Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flyttet nylig til Stavanger og føler allerede at vi ligger i det lavere sjiktet når det gjelder lønningene her. Føler folk har mye penger her! Biler, hus osv. vitner i alle fall om det.

Vi er i starten av 30 årene og tjener nesten 1 mill til sammen. Likevel kan verken hus, bil eller andre "luksusting" måle seg med hva folk rundt oss (bekjente, kollegaer, naboer osv) har.

Flyttet fra Bergen og følte at ting var mye mer "normalt" der. Er det bare vi som føler at Stavanger-folk har mye penger?

Anonymous poster hash: 22720...9a1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor i Bergen bodde dere da?

Jeg har litt samme erfaring etter flytting, men vi har bare flyttet fra et sted i Bergen til et annet sted i Bergen.

Anonymous poster hash: b5d3a...8b3

AnonymBruker
Skrevet

Er enormt mye penger i omløp på vestlandet.

Anonymous poster hash: 27132...a4d

AnonymBruker
Skrevet

Inntektsnivået er høyt. Derfor er det også svinedyrt å kjøpe bolig der. Utleiemarkedet har også i flere år vær urealistisk høyt. Gamle leiligheter i trehus på knappe 60 kvm som leies ut for 15K i måneden.

Anonymous poster hash: 7cbab...39d
AnonymBruker
Skrevet

Det har alltid vært mye oljeindustri i Stavanger og i olje ligger penger. Så det er nok der mye av forklaringen ligger.

Her hvor jeg bor er det mye det samme(en liten kommune riktignok). Mye verftsindustri, og folk har hatt sikre og gode jobber i alle år. Mange har store, fine boliger (som igjen gjør at boligprisene i kommunen er veldig høye), dyre biler og både hytte på fjellet og lielighet i Spania.

Anonymous poster hash: d02b9...f6d
Gjest Lille-pus
Skrevet

Sør Rogaland er et høyst materialistisk strøk av landet ja.

Husk at det er i praksis kun en generasjon siden folk var fiskere og verftsarbeidere.

Distriktet har et litt overdrevet fokus på gründere, og på materialistisk 'vellykkethet'. det er ikke uten grunn at det mest påfallende symbol på 'vellykkethet' blant mange kvinner i distriktet er en handlepose merket "Rolfsen"...

Men bak fasaden... bak materialismen... der er det kun 1 generasjon tilbake til det en østlanding vil kunne kalle 'det mørke fastland' med bedehusene og Pinsemenighetene.

Dette medfører selvsagt at hva som forsøkes vist til omgivelsene via materialistiske symboler som bil, villa og smykker og klær, står i en noe grell konflikt til de ønsker som for enkelte lever bak fasaden.

Skrevet

Husk at det er i praksis kun en generasjon siden folk var fiskere og verftsarbeidere.

Distriktet har et litt overdrevet fokus på gründere, og på materialistisk 'vellykkethet'. det er ikke uten grunn at det mest påfallende symbol på 'vellykkethet' blant mange kvinner i distriktet er en handlepose merket "Rolfsen"...

Men bak fasaden... bak materialismen... der er det kun 1 generasjon tilbake til det en østlanding vil kunne kalle 'det mørke fastland' med bedehusene og Pinsemenighetene.

Dette medfører selvsagt at hva som forsøkes vist til omgivelsene via materialistiske symboler som bil, villa og smykker og klær, står i en noe grell konflikt til de ønsker som for enkelte lever bak fasaden.

Kva meiner du er "ønsker som for enkelte lever bak fasaden"? No er eg spent!

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Kva meiner du er "ønsker som for enkelte lever bak fasaden"? No er eg spent!

De ønskene er for eksempel en mengde gifte menns ønsker om å ha en hemmelig trophy mistress.

- en kvinne de skal kunne feie over mellom middag med svigermor klokken 17 og korøvelse med barna klokken 15.

Jeg sier ikke at dette ikke eksisterer andre steder i landet, men hyppigheten er foruroligende høy.

Edit: Og tilsvarende med skryt i lukkede sikrkler om hvorledes man har snytt på skatten og samtidig donert noen kroner til menigheten.

Endret av Lille-pus
Skrevet

Bor litt lenger ut på jæren, og folk har mye penger her også, men det du beskriver her er nok forbeholdt de som bor i Villa på Egenes.

TS: er mye skaperkraft i distriktet. Folk er optimistiske, og det meste går så det suser. Tradisjonelt sett er rogalendinger hardtarbeidende bønder (bare tenk på alle den steinen de måtte bryte opp...) og når de da får penger mellom hendene...

en elektriker i nordsjøen kan få godt over millionen i årslønn, så selv folk med vanlige jobber her nede tjener godt.

Selv er hverken jeg eller mannen ansatt i oljebransjen og har fremdeles møbler fra Ikea ;)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Bor litt lenger ut på jæren, og folk har mye penger her også, men det du beskriver her er nok forbeholdt de som bor i Villa på Egenes.

TS: er mye skaperkraft i distriktet. Folk er optimistiske, og det meste går så det suser. Tradisjonelt sett er rogalendinger hardtarbeidende bønder (bare tenk på alle den steinen de måtte bryte opp...) og når de da får penger mellom hendene...

en elektriker i nordsjøen kan få godt over millionen i årslønn, så selv folk med vanlige jobber her nede tjener godt.

Selv er hverken jeg eller mannen ansatt i oljebransjen og har fremdeles møbler fra Ikea ;)

Ikke bare der, det har spredd seg med tiden.....

Men korrekt oppsummert. Grunnverdiene i lokalbefolkningen er de verdiene de fikk med hjemmefra, hardtarbeidende, den som starter noe som går godt (en gründer) verdsettes høyt av lokalmiljøet.

Og immimellom kommer det da selvsagt til konflikt mellom grunnverdiene og menneskets ønsker.

Antallet nyrike er relativt høyt, noe som av naturlige årsaker vil merkes i lokalsamfunnet på prioriteringer og valg.

Folk flest er veldig ok, det kan det være greit å være klar over også :)

Gjest Ciegus
Skrevet

Føler det samme, TS, og vi har ikke flyttet dit ennå en gang. :P Men jeg skal jobbe i det offentlige, og mannen jobber langt utenfor Stavanger, så vi må forholde oss til Stavangerpriser uten Stavangerinntektene. Litt surt, men samtidig er det mange unge i vår situasjon som aldri kommer til å få råd til det samme som foreldrene. Så forhåpentligvis roer det seg litt etter hvert. Alle de "rike" jeg kjenner i Stavanger har god råd fordi de kjøpte bolig mens prisene var overkommelige. Skulle de kjøpt samme bolig til dagens priser hadde de ikke vært like "rike" .

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har bodd i Stavanger hele livet og man får lett en følelse av å være "fattig" her. Som alenemor med godt over 500 000 i inntekt og nedbetalt bolig har jeg likevel ikke råd til halvparten av det mine gifte venner og kollegaer har. Ett poeng er selvfølgelig at de har 2 inntekter, men det står på priser av klær, reiser og biler som er for meg " way over the top".

Anonymous poster hash: 71279...482

Skrevet

De ønskene er for eksempel en mengde gifte menns ønsker om å ha en hemmelig trophy mistress.

- en kvinne de skal kunne feie over mellom middag med svigermor klokken 17 og korøvelse med barna klokken 15.

Jeg sier ikke at dette ikke eksisterer andre steder i landet, men hyppigheten er foruroligende høy.

Edit: Og tilsvarende med skryt i lukkede sikrkler om hvorledes man har snytt på skatten og samtidig donert noen kroner til menigheten.

Du ferdes tydeligvis i en annet miljø enn det jeg kjenner fra dette området.

Hvordan har du funnet ut at hyppigheten av ønsket om "trophy mistress" er "foruroligende høy"? Statistikk blant vennene dine eller tilbud på utestedene du frekventerer?

At det er vanskelig å etablere seg sentralt i regionen for sykepleiere og lærere lar seg ikke bortforklare.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...