Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt om dette passer best her eller i Barn og familie, men bare flytt hvis det trengs.

Nå er jeg så sint på søsteren min at jeg holder på sprekke. Hun er 3 år eldre enn meg (jeg er 18) , og flyttet ut for 2 år siden, og da flyttet jeg naturligvis inn på hennes gamle rom, siden det hadde eget bad og var større. Da jeg flyttet ned stod fortsatt noen av hennes ting der, men hun lovte dyrt og hellig at de skulle vekk etterhvert som hun fikk slått seg til ro i den nye leiligheten. Det skjedde aldri.

Søsteren min har pga litt problemer med uflytting og sånne ting bodd perioder på rommet mitt, både mens jeg har bodd her, og også mens jeg har vært på utvekslings og ferier. Hver gang jeg kommer hjem er det helt bombet, og nå har jeg fått nok. Kom hjem fra ferie i går, og hun hadde lovet å ha flyttet ut alle tingene sine til da. Den gang ei. Tingene hennes er over alt, og nå står det i tilegg en megastor lenestol på rommet som jeg aldri får brukt, pluss avkariet som har stått der hele tiden. Badet er overfylt av hennes ting, og i dusjen henger det hårtjafser fra hennes hår (ser seriøst ut som hun har tatt det ut av sluket og bare hengt det opp på dusjdøren). I hyllen ved sengen min er det fullt av BRUKTE Kleenex (hun har mye allergier) og det er boss over alt. Skitne klær ligger i hauger rundt om kring, blant annet over tingene mine på badet.

Er så frustrert over at hun har så lite respekt for mitt rom. Hele tiden etter jeg flyttet inn på rommet etter hun flyttet ut har hun brukt det som ekstrarom, og jeg kom ofte hjem fra skolen til at hun kommet hjem på besøk og hadde flyttet på mine ting, lagt sine klær utover, sovet i sengen min, spredd rundt seg med brukte Kleenex osv. Det er så ekkelt og respektløst, og jeg er lei av å rydde opp etter henne for hver gang hun er her.

Nå kommer hun forhåpentligvis hjem i dag, og jeg er redd jeg skal eksplodere. Er det bare meg som er urimelig, eller har jeg grunn til å bli frustret? Føler jeg må stå over henne å passe på når hun rydder, for hvis ikke bare legger hun igjen ting. Er kjipt å måtte stå å kjefte på min voksne, eldre søster.

Anonymous poster hash: bd96f...725

Anonymous poster hash: b3970...4e3
Videoannonse
Annonse
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Jeg tror jeg hadde kastet alle hennes ting i søplesekker og lagt dem i en bod, så kunne hun funnet et annet sted å ha dem. Det forutsetter selvsagt at foreldrene dine er enige. Hun kan da ikke kaste deg ut av ditt rom bare fordi hun kommer hjem på besøk!

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde gjort som Offensive Pie og kastet alt sammen i søppelsekker. Hårtjafser, Kleenex og alt.

Skrevet

Men hvorfor kan ikke hun bruke ditt gamle rom når hun kommer på besøk?

Det er helt naturlig at hjemmeboende barn får det beste rommet, og de som har flyttet ut bruker gjesterom når de er hjemme. Hun kan ikke tviholde på rommet fordi det var hennes før, nå er det ikke hennes lenger, og du bor der. Da får hun bo på et annet rom.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil også bare kaste alt, og har gjort det flere ganger, men jeg er så lei av å rydde opp og kaste etter henne. Er jo jeg som ender opp med å bruke tid på det og jeg har nok å gjøre selv. Dessuten hadde forholdet vårt blitt veldig dårlig om jeg kastet alle tingene hennes, og det vil jeg ikke, for vi er veldig nære og gode venner. Er bare dette med måten hun tar seg sånn til rette på som plager meg. I tillegg bruker hun også av mine ting, men hun har skjønt nå at hun ikke får bruke sminken min.

Hun har vært mye syk, og hver gang jeg eller mamma ber henne rydde, så blir hun plutselig veldig syk igjen, og vi kan liksom ikke krangle med henne da. Da bare går hun helt inn i seg selv. Mamma fortalte at hun ryddet dagen før jeg skulle komme hjem, men jeg ble forsinket med en dag, og da har hun tydeligvis klart å rote det til igjen. *sukk* blir så oppgitt over dette her...

Hvis hun ikke rydder opp nå, så kommer jeg til å si at hun ikke får bruke rommet mitt igjen og rett og slett nekte henne å låne noen av tingene mine.

Og Kjemi, problemet er ikke at hun bruker det, men at for hver gang hun gjør det så ender jeg opp med å måtte rydde etterpå, og det blir alltid liggende ting igjen som ikke er mine. Det er frustrerende. Vi har gjesterom, men det vil hun ikke bruke, for hun sier det er så koselig å sove på rom med meg... Men nok er nok!

• Liker 1
Skrevet

Men forstår ikke hvorfor hun ikke kan lage til et eget rom på ditt gamle rom? Virker jo bare styr at hun skal bo på ditt rom. Så kan hun rote og rydde når det passer henne på sitt eget rom når hun er der, så slipper hun å forholde seg til at hun må rydde når hun er syk?

Og jeg skjønner veldig godt hvordan det oppleves. Har en søster som er like rotete, og jeg blir sprø når hun er på besøk. Jeg må be henne rydde, men heldigvis skjer det ikke så ofte at hun låner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde sagt fra til mora hennes at hun enten fikk stramme opp datra si eller finne annet sted hun kan sove når hun er hjemme

Anonymous poster hash: dd1b8...96f
  • Liker 1
Skrevet

Og Kjemi, problemet er ikke at hun bruker det, men at for hver gang hun gjør det så ender jeg opp med å måtte rydde etterpå, og det blir alltid liggende ting igjen som ikke er mine. Det er frustrerende. Vi har gjesterom, men det vil hun ikke bruke, for hun sier det er så koselig å sove på rom med meg... Men nok er nok!

Men da er det jo et problem at hun bruker det. Om hun hadde holdt det ryddig og rent rundt seg så er det jo ikke noe problem, men siden hun ikke gjør det, så er det et problem, og dermed kan hun heller ikke bruke rommet før hun lærer seg å holde orden.

Men seriøst, søppel på gulvet og sånt det bør hun slutte med! Vet om et par stykker som har det sånn, og det virker ikke som de ser det selv. Det er helt naturlig å kaste søppel i søppelbøtta, og det er unaturlig å kaste det på gulvet. Er hun en sånn som hiver søppel i naturen der hun står og går også? Hvordan har hun det hjemme hos seg selv?

• Liker 2
Gjest Christina146
Skrevet

Hei!

Nå er jeg en storesøster som nettopp har flyttet ut, og lillebror har overtatt kjelleren med tv stue og rom. Dette er jo noe han har gledet seg lenge til, og det kunne aldri falt meg inn å kreve rommet tilbake om jeg skulle sove over!

Kanskje foreldrene dine har en løsning og kan snakke med henne?

Hos min mor står fortsatt sengen min der, men her har jeg allerede det minste rommet, og har uansett blitt brukt som et gjeste/putt det du ikke trenger rom i lang tid før jeg flyttet.

Håper dere finner en løsning på dette! :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for støtte, glad andre er enig i at hun er urimelig. Har prøvd å snakke med henne tusen ganger, mamma også, men hun sier bare at hun skal rydde, og så gjør hun det ikke. Hun skulle overta ny hybel for noen dager siden, men så ble det noe tull, så nå står alle tingene selvfølgelig på mitt rom igjen. Har prøvd å få henne til å sove på gjesterommet, men der er det fullt av hennes ting i esker, så der vil hun ikke bo. Dessuten syns hun det er praktisk å bo nede hos meg, for der har jeg eget bad. Hun har også ved flere anledninger omtalt rommet mitt som sitt.

Uansett hvor mye vi ber, kjefter, diskuterer, hjelper og prøver å snakke med henne, så går det rett og slett ikke inn. Kan jo ikke akkurat nekte henne å komme på besøk heller, eller å bo her når hun ikke har noe sted å bo.

Gjest Knuse
Skrevet

Sett sakene hennes inn på ditt gamle rom og få en lås på den romdøra de, så hun ikke kommer seg inn der.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor flytter du ikke tingene hennes inn på ditt gamle rom??

Anonymous poster hash: 5de98...9e2
Skrevet

Sett sakene hennes inn på ditt gamle rom og få en lås på den romdøra de, så hun ikke kommer seg inn der.

Jepp, tydeligvis eneste løsningen. Da jeg flyttet ut over tok lillebror rommet "mitt" og jeg fikk det bittelille barnerommet ved siden av mamma og pappa til å sove på når jeg var hjemme. Kunne aldri falt meg inn å okkupere hans rom dersom han ikke var hjemme når jeg var på besøk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil også bare kaste alt, og har gjort det flere ganger, men jeg er så lei av å rydde opp og kaste etter henne. Er jo jeg som ender opp med å bruke tid på det og jeg har nok å gjøre selv. Dessuten hadde forholdet vårt blitt veldig dårlig om jeg kastet alle tingene hennes, og det vil jeg ikke, for vi er veldig nære og gode venner. Er bare dette med måten hun tar seg sånn til rette på som plager meg. I tillegg bruker hun også av mine ting, men hun har skjønt nå at hun ikke får bruke sminken min.

Hun har vært mye syk, og hver gang jeg eller mamma ber henne rydde, så blir hun plutselig veldig syk igjen, og vi kan liksom ikke krangle med henne da. Da bare går hun helt inn i seg selv. Mamma fortalte at hun ryddet dagen før jeg skulle komme hjem, men jeg ble forsinket med en dag, og da har hun tydeligvis klart å rote det til igjen. *sukk* blir så oppgitt over dette her...

Hvis hun ikke rydder opp nå, så kommer jeg til å si at hun ikke får bruke rommet mitt igjen og rett og slett nekte henne å låne noen av tingene mine.

Helt sikker super dupert tilfeldig :sarkasme:

Blir rammet av en mystisk sykdom hver gang noen ber henne rydde opp.

Anonymous poster hash: d4cef...62b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...