AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #1 Skrevet 4. juli 2014 Skal forsøke å forklare dette kort. Min mor chatter med folk på Facebook. For et par måneder siden ble hun kontaktet av en person som oppga at han var soldat i US Army. De chattet og det hele endte (selvsagt) med at han ba henne sende penger. Hun ringte meg og var redd for at hun allerede var blitt svindlet, siden hun hadde oppgitt navn, adresse og telefonnummer til han. Hun kuttet kort og godt kontakten med han. Men etter dette chatter hun på ny med slike svindlere på Facebook. Den siste måneden med en ny mann, og nå viser det seg at hun har ringt vedkommende (og har en telefonregning på 3000 kr for siste måned), og at hun har sendt vedkommende flere tusen kroner via Western Union. Hun er selv klar over at mannen hun prater med ikke er vedkommende på bildet, som også er en som utgir seg for å være en som jobber i US Army. Det tragiske her er at min mor har svært lite penger, men nå setter seg i økonomisk krise. Hvordan skal jeg få henne til å kutte ut dette her? Jeg vet at hun bruker all sin fritid på å chatte med denne karen på Facebook, men det verste er selvsagt at hun kaster vekk tusenvis av kroner på svindlere. Jeg har forsøkt gang på gang å fortelle henne at hun ikke må sende penger. Hun må gjerne chatte, men ikke ringe, sende penger eller på andre måter gjøre at hun selv sliter med egen økonomi. Så er det noen kloke hoder der ute som kan gi meg noen tips til hva som kan gjøres? Anonymous poster hash: c8e83...22f
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #2 Skrevet 4. juli 2014 Hjelpes. Jeg hadde arrangert en liten "intervention". Og også litt hjelp til å få orden på livet hennes. Det er tydelig at hun er ensom og trenger noe mer å fylle det med. Kanskje tips til en psykolog el.l., og bidrag hvis du kan. Anonymous poster hash: c6332...514
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #3 Skrevet 4. juli 2014 Hun er nok ensom. Og jeg forstår hennes behov for å ha noen å snakke med, noen å være sosial med. Og hun skriver til flere, både kjente og relativt ukjente på Facebook. Men det å gå derfra til å sende penger til noen man ikke kjenner, det er veldig uforståelig for meg. Og jeg aner altså ikke hvordan jeg skal få henne til å slutte. Hun har hatt flere hundre telefonsamtaler til denne svindleren (jeg har sett utskirft av forrige telefonregning). Jeg er for å si det mildt, alvorlig bekymret for hennes psykiske tilstand. Fordi, hun vet selv at hun har lite penger, hun har ting som hun trenger penger til (viktige ting), men likevel flyter pengene ut av hendene på henne til og på denne svindleren. Hva skal til for å få en slik person til å våkne opp og forstå? Jeg kan ikke snakke med andre om det, føler jeg. Spesielt ikke andre i familien, for det er nok sikkert flaut for henne, vil jeg tro. Og det er jo ikke akkurat enkelt å skulle ta det opp med henne heller, selv om jeg har forsøkt. Jeg tror det er en form for besettelse. Spesielt med tanke på all den tiden hun bruker på denne personen og flere på Facebook. Det vil si nesten all tid utenom arbeid. Hun sover svært lite om nettene, fordi hun bruker tiden sin på Facebook. Jeg vil si det er et snev av galskap i det her. Nå skriver jeg bare her, men det er så vanskelig å vite hva jeg skal gjøre. Jeg vil så gjerne hjelpe. Få henne til å slutte å sende penger, ringe for flerfoldige tusen, og ikke minst dette med å oppgi så mye informasjon om seg selv til personer hun ikke aner hvem er. Anonymous poster hash: c8e83...22f
Muscae Skrevet 4. juli 2014 #4 Skrevet 4. juli 2014 Det høres ut som en avhengighet, og det er som kjent noe man ofte trenger hjelp for å komme seg ut av. Når det stjeler nattesøvnen hennes og ødelegger økonomien så er det virkelig snakk om avhengighet. Jeg vil råde deg til å snakke med legen hennes, og få henne med på å ta en time der. Han kan henvise henne videre til rette vedkommende, som kan hjelpe henne. Hun burde også prøve å komme seg ut mer. Hva med å bli med i en forening for noe hun interesserer seg for, og kanskje begynne å spare penger for å reise litt mer? Hun er jo tydelig interessert i å snakke med mennesker fra andre deler av verden, så hvorfor ikke bare reise dit og sosialisere med folk? Mange turarrangører arrangerer turer for enslige mennesker, som da reiser i grupper. 1
aether Skrevet 4. juli 2014 #5 Skrevet 4. juli 2014 Det er ihvertfall tydelig at det er svindlere hun blir kontaktet av. Antageligvis den samme som hun først brøyt kontakten med, som opprettet ny konto. Leste på sol for ikke så lenge siden (kanskje 10 dager siden elno),om ei som ble svindlet på tilsvarende måte. Det som er synd her, er at hun helt tydelig ikke tenker over konsekvensene over det hun gjør. Hva som kan skje. Naiv og dumsnill fordi hun er ensom. Min mor sitter også mye ved pcen, men hun er født skeptisk og spør oss barna om det og det er trygt, før hun trykker seg videre. Prøv å gjør en avtale med henne om å holde seg til å prate med folk hun kjenner? Kanskje ta henne med litt ut. Dra på bingo eller se om det finnes noen sammenkomster for folk på hennes alder som hun kan møte og bli kjent med.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2014 #6 Skrevet 6. juli 2014 Hun er u 50-årene, i full jobb. Men fritiden går med til den her rare avhengigheten. Jeg har på nytt forsøkt å snakke med henne, men det går ikke inn. I går var jeg på besøk hos henne, noe jeg sjeldent er. Jeg satt i ene enden av stua, mens hun satt i den andre enden og chattet med folk på Facebook. Hun enset meg ikke en gang. Å snakke med legen hennes må hun nesten gjøre selv. Ellers er hun lite sosial ellers, men det er fordi hun selv ikke ønsker. Hun har kollegaer som vil ha henne med på ting, men hun takker alltid nei. Trening, turgåing, reising o.l. er ikke noe som interesserer henne. Takker for gode råd og at dere tar dere tid til å lese Anonymous poster hash: c8e83...22f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå