Gå til innhold

Huden etter fjerning av føflekk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg kan tenke meg å fjerne er par føflekker, men lurer på hvordan huden blir der føflekkene er fjernet i etter tid. Får man arr, hvite flekker eller andre merker i huden etter fjerningen?

Anonymous poster hash: 96297...413

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på føflekken, hvor den sitter og hvordan du fjerner den. Jeg har fjernet en utstående føflekk med laser, der er det nå et fint og hvitt arr.

Også har jeg fjernet noen kirurgisk, de arrene er røde og stygge. Større enn føflekkene var. Håper de blekner over tid.

Anonymous poster hash: 9101f...d80

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fjernet en kirurgisk. Fikk et rødt arr som brukte lang tid på blekne. Nå er det over ett år siden og arret har blitt rosa. Arret er rett, dobbelt så langt som føflekken var i diameter ca.

Anonymous poster hash: b234c...056
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på flere ting enn de over skriver.

Noen hudtyper reparerer skade imhuden bedre enn andre hudtyper.

To kirurger kan gi helt ulike typer arr selv når de opererer samme pasient på to ulike steder på kroppen samtidig. Noe min kropp er et godt eksempel på!

Så kirurgens ferdigheter med både skapell og nål og trå er avgørende.

Det samme er hvordan du etterpå behandler arret, om du får infeksjoner i såret om arret er på et sted på kroppen hbor det blir utsatt for kgissninger fra klær o.l. f eks i bukselinningen, eller der trusekanten, bh eller andre ting treffer.

Og ikke minst om du får sol på arret det første året.

Hvordan føflekken kan fjernes er det den som opererer som bestemmer avhengig av om føflekken sitter i overflaten eller om den må skrelles ut.

Arene er en synlig skade i huden men mindre enn enstor vorteføflekk på meg.

Få fjernet hos andre enn fastlegen, der blir arrene som regel styggere enn hos en hudlege eller på en hudavdeling/poliklinikk.

Anonymous poster hash: 9969a...3fd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fjernet tre stykker for en stund siden. Legen som fjernet var kjempeflink og sydde pent. Har brukt silikon plaster på arrene fra den dagen sårene var grodd, og regner med at de etterhvert knapt kan sees.

Anonymous poster hash: ab626...723
AnonymBruker
Skrevet

Gå for laser om du har muligheten. De tar også prøve av føflekken som de sender til undersøkelse. Arret blir som en litt lysere, hvit flekk som forsvinner over tid. Dog viktig å bruke solfaktor på flekken de første årene for å forhindre pigmentflekk.

Anonymous poster hash: 0f4c8...fc2

Skrevet

Det kommer an på hvordan føflekken skal fjernes, hvorfor den skal fjernes, hvordan huden din er osv.

Altså veldig individuelt. Skal du fjerne en liten føflekk som stikker litt ut så klippes den bare av. Det blir da bare en liten rød flekk som etterhvert blir nesten usynlig hvis du danner pene arr. Skal du fjerne en stor føflekk så må den fjernes kirurgisk, og man får somregel et arr som er tynt og langt. Skal man fjerne føflekk fordi den kan være farlig må man fjerne mer hud rundt enn når man bare fjerner fordi man ikke vil ha den der.

Jeg har fjernet en på ryggen som var liten og utstikkende. Det arret var nesten ikke merkbart i starten engang. Så har jeg fjernet en føflekk som var ganske stor og der har legen tatt båtsnitt og sydd igjen etterpå. Det er et ganske langt arr som er litt bredere på midten enn på endene. Arret er fortsatt ganske synlig og stygt, men jeg vet at jeg danner pene arr så om noen år er det nok helt lyst tenker jeg. Moren min danner kjempe stygge arr som klumper seg :-/

Har lurt på om det har noe med pigmentene i huden å gjøre? Jeg er veldig lys i huden og blir ikke så lett brun, moren min derimot blir veldig lett brun.

Skrevet

Må legge til. Man kan fjerne kun pigmenteringen, men hvis man har mistanke om at føflekken kan være farlig så hjelper det lite.

AnonymBruker
Skrevet

Det varier nok veldig, jeg fjernet en på halsen i begynnelsen av februar, arret er helt fint :) Det var rødt en stund, men nå måtte jeg se på det etter å ha lest posten, jaggu var det såvidt det syntest:) men så har jeg litt lys hud :) men dette kommer ann på hudtype å litt sånn i forhold til hvordan arrene blir :)

Anonymous poster hash: e0535...80e

Gjest Blomst83
Skrevet

Som flere sier så er det flere faktorer som spiller inn,men jeg fjernet en på ryggen hos fastlegen min og man må studere ryggen min nøye for å kunne se at noe er fjernet der.Er bare et lite hvit merke der nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...