AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #1 Skrevet 4. juli 2014 Jeg har en venninne som er 18 år og som går på skole og ikke har jobb. Det vil si at hun har lite å rutle med. Av de pengene hun hadde hadde hun kjøpt en type dusjolje som koster litt. Moren henne begynte å ta av denne og hun hadde gitt beskjed om at hun helst ville ha den for seg selv. Nå er den tom uten av min venninne har brukt noe særlig av den og moren vil ikke kjøpe ny. Hun fikk beskjed om at "Nei, du stjeler jo så mye av meg." Når moren sier "stjeler" så mener hun at datteren har brukt tingene som foreldrene har kjøpt inn til alle. Jeg er en del eldre enn denne venninnen. Jeg kjøper inn ting som jeg kanskje har ståene hos foreldrene mine når jeg må overnatte der av og til, og jeg syns det er helt greit at min mor "låner", men jeg har aldri hatt noe særlig problem med at hun tar for mye. Jeg har jobb og kan bruke penger på det jeg ønsker så jeg anser ikke det for å være et problem. Men da jeg var ung og ikke hadde jobb så hadde jeg syns det var ganske dumt at noe tok tingene jeg hadde brukt sparepengene mine på og ikke kjøpte nytt. Hva syns dere? Det er jo sånn når en er foreldre at man kjøper inn ting til alle, men ville du tatt noe som barnet ditt hadde brukt sparepengene på og ikke erstattet det? Anonymous poster hash: 0ff23...268
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #2 Skrevet 4. juli 2014 Nå er vel venninnen din strengt tatt ikke et barn, hun er 18 år gammel. Når jeg var 18 år gammel og bodde hos moren min, var jeg rett og slett så takknemmelig for alt hun gjorde for meg, at jeg hadde gitt faen i om hun lånte dusjolje av meg. Skikkelig smålig. Anonymous poster hash: 257be...605 7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #3 Skrevet 4. juli 2014 Nå er vel venninnen din strengt tatt ikke et barn, hun er 18 år gammel. Når jeg var 18 år gammel og bodde hos moren min, var jeg rett og slett så takknemmelig for alt hun gjorde for meg, at jeg hadde gitt faen i om hun lånte dusjolje av meg. Skikkelig smålig. Anonymous poster hash: 257be...605 Men nå er det snakk om ganske dyr dusjolje som moren har tatt uten at hun nesten har fått brukt den. Skal venninnen min kjøpte ny kanskje? Hva er vitsen med å bruke sparepenger på noe dyrt når noen andre stjeler det? Anonymous poster hash: 0ff23...268
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #4 Skrevet 4. juli 2014 Men nå er det snakk om ganske dyr dusjolje som moren har tatt uten at hun nesten har fått brukt den. Skal venninnen min kjøpte ny kanskje? Hva er vitsen med å bruke sparepenger på noe dyrt når noen andre stjeler det? Anonymous poster hash: 0ff23...268 Da kan hun jo bare flytte ut da! Eller ha dusjoljen stående på rommet. Som sagt, jeg hadde ikke brydd meg. Moren min kan få hva hun vil av meg. Betaler moren hennes for mat? for dopapir? husleien? En dusjolje.. Ærlig talt. Anonymous poster hash: 257be...605 10
Gjest miss_sara Skrevet 4. juli 2014 #5 Skrevet 4. juli 2014 Ja, dette var virkelig ille... Hvis moren min hadde tatt en del dusjolje av meg, kunne jeg ikke brydd meg mindre. Men at moren sier at hun stjeler fra henne, synes jeg er helt latterlig å si. Har moren kjøpt inn noe til alle, kan hun ikke komme i ettertid og si at hun blir stjålet fra. Tragisk. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #6 Skrevet 4. juli 2014 Jeg kan jo nevne igjen at datteren ba moren pent om å ikke ta så mye hvis hun ikke skulle kjøpe tilbake. Hun sa ifra om at hun helst ville ha den for seg selv. Jeg syns det er frekt. Og når hun blir bedt om å erstatte den så sier hun at datteren stjeler! Min mor ville ikke gjort sånt mot meg! Jeg syns det er dårlig gjort. Hvis datteren din ber deg om å la være og du tar uansett og så nekter å gi tilbake. Anonymous poster hash: 0ff23...268 2
Gjest Jørild Skrevet 4. juli 2014 #7 Skrevet 4. juli 2014 Dersom hun tar med seg dusjoljen inn på soverommet etter bruk forsvinner sannsynligvis problemet. 7
Ciara Skrevet 4. juli 2014 #8 Skrevet 4. juli 2014 Jeg synes det er en merkelig prioritering å kjøpe en dyr dusjolje hvis man har skikkelig dårlig råd. Så dårlig råd, faktisk, at det er krise om mor tar av den. Tror du ikke denne jenta har forsynt seg fra mors sminke etc gjennom årenes løp, altså ting som ikke egentlig er felles for familien? Jeg synes dette var veldig sutrete. Men det er et problem med mange enkle løsninger: 1) Ta med dusjoljen på rommet 2) Hvis hun insisterer på å ha dusjolje på badet, kjøp en billigere hun faktisk har råd til at andre også bruker litt av 10
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #9 Skrevet 4. juli 2014 Så alle mødre her inne ville tatt noe fra datteren sin selv om hun ga beskjed om at hun ville ha det for seg selv? Er dusjolje så viktig for moren? Da kan hun kjøpe en selv. Anonymous poster hash: 0ff23...268 3
skruf Skrevet 4. juli 2014 #10 Skrevet 4. juli 2014 Høres litt sært ut.... har selv ei datter på 17 som bor hjemme, og jeg bruker ikke henne sine ting og tang.. Heller tvert i mot så er det jeg som kjøper inn shampo, hårkur, barberblad, såper osv osv... I min verden er det forbruksting som jeg betaler for og som alle jentene i huset bruker så lenge de bor under mitt tak. Sminke og sånt kjøper hun selv, og det ville ikke ramlet meg inn å bruke av produkter som hun selv har kjøpt for å bruke på seg selv.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #11 Skrevet 4. juli 2014 På badet vårt har vi 1 skuff hver som er privat. Det som ligger i disse skuffene av sminke, parfyme osv har ingen andre lov til å røre. De resterende skuffene/skapene er felles. Det du setter der må du forvente at de andre låner av uten at det erstattes. Dersom du ikke vil dele, og ikke har plass til det i din private skuff må du oppbevare det på rommet ditt. Det har vært eneste måten mor og tre døtre har kunnet dele bad uten å "drepe" hverandre. Foreslå at de lager noen slike regler f.eks?Anonymous poster hash: d0158...b26 1
Gjest Trollkarlen Skrevet 4. juli 2014 #12 Skrevet 4. juli 2014 Er denne moren 12 år gammel i hodet? Hører ikke på datteren når hun sier ifra for så å si at datteren "stjeler" jo fra henne? Herregud noen mennesker bør ikke ha barn.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #13 Skrevet 4. juli 2014 Er denne moren 12 år gammel i hodet? Hører ikke på datteren når hun sier ifra for så å si at datteren "stjeler" jo fra henne? Herregud noen mennesker bør ikke ha barn. Når datteren skulle til psykolog (da hun var mindreårig) så sa moren at hun burde skrive at hun av og til stjal ting. Og hun stjeler jo ikke! Dette er igjen snakk om bruke at ting hjemme hos dem selv. Anonymous poster hash: 0ff23...268 1
Gjest Trollkarlen Skrevet 4. juli 2014 #14 Skrevet 4. juli 2014 Når datteren skulle til psykolog (da hun var mindreårig) så sa moren at hun burde skrive at hun av og til stjal ting. Og hun stjeler jo ikke! Dette er igjen snakk om bruke at ting hjemme hos dem selv. Anonymous poster hash: 0ff23...268 Hvis det er tilfelle så er moren desverre helt ødelagt i hodet og eneste som kan gjøres er å flytte ut. Om datteren får penger av moren/faren til å bruke på det hun vil, også kjøper hun en dusjolje. Så bruker moren opp det meste og nekter å kjøpe ny. Da spør jeg, hva i helvete er vitsen med å gi datteren penger til å begynne med om hun bare skal ta de tilbake igjen? Nei, det er rett og slett sinnsykt.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #15 Skrevet 4. juli 2014 Vel, da har hun en svært mild forsmak på hvordan det blir å bo i kollektiv. Neste gang kjøper hun dusjolje, og oppbevarer den i låst skap på rommet sitt istedet. Anonymous poster hash: 15bce...d3b 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #16 Skrevet 4. juli 2014 For øvrig vet jo datteren nå meget godt hva hun kan kjøpe i bursdags- og julegave til moren sin en stund Anonymous poster hash: 15bce...d3b 2
Chiyo Skrevet 4. juli 2014 #17 Skrevet 4. juli 2014 (endret) For øvrig vet jo datteren nå meget godt hva hun kan kjøpe i bursdags- og julegave til moren sin en stund Anonymous poster hash: 15bce...d3b Kull? De som stjeler fortjener kull til jul. Endret 4. juli 2014 av Chiyo
Gjest Zaloo Skrevet 4. juli 2014 #18 Skrevet 4. juli 2014 Når man får så mye av foreldrene sine som de fleste unger får, så har foreldre all rett til å ta av barnet når det gjelder sånne småting som dusj-oljer. For å unngå dette problemet i framtiden kan jo datteren oppbevare sakene sine en annen plass? Jeg har alle mine dusj-saker (Barberhøvel, hårolje, shampoo, balsam ++) i egen liten bag. Og tar den frem ved hver dusj. Dette er fordi jeg har opplevd søsken som har tyvlånt barberhøvler, noe jeg ikke synes er greit. Men om moren min har lyst til å låne en hårolje, balsam eller noe sånt er hun mer enn velkommen til å spørre.
Chiyo Skrevet 4. juli 2014 #19 Skrevet 4. juli 2014 Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å forstå "Jeg vil ikke at du skal bruke dusjoljen min." I et hjem må man respektere hverandre. Å ta ting etter man har fått beskjed om at det IKKE er greit... det er ikke respekt. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #20 Skrevet 5. juli 2014 Jeg ville aldri tatt noe fra datteren min og om jeg gjorde det så ville jeg erstattet det, men det kan være at det ligger noe bak historien. Som feks. at gjennom årenes løp har datteren tatt parfyme, sminke, bodylotion, neglelakk etc. hos mor uten å spørre og uten å erstatte det. Jeg anser ikke parfymer og sminke for fellesartikler. Jeg vet iallfall at jeg tjuvlånte en god del av min mor Anonymous poster hash: e5273...c59 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå