Gjest IngerAnne H. Skrevet 23. juni 2004 #1 Skrevet 23. juni 2004 hei. Min lille datter skal begynne i barnehage til hsøten. Barnehagen har skissert et tilvenningsopplegg som innebærer at vi må ha fri fra jobben i 3 dager. Har hørt mange har sagt at man har krav på 3 dager fri med lønn i forbindelse med dette. Stemmer det? hvis ja, hvor står det? Mange tusen takk for hjelpen!
Miranda Skrevet 23. juni 2004 #2 Skrevet 23. juni 2004 ...trodde man måtte bruke noen feriedager på dette jeg. Fri med lønn fordi man må tilvenne barnet til barnehage høres ganske "eksklusivt ut", synes nå jeg... Lykke til med tilvenningen, i alle fall
Dreyer Skrevet 23. juni 2004 #3 Skrevet 23. juni 2004 Noen (få) har permisjon med lønn for tilvenningsdager. Her på min arbeidsplass står det i permisjonsreglementet.
Dreyer Skrevet 23. juni 2004 #4 Skrevet 23. juni 2004 Men forresten så høres 3 dager lite ut. Beregn en uke du.
MiniMjau Skrevet 23. juni 2004 #5 Skrevet 23. juni 2004 dette kommer vel ann på hvilke avtale arbeidsgiver har med arbeidstaker-organisasjon? Vi har 3 dagers permisjon med lønn pr år, uavhengig av antall barn.
Miranda Skrevet 23. juni 2004 #6 Skrevet 23. juni 2004 ...jeg kom til å tenke på at jeg selv har 3 "omsorgsdager" pr. år pr barn. :klø: Disse dager kan man i praksis bruke som man vil...
14062003 Skrevet 23. juni 2004 #7 Skrevet 23. juni 2004 Jeg mente man hadde krav på 1 dag fri når barnet skulle begynne i barnehage, jeg. Men om dette er med eller uten lønn har jeg ingen formening om. Jeg kan imidlertid ikke finne dette noe sted verken i arbeidsmiljøloven eller folketrygdloven. Så da er det vel et gode vi fagorganiserte har forhandlet til oss...
diddi Skrevet 23. juni 2004 #8 Skrevet 23. juni 2004 Ja vi i staten har 3 dager fri med lønn i forbindelse med barnehagetilvenning. Er nok i Hovedavtalen. Mannen min har det samme på sin arbeidsplass.
Vimsevips Skrevet 23. juni 2004 #9 Skrevet 23. juni 2004 Ikke alle har med lønn. Alle kan søke om 3 dagers permisjon for tilvenning, om denne er med eller uten lønn vil variere. Hos noen kan man bruke omsorgsdager, hos andre kan det være greit å bruke litt ferie. Poenget er at du kjenner barnet ditt best. Er barnet ditt veldig skeptisk til nye situasjoner og mennesker og bruker lang tid på å bli varm i trøya ? Ja, det er det også stor sansynlighet for at tilvenningen kan ta litt tid. For mange barn har også antall dager, og i tilfelle hvilke dager de går litt å si på hvor lang tid de bruker på tilvenningen. Er barnet ditt åpen for nye situasjoner, og normalt skeptisk til fremmede trenger man sjelden mer enn de 3 dagene. Det er im idlertid viktig at man selv er klar ovenfor seg selv og barnet på når man går i avskjedsfasen, særlig de første ukene.
Tvilling76 Skrevet 24. juni 2004 #10 Skrevet 24. juni 2004 Arbeidsrett Verken Arbeidsmiljøloven eller Folketrygdloven har regler som omhandler velferdspermisjoner. Følgelig har man ikke krav på slike permisjoner etter lovverket, verken med eller uten lønn. Mange virksomheter har imidlertid avtaler på dette området, enten i form av tariffavtaler eller andre avtaler. I Avtale om korte velferdspermisjoner inngått mellom LO og NHO er det oppregnet hvilke korte velferdspermisjoner med lønn som organiserte virksomheter skal gi. Lignende avtaler er inngått med virkning for ansatte i stat og kommune. Det kan være aktuelt å gi ansatte velferdspermisjon i følgende tilfeller: dødsfall, begravelse husbygging flytting giftemål legebesøk tannlegebesøk besøk hos fysioterapeut eller kiropraktor tilvenning i barnehage egne barns skolestart egne barns konfirmasjon. Når det gjelder dødsfall i nær familie og eget bryllup har vi inntrykk av at de aller fleste virksomheter i dag gir ansatte fri med lønn. Ved andre "velferdstilfeller" er praksis svært forskjellig. Noen gir permisjon uten lønn, mens andre gir permisjon med lønn, alt avhengig av hvilke avtaler virksomheten har eller hvilken personalpolitikk man har lagt opp til. I ovennevnte Avtale om korte velferdspermisjoner er det forutsatt at slike permisjoner, inntil 1 dags varighet, betales med ordinær lønn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå