Gå til innhold

Mistet omsorgen og bare får se barnet 2 timer 2 ganger i året?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En bekjent (Jeg har gått på skole med han i mange år) fortalte meg at han og eksen som han har et barn med hadde mistet omsorgen for barnet når det bare var noen måneder gammel. Og nå er 2 år, bor i fosterhjem og at han og mora bare får se barnet i 2 timer, 2 ganger i året.

Jeg må si jeg ble helt sjokkert. Og har tenkt på dette siden. For jeg har alltid sett på han som en helt grei fyr, Mora til ungen har jeg aldri møtt, kun sett via facebook.

Men det må vel ha vært alvorlig omsorgsvikt hvis de begge kun får se barnet så lite, når de ikke er sammen lenger engang??

Anonymous poster hash: 40fac...e7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der har det nok vært grov omsorgssvikt ja,og det trenger slett ikke gå på hverken vold eller noe i den gata. Kan være tilknyttningsproblemer, følelsesmessig utilgjengelighet osv. Ofte når barn er så små, så er det ekstremt viktig at den knytter seg til sine nye foresatte og at hyppige og langvarige besøk av mornog far kan være både forvirrende og vanskelig.

Skrevet

Det må være ille ja, de fleste vil ikke diskvalifisere seg som foreldre i løpet av bare et par måneders foreldreskap.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det må være åpenbare årsaker til at dette har skjedd. Begge foreldre har en svikt i omsorgsevne, eller den ene har ikke vært villig til å gi avkall på den som evt er "skadelig" for barnet. (Kan sees i saker som involverer rusmisbruk, da enten rusmisbrukeren må ut av hjemmet eller så må barnet ut..)

Anonymous poster hash: 789cf...2d6

• Liker 1
Gjest Ung tøff mann
Skrevet

Hvis man kun får se barnet 2 timer 2 ganger i året så må det være en ganske alvorlig grunn til nettopp det. Røyking av hasj 1-2 ganger kvalifiserer ikke til slikt.

AnonymBruker
Skrevet

Når foreldrene har mistet omsorgsrettet når barnet var bare noen mnd. Gammelt har det skjedd noe alvorlig og barnet er flyttet til hemmelig adresse. Helt vanlig at barn på hemmelig adresse båre får møte barnet 2. Ganger pr år a 2 timer i slike tilfeller. Barnet skal fraktes, følges og passes på mens det har samvær med foreldrene. Noen ganger er sivilt politi og innvolvert i samværssituasjonen.

Ut i fra erfaring knyttet til jobb vil jeg tippe på at det her er snakk om grov vold enten mellom foreldrene eller mot barnet. Ellers ville samvær blitt gjort oftere og barnet hadde blitt boende i hjemmet til det ble eldre men bv prøvde ut ulike hjelpetiltak.

For barnets del er det nokmen fordel at det er flýttet som ßpebarn....

Anonymous poster hash: 8853b...4a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må ha vært noe alvorlig, ja. Vanskelig for oss å spekulere i alt, men det høres jo umiddelbart ut som om de har gjort barnet noe, enten med overlegg eller ved grov uaktsomhet langt utenom det vanlige. Hvis det bare var jevn og trutt dårlig omsorg hadde de jo neppe blitt nesten totalt adskilt fra barnet.

Personlig synes jeg strengt tatt ikke det bør være noe utgangspunkt at man får møte barnet i det hele tatt hvis man først mister omsorgen permanent, men det er en annen sak. Slik dagens system er kreves det mer enn bare å surre mer enn normalt for å ikke få møte ungen mer enn fire timer i året, for å si det sånn.

Anonymous poster hash: 56d5e...d89
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...