Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi driver å leker med tanken på å flytte utendlans for noen år, og diskuterer derfor muligheten for å leie ut huset vårt fremfor å selge det.

Det er snakk om enn stor, nyere og forholdsvis dyr bolig i et supert familieområde. Men er det interesse for et slikt leieobjekt? Leieprisen vil jo bli høy (over 20 000kr) og da tenker jeg at folk som har råd til det ville vel heller ha valgt å kjøpe fremfor å leie?

Hadde det vært snakk om et hus midt i studentkjernen kunne flere leid sammen, men dette er som sagt midt i et familiestrøk.

Mannen snakker om at firmaer som Statoil muligens vil være interessert, og ofte har barnefamilier som trenger bolig.

Noen som har erfaringer? Er sjansen for herpet hus stor? Og er det i det hele tatt et marked for utleieboliger til over 20 000kr ?

Anonymous poster hash: dc940...204

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det kan være et marked for det ja, men det er jo en forskjell på om huset ligger i et utkantstrøk kontra en storby.

Ellers kan jeg tro at familier nettopp slik dere selv kan være intressert - folk som vil prøve å bo en stund i et strøk/by/land for å teste det ut, men som ikke ønsker å ta sjangsen på å kjøpe med en gang.

Uansett tenker jeg at det muligens bare blir å leie ut noen få år i slengen, for hvem ønsker vel å leie en så dyr bolig over veldig mange år? Da kan man jo liksågodt kjøpe.

Anonymous poster hash: ceb61...877

AnonymBruker
Skrevet

ts

Huset ligger i et rolig område 10 min unna sentrum av en av Norges største byer. Både skole og barnehage ligger 100 meter unna. Den supre beliggenheten er en av grunnene til at vi helst ikke vil selge. Blir vanskelig å finne noe lignende når og om vi flytter tilbake til Norge.

AnonymBruker
Skrevet

Her vi bor leies det ut leiligheter fra 17500 og hus fra 23500, og de står aldri lenge ledig. Vi bor 10 min utenfor en større by.

Bor dere derfor relativt sentralt i forhold til en by, bør det gå bra å leie ut.

Anonymous poster hash: d1a81...fc7

Skrevet

ts

Huset ligger i et rolig område 10 min unna sentrum av en av Norges største byer. Både skole og barnehage ligger 100 meter unna. Den supre beliggenheten er en av grunnene til at vi helst ikke vil selge. Blir vanskelig å finne noe lignende når og om vi flytter tilbake til Norge.

Viss ein av Noregs største byar her er Stavanger, så er det ingenting å tenke på iallefall: Go for it!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk bare å ha en super forsikring. Vi leide ut til noen som drev katteoppdrett i huset uten at vi visste om det. Resultat; ødelagte gulv, vegger og dører av kloring og kattepiss, samt en ufattelig stank som ikke forsvant før alt var blitt profesjonelt desinfisert, vasket og pusset i flere omganger. Måtte legge nye gulv og vegger der avføringen hadde trukket inn i treverket, og det var i de fleste rom!

Hadde vi ikke tilfeldigvis hatt en forsikring som dekket hærverk, er det ikke sikkert vi hadde fått noe til å dekke alle utgiftene.

Så pass på!

Anonymous poster hash: eac44...bf6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig med over. Sørg for skikkelig forsikring og depositum. Vi var uheldige og måtte kaste ut leieboer via namsmann. Det tok flere måneder og satt igjen med en regning på 20.000 inkl. oppussing etter at leietaker hadde begynt å drikke etter å ha flyttet inn, og huset var ikke blitt vasket på 1 år, i tillegg til div. ødeleggelser.

Anonymous poster hash: b402f...39f
Skrevet

Hva med å ta kontakt med et boligutleiefirma? De vil vel ha god greie på hva slags pågang og leie dere kan forvente å få. De kan også stå for alt rundt utleie slik at dere selv ikke trenger å tenke på det når dere er utenlands.

AnonymBruker
Skrevet

Viss ein av Noregs største byar her er Stavanger, så er det ingenting å tenke på iallefall: Go for it!

Det er ikke så lukerativt lenger i Stavanger. Mange oljefirmaer avslutter sender folk tilbake til hjemlandet, tror ikke det blir lett å leie ut dyrt med det første igjen.

Anonymous poster hash: 95af6...3de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er tydeligvis marked for dette. Tok et kjapt søk på bolig til leie i Oslo, og de to dyreste var en villa til 90000 kr/måned og en til 55000 kr/måned.

Anonymous poster hash: d3fcc...5df

Skrevet

Jeg ville valgt å bruke utleiemegler. De tar en del av leiesummen i betaling, men da har de all kontakt med leietakere, ordner opp dersom det går galt etc.

Skrevet

Min mor leide ut sin bolig, i enden på et rekkehus som er 5 min gåavstand til buss, tog, 10 min til Sandvika sentrum, nærme skole, barnehage osvosv til ca 15000 per mnd. Nyoppusset også.

Skal ikke se bort ifra at folk gjerne leier for over 20000, var ikke noe stress for henne å finne noen som ville leie til den prisen i hvert fall.

Skrevet

Det er ikke så lukerativt lenger i Stavanger. Mange oljefirmaer avslutter sender folk tilbake til hjemlandet, tror ikke det blir lett å leie ut dyrt med det første igjen.

Really? Kvifor det?

AnonymBruker
Skrevet

Statoil nedbemanner og flytter stillinger og oppdrag til utlandet. Det fører til ringvirkninger til alle leverandørene deres, store firmaer i Stavanger. De må også spare penger og nedbemanne. Det er de som leier dyre boliger i Stavanger for deres hovedsaklig utenlandske ansatte.

Jeg tror at leieprisene på de dyreste boligene må synke kraftig, mens de billige boligene vil holde stabil pris pga studentene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...