det er å stå i andres sko. Da er det beste å ta litt igjen, og folk som er slik tåler gjerne mindre tilbake F.eks i en situasjon der det passer; "Ja, jeg har jo finere hår enn deg", "Genseren min er jo ganske så mye finere enn din", osv osv. Du trenger ikke komme med de styggeste uttalelsene, men bare en kommentar som illusterer for henne at det er ganske provoserende og arrogant når noen fornærmer deg, for så å si "Jeg er jo bare ærlig". Lykke til Nei, ikke synk til hennes nivå, det er bare teit, hun er tydelgvis en stakkarsli dame med veldig lav sosial iq Anonymous poster hash: c8e53...d76 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #5 Skrevet 5. juli 2014 Det minner meg om eksen.. Han mente alltid han han var best, eller visste bedre enn meg. Han måtte alltid vinne i diskusjoner, og måtte alltid ha siste ordet. Det irriterte dritten ut av meg. Gikk ikke ann å ha en egen mening før han vrir om det til noen han mener er mer rett. Så nei, er ikke du som er overfølsom. Det er venninna di som er ei selvgod, egoistisk idiot. Anonymous poster hash: 9c29f...0e6 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #7 Skrevet 5. juli 2014 TS her. Jeg sa til henne at det var som å si "Jeg er penere enn deg" for eksempel. Det er jo veldig slemt å si! Det kunne aldri falle meg inn å si slik til en annen person. Hun mener at det er ikke galt å ha god selvtillit og at jeg tar tingene hun sier negativt fordi jeg ikke har selvtillit... derfor er det min feil hvis jeg blir såret. Anonymous poster hash: 28b93...5d3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #9 Skrevet 5. juli 2014 Men hun er jo smartere enn deg. Som hun sier, det er jo fakta. Man må kunne skryte av seg selv uten å være redd for andres følelser til en hver tid, selv i Jante-Norge. Du får fremheve deg selv på et vis. Uten tanke om "ta igjen" opplegg. Hun "åpner" jo for muligheten til å skryte av seg selv, og du er garantert bedre enn henne i noe også. Og det er lov å både skryte av seg selv og fremheve de gode egenskapene man har. Anonymous poster hash: b57c6...1ed
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #10 Skrevet 5. juli 2014 Men hun er jo smartere enn deg. Som hun sier, det er jo fakta. Man må kunne skryte av seg selv uten å være redd for andres følelser til en hver tid, selv i Jante-Norge. Du får fremheve deg selv på et vis. Uten tanke om "ta igjen" opplegg. Hun "åpner" jo for muligheten til å skryte av seg selv, og du er garantert bedre enn henne i noe også. Og det er lov å både skryte av seg selv og fremheve de gode egenskapene man har.Anonymous poster hash: b57c6...1ed Jeg har ikke noe problem med at hun skryter av seg selv. Hun er smart og hun skal selvfølgelig få lov til å si det. Men jeg skjønner ikke hvorfor noen skulle måtte si til en annen person "Jeg er smartere en deg". Det er ikke pent. På samme måte skal man ikke si "Jeg er penere en deg." Det sårer andres følelser når man sier slikt. Anonymous poster hash: 28b93...5d3 2
Polly Ester Skrevet 5. juli 2014 #11 Skrevet 5. juli 2014 Det er lov til å si at man er smart, men det som er feil i mine ører er noen som sier de er smartere på bekostning av andre. Å heve seg over venninna si syns jeg er ufølsomt. Jeg syns det er viktig å være ærlig, men det går an å ta hensyn og være ærlig samtidig. Jeg syns ikke du overreagerer, TS. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #12 Skrevet 5. juli 2014 Jeg har ikke noe problem med at hun skryter av seg selv. Hun er smart og hun skal selvfølgelig få lov til å si det. Men jeg skjønner ikke hvorfor noen skulle måtte si til en annen person "Jeg er smartere en deg". Det er ikke pent. På samme måte skal man ikke si "Jeg er penere en deg." Det sårer andres følelser når man sier slikt. Anonymous poster hash: 28b93...5d3 Selvfølgelig har du problemer med at hun skryter av seg selv. Ellers hadde du ikke laget tråd her inne. Og skal man gå rundt og bli såret av at andre er bedre enn en selv i noe, vil man få det travelt. Get over it. Anonymous poster hash: b57c6...1ed 1
Gjest Skrevet 5. juli 2014 #13 Skrevet 5. juli 2014 Jeg syns ikke det er noe å bry seg om. Noen personer er smartere enn seg selv, det gjør da ingenting? Er litt enig med venninnen her. Kan det være at kommentaren var litt sår fordi du er usikker på egen intelligens? At du følte hun egentlig sa at du var dum, på en måte?
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #14 Skrevet 5. juli 2014 Jeg syns ikke det er noe å bry seg om. Noen personer er smartere enn seg selv, det gjør da ingenting? Er litt enig med venninnen her. Kan det være at kommentaren var litt sår fordi du er usikker på egen intelligens? At du følte hun egentlig sa at du var dum, på en måte? Problemet er egentlig ikke at hun sa at hun var smartere. Jeg ble lei meg, men det er ikke det som er problemet. Problemet er at hun måtte gjøre det verre med å gi meg skylden for at jeg var lei meg. Hun hadde null medfølelse. Hvis jeg sårer en venninne så er jeg selvfølelig lei meg for det, selv om det ikke var med vilje. Anonymous poster hash: 28b93...5d3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #15 Skrevet 5. juli 2014 Det kan nesten virker som denne "venninen" bruker deg får å føle seg bedre med seg selv. Jeg hadde kvittet meg med hennes hvis jeg hadde vært deg. Bedre å ha ingen venner enn å ha manipulerende venner som bruker herseteknikker. Anonymous poster hash: c8e53...d76
Gjest Blomsterert Skrevet 5. juli 2014 #16 Skrevet 5. juli 2014 Men hun er jo smartere enn deg. Som hun sier, det er jo fakta. Man må kunne skryte av seg selv uten å være redd for andres følelser til en hver tid, selv i Jante-Norge. Du får fremheve deg selv på et vis. Uten tanke om "ta igjen" opplegg. Hun "åpner" jo for muligheten til å skryte av seg selv, og du er garantert bedre enn henne i noe også. Og det er lov å både skryte av seg selv og fremheve de gode egenskapene man har. Anonymous poster hash: b57c6...1ed Innbilskhet og selvskryt har absolutt ingenting med selvtillit å gjøre. Å tro bra om seg selv er fint. Men å si at en er bedre,smartere,penere osv er jo lavmål. Tror ikke de har så godt selvbilde,og/eller selv innsikt. Blir flau når jeg treffer slike mennesker.
Gjest Blomsterert Skrevet 5. juli 2014 #17 Skrevet 5. juli 2014 TS. Hun føler for å hevde seg ovenfor deg. Er jo en grunn til det. Du har sikkert utseende,evner eller egenskaper hun misunner.
Gjest Ciegus Skrevet 5. juli 2014 #18 Skrevet 5. juli 2014 Du får trøste deg med at du har høyere sosial intelligens enn henne. Neste gang dere diskuterer dette får du la være å prøve å forklare henne hvorfor det er teit å si sånn, og heller si "ja, og jeg er mer sosialt intelligent enn deg :)". Ingen vits i å prøve å oppdra henne.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #19 Skrevet 5. juli 2014 Du får trøste deg med at du har høyere sosial intelligens enn henne. Neste gang dere diskuterer dette får du la være å prøve å forklare henne hvorfor det er teit å si sånn, og heller si "ja, og jeg er mer sosialt intelligent enn deg :)". Ingen vits i å prøve å oppdra henne. Jeg sa at jeg var flinkere til å bry meg om andres følelser... men det svei ikke akkurat. Jeg tror hun har skjønt det alle rede. Anonymous poster hash: 28b93...5d3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #20 Skrevet 5. juli 2014 Jeg har en venninne som er ti år eldre enn meg. Hun er ganske intelligent og ofte når vi diskuterer noe så vinner hun. Det er helt greit. Jeg er ikke en person som MÅ ha rett. I går hadde hun rett igjen og jeg sa på spøk "Åh du vinner alltid!" Hun svarte "Ja, fordi jeg er smartere." Nå tenker mange at dette er noe hun sier spøkfullt, men nei. Hun mente det helt seriøst. Jeg sa litt forsiktig at "Det er ikke pent å si" og hun forstod ikke hvorfor. Hun sa "Jeg er jo bare ærlig." Jeg prøvde å forklare at uansett hvor ærlig man er så er det ikke pent å si til andre at "Jeg er smartere enn deg." Det er som å si "Jeg er bedre en deg." Men hun sa bare "Men jeg er smartere en deg. Det er ikke en fornærmelse bare fakta." Jeg ble jo litt lei meg når hun sa det fordi det fikk meg til å føle meg "mindre". Man skal ikke si til andre at de er mindre smart. Etter min mening er ikke det riktig uansett hvor "ærlig" det er. Jeg gir henne komplimenter hele tiden og jeg syns hun er en smart person, men hun er ofte veldig ufølsom. Jeg forklarte at jeg ble litt lei meg når hun sier sånne ting og fikk svaret "Ja, men det er jo din feil fordi du tar det på en negativ måte. Det er fakta at jeg er smartere enn deg. Om jeg har IQ på 190 og du på 189 så hadde jeg fremdeles vært smartere enn deg. Jeg skal ikke ha dårlig samvittighet fordi du blir lei deg av at jeg sier det som det er." Dette første jo til at jeg ble enda mer lei meg. Jeg ble ikke kjempe lei meg når hun sa at hun var smartere, men jeg ble veldig lei meg når hun ga meg skylden for at hun såret meg. Jeg prøvde å forklare at hvis jeg hadde såret noen, selv om det ikke var med vilje, så hadde jeg brydd meg om følelsene deres. Men hun fortsatte å si at det var mitt eget ansvar at jeg tok det på den måten og at hun hadde ikke gjort noe galt ergo burde hun ikke ha dårlig samvittighet. Nå tenker jeg bare... hva feiler det henne? Er det ikke normalt at venner bryr seg om følelsene til hverandre? Hvis man sier noe som sårer, er det greit å bare si "Ja, men det er din feil at du føler det slik"? Anonymous poster hash: 3122f...ca2 Hvis du er av den oppfatning at det finnes "vinnere eller tapere" i en diskusjon så vil jeg påstå at du har et stort problem...!? Man diskuterer for å utveksle informasjon gjensidig, opplyse andre om noe man synes er viktig og å lære av hverandre. Hadde jeg vært din venninne kunne jeg sikkert ha sagt noe liknende, for påstanden om at jeg "vant" diskusjonene fortjener et svar som er på samme tåpelige nivå.... Anonymous poster hash: b5efe...c7c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå