AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #1 Skrevet 5. juli 2014 Jeg overtok en katt som gikk på p-piller. Hadde tenkt å sterilisere henne, men så ble hun gravid (til tross for p-pillene) før jeg rakk det. Nå har vi tre kattunger i hus og det er greit nok det. Ungene mine liker det og de er koselige og viltre. MEN de er ikke stuerene! De tisser og bæsjer overalt. Til nå har de heldigvis holdt seg til gulvet slik at det er bare å vaske bort. Jeg fikk tak en spray som skulle fjerne all lukt og forhindre de fra å gjøre fra seg der jeg sprayet den, men i går når jeg skulle legge med oppdaget jeg at de hadde tisset på dyna mi.. Og når jeg sto opp i dag (ungene mine er hos faren sin) så oppdaget jeg at de har tisset på madrassen til minste barnet mitt! I gå vasket jeg også en babydyne for tiss og bæsj etter at de hadde gjort fra seg der (har ingen baby, men babysenga står fortsatt på mitt rom). Jeg er superfrustrert nå. Jeg må jo bruke hele lørdagen på å få kattetiss ut av madrasser og dyner og sengetrekk og laken, og ikke vet jeg om jeg klarer å få lukta bort fra madrassen. Jeg må kanskje kjøpe ny, og det er jo ikke billig.. De har en kattedo lett tilgjengelig, men bruker de den? Nei.. Hva i all verden skal jeg gjøre? Har stengt av alle dørene til soverommene slik de ikke kan komme dit, men siden jeg har barn er det umulig å passe på at dørene er stengte hele tiden. Blir gal av å måtte stå opp hver morgen og vaske kattetiss og bæsj fra gulv og overalt! Trenger virkelig tips og råd!! Anonymous poster hash: 57222...dd0
janne123 Skrevet 5. juli 2014 #2 Skrevet 5. juli 2014 hvis du har et lite rom etc kan du sette katte doen inn der og la katt ungene være der om natten.hvis de fortsatt får melk av moren må hun ha mulighet til å komme til og fra ungene hele tiden. sett opp en plate med døra åpen selvfølgelig som er høy nok til at mor kommer seg over samtidig som den holder ungene inne. hver gang du ser en av dem pisse utenfor doen må du ta den omgående å sette den i kassa eller få den ut slik at den for gjort det ute om mulig.du skjønner tegninga tenker jeg 1
Tvist Skrevet 5. juli 2014 #3 Skrevet 5. juli 2014 Samme som i denne tråden:http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=850385 1
janne123 Skrevet 5. juli 2014 #4 Skrevet 5. juli 2014 bruk sunn fornuft så finner du en løsning på problemet ditt skal du se.
Gjest Lille-pus Skrevet 5. juli 2014 #5 Skrevet 5. juli 2014 Hvor gamle er kattungene nå? Kattunger skal lære, og lærer, toalettrutiner av sin mor eller andre voksne katter i husholdningen. En toalettkasse med enkel inngang og tilgjengelighet kreves for små kattunger, - og det krever en mor som selv har toalettrutinene innarbeidet. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #6 Skrevet 5. juli 2014 Hvor gamle er kattungene nå? Kattunger skal lære, og lærer, toalettrutiner av sin mor eller andre voksne katter i husholdningen. En toalettkasse med enkel inngang og tilgjengelighet kreves for små kattunger, - og det krever en mor som selv har toalettrutinene innarbeidet. Kattungene er 7,5 uker nå. Moren går på kattedoen, aldri noen andre steder inne. Men hun går også ute. Hun går ut og inn som hun vil siden jeg har et vindu i andre etasje stående oppe. Så hun har altså toalettrutiner innarbeidet, men det virker ikke som om kattungene tar etter. Etter jeg skrev denne tråden var det faktisk en av kattungene som gikk på doen for første gang helt spontant (yes!) og jeg har observert de oppi der før (uten at de har gjort noe) så de kommer seg fint inn og ut av kassen. Men den er plassert på vaskerommet ikke langt fra vaskemaskinen, så kan hende lyden av den skremmer de litt når den sentrifugerer. Men jeg har ikke noe annet sted å ha kassen egentlig. Jeg har lagt frem aviser på stua i et hjørne der de har gjort fra seg mye og de bruker den en del, og det er greit nå i en overgangsfase synes jeg (skifter den hver gang jeg ser noen har gjort noe). Men de holder seg jo ikke bare til den, og når jeg ikke kan ha sengetøyet i fred en gang.. Har to dyner å vaske nå, aldri om de blir tørre til i kveld.. Blir tepper på meg og en av barna i natt. ts Anonymous poster hash: f3826...2c7
Gjest Lille-pus Skrevet 5. juli 2014 #7 Skrevet 5. juli 2014 Dokassen må stå på et fast sted, et rolig sted hvor kattene kan gjøre det de må gjøre uten forstyrrelse. En dokasse bør ikke flyttes rundt-om-kring. Jeg ville kjøpt en kasse til og satt der du nå har aviser. Kasse kommer i flere størrelser så kanskje en liten kasse på det stedet kan være løsningen. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #8 Skrevet 5. juli 2014 hvis du har et lite rom etc kan du sette katte doen inn der og la katt ungene være der om natten.hvis de fortsatt får melk av moren må hun ha mulighet til å komme til og fra ungene hele tiden. sett opp en plate med døra åpen selvfølgelig som er høy nok til at mor kommer seg over samtidig som den holder ungene inne. hver gang du ser en av dem pisse utenfor doen må du ta den omgående å sette den i kassa eller få den ut slik at den for gjort det ute om mulig.du skjønner tegninga tenker jeg Jeg kan stenge de inne om natten ja, kan ha de på vaskerommet, men jeg vet ikke om jeg har en passende plate. Nå får de ikke så ofte melk av moren så jeg tror det går greit natten gjennom da, de har blitt ganske store, spiser kattemat og drikker vann. Hver gang jeg har sett noen av de tisse utenfor doen har jeg puttet de i kassen, men de har fortsatt ikke skjønt det. Men det er faktisk bare et par ganger jeg har observert en av de tisse, vanligvis finner jeg bare tissedammene/bæsjen og aner ikke hvem av dem som er skyldig.. ts Anonymous poster hash: f3826...2c7
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #9 Skrevet 5. juli 2014 Dokassen må stå på et fast sted, et rolig sted hvor kattene kan gjøre det de må gjøre uten forstyrrelse. En dokasse bør ikke flyttes rundt-om-kring. Jeg ville kjøpt en kasse til og satt der du nå har aviser. Kasse kommer i flere størrelser så kanskje en liten kasse på det stedet kan være løsningen. Jeg har ikke flyttet den, og den står på et rolig sted når ikke vaskemaskina går.. Men når den står på så bråker den jo litt. Kan kjøpe en liten kattedo og ha på stua, men det er litt dumt om de spruter sand akkurat der for det er ved siden av tv'en og stueteppet. Er det lurt å ha den der en periode til de begynner å bruke den og så flytte den til et sted der det ikke gjør noe om det kommer kattesand utenfor? (men da flytter jeg den jo..) Eller bør jeg kjøpe en med lokk? De er så dyre har jeg sett.. så en sånn kostet 500 på dyrebutikken jeg kjøpte spray på. ts Anonymous poster hash: f3826...2c7
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #10 Skrevet 5. juli 2014 Du kan jo flytte den senere, når de har fått innarbeidet rutiner. Og vær klar over at om kattemor går ute kan hun allerede være drektig på nytt. Anonymous poster hash: c6c65...3be
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #11 Skrevet 5. juli 2014 Har du prøvd å legge bæsjen/tisset/avisen med bæsj/tiss på i kattekassen? La kattungen lukte på bæsjen og se om de prøver å grave over sand. Det er et instinkt å gjøre det. Om de ikke gjør det kan du prøve å grave over mens de ser på. Prøv å løfte kattungene oftere opp i kassen selv om de ikke har gjort fra seg og la de kjenne lukten av at det er tiss der. Da vil de som regel prøve å tisse over den lukten som allerede er der. I tillegg bør du holde kattemor også inne. Kattungene skal lære av henne og det blir vanskelig når hun ikke er der sammen med dem. Du bør også holde de inne på et mindre rom sammen med mor til du ser at de begynner å skjønne hvor de skal gjøre fra seg. Husk at kattemor kan bli drektig igjen bare et par uker etter fødsel så du bør få henne sterilisert så raskt som mulig. Det kan hende hun allerede har nye kattunger på vei. Anonymous poster hash: fb2bc...93a 1
Gjest Lille-pus Skrevet 5. juli 2014 #12 Skrevet 5. juli 2014 Jeg har ikke flyttet den, og den står på et rolig sted når ikke vaskemaskina går.. Men når den står på så bråker den jo litt. Kan kjøpe en liten kattedo og ha på stua, men det er litt dumt om de spruter sand akkurat der for det er ved siden av tv'en og stueteppet. Er det lurt å ha den der en periode til de begynner å bruke den og så flytte den til et sted der det ikke gjør noe om det kommer kattesand utenfor? (men da flytter jeg den jo..) Eller bør jeg kjøpe en med lokk? De er så dyre har jeg sett.. så en sånn kostet 500 på dyrebutikken jeg kjøpte spray på. ts Anonymous poster hash: f3826...2c7 At det når vaskemaskinen går er urolig på badet kan bety mye for den (u)tryggheten de føler ved å gå på do der. Og dersom dokassen står på et sted hvor katten ikke føler seg 110% trygg på ro og fred, da blir den ikke brukt. Litt sand vil det bli så lenge du bruker sand i dokassen. Det kommer man ikke utenom, men den sanden kan man ta opp med en kost og et feiebrett. Kasse med vegger (og tak) er greit med flere katter. Det blir mindre å koste opp fra gulvet siden veggene tar av for sand som ellers kunne bli gravd ut av kassen. - her har jeg tatt døren ut av dokassen med vegger og tak. Ikke alle katter synes det er like enkelt å forhold seg til flappdøren. Det viktigste er at kassene står på steder kattene føler seg trygge ved å gå på do. Om de nå bruker den avisen du har liggende på gulvet så har den plasseringen blitt det normale dostedet. Jeg ville heller brukt noen kroner på enten dokasse med tak og vegger, eller en kost, og akseptert at teppet må støvsuges oftere enn ellers.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #13 Skrevet 5. juli 2014 Steng de inne på et rom, ta bort tepper og ha flere kattedoer tilgjengelig. Bæsj som havner utenfor puttes i en dokasse og papiret du tørker bort tiss med puttes også i kassen. Spray eddik eller "get off" på områdene de bruker utenom kassen. Gi de noe godt å spise og lek litt, sitt med de og observer og putt de i kassen når de viser tegn til å gå på do. Sett av en ettermiddag til å terpe litt og vær konsekvent. Anonymous poster hash: 02583...b53
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #14 Skrevet 5. juli 2014 Jeg har skaffet en ny kattedo nå og satt den oppå avisene på stua, og de bruker den faktisk. Observerte i alle fall at en av dem gjorde fra seg der så det lover jo bra. Har ikke sett noe tiss eller bæsj på uønskede steder i dag så det er fint. Men kattungene har vært en del ute også. Vi tar dem med ut av og til og lar de være i hagen, på verandaen og i oppkjørselen under observasjon, og i dag har de (og vi) vært mye ute. Jeg er klar over at moren kan bli drektig, men jeg fikk beskjed av dyreklinikken å vente med sterilisering til kattungene er 8 uker pga melken. Hun går på p-piller da, og jeg krysser fingrene for at hun ikke er drektig nå.. Det er planen å ringe og få time på mandag for nå er ungene snart 8 uker. Satser på sterilisering til uka. Jeg kan ikke forhindre det at moren går ut annet enn ved å låse døren for hun åpner alle dører selv ved å hoppe på dørklinka. Hun går gjerne ut mens ungene sover så de er ikke så mye alene i våken tilstand. ts Anonymous poster hash: f3826...2c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå