Gå til innhold

Valg av kattesand

Fremhevede innlegg

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Jeg har alltid brukt kattesand fra butikk uten noe problem.

Husker ikke navnet.

Vi har to innekatter. Jeg renser sanden en til to ganger om dagen og skifter hver 3 uke. Merker ikke noe lukt.

Videoannonse
Annonse
Gjest pippen
Skrevet

Jeg renser sanden en til to ganger om dagen og skifter hver 3 uke. Merker ikke noe lukt.

Øhhh... jeg må jo litt innom jobben og sånn også... :-)

Skrevet
Ikke bruk kattesand' date=' men bruk noe som heter katteperler. ser ut som hvite krystaller. kjempebra!![/quote']

Har du noe merke på katteperlene? Og hvor får man kjøpt det?

Skrevet

på dyreforetninger....f.eks Hundehuset ved 7-11 i Brugata(Oslo), bak Spektrum på en måte..., og i topp-etg på Oslo City. Husker ikke merket, men det er en blå/gjennomsiktig pose, og du ser tydelig de hvite krystallene igjennom. Av og til så er det noen få blå krystaller også.

Gjest Felicity
Skrevet
Bruker den fra Coop og den er bra!

Selve sanden er ok (har innekatt), MEN...... min pus har hvite føtter og kattesanden fra Coop farger av, slik at etter noen dager så har pus sine føtter forandret farge fra kritthvitt til lys skittenbrun :veldigsur:

Har prøvd det som finnes av kattesand, EverClean blir for finkornet (hater å finne finkornet sand over alt i huset inkl. i sengen), og har til slutt endt opp med kattesanden fra Europris. Fungerer helt fint for både pus og oss.

Skrevet
på dyreforetninger....f.eks Hundehuset ved 7-11 i Brugata(Oslo)' date=' bak Spektrum på en måte..., og i topp-etg på Oslo City. Husker ikke merket, men det er en blå/gjennomsiktig pose, og du ser tydelig de hvite krystallene igjennom. Av og til så er det noen få blå krystaller også.[/quote']

Tusen takk, da finner jeg det nok. Setter det på lista over ting som skal prøves... :-)

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Øhhh... jeg må jo litt innom jobben og sånn også... :-)

Hm jeg tenkte ikke på det jeg. Vi går hjemme begge to og har god tid å dulle med kattene.

Gjest Onyx, i.i.
Skrevet

Jeg bruker EverClean Less Track til min langhårede katt. Veldig fornøyd med den. Ingen lukt av sanden (parfyme), klumper godt og de store kornene blir ikke dratt med rundt i huset!

Min erfaring at det er to årsaker til at sanden ikke klumper seg. Den ene er at man prøver å fjerne rett etter at katten har vært på do...da rekker ikke sanden klumpe seg, så bedre å vente! Den andre er at man venter for lenge, dvs. flere dager. For å fjerne sanden bruker jeg en slik spade med hull, så jeg får som regel med det meste.

En stor fordel med skikkelig klumpesand er at man sjelden trenger skifte all sanden i kassen! Jeg skifter ut all sanden hvert halvår, ellers etterfyller jeg bare. Har spurt i flere dyrebutikker og alle har sagt at slik sand ikke trenger å skiftes så lenge den ikke lukter eller er skitten.

Skrevet

Jeg anbefaler "kattepeler".

Det kan minne om havsalt. Trekker til seg all væske og klumper andre ulumskheter.

En liten pose varer i en mnd, hvis man tar ut bæsj hver dag. Lukter INGENTING! :)

De selger det på www.zooper.no , under Ilder og Diddeli-do

Gjest Anonymous
Skrevet

Bruker "Nature Cat Gold" til mine to (dyrebutikken i cort adlers gate, gul sekk) - 15 liters sekk til rundt 90,- Den klumper fint og lukter ikke noe særlig, men de drar med litt sand ut. Jeg har kjøpt kattedo med tak og så har jeg lagt en vanlig dørmatte foran slik at de får tråkke av seg.

Renser kassa tre ganger i uka -og får skikkelig dårlig samvittighet overfor prinsessene mine når jeg ser andre gjør det opp til flere ganger om dagen :o

*lister meg ut for å rense kassa tvert*

Skrevet

Vi har kommet fram til at EverClean Less Trach passer best for oss. Katten vår er langhåret, men den dreger bare med seg noen få kor rett utenfor doet sitt.. Dreger den ikke med i sofa, seg eller andre plasser. :-)

Før prøvde vi katteperler, men vi oppdater fort at katttisset ble liggene igjen i bunnen på kassen, noe vi ikke likte i det hele å det store! :-x

Når vi var på ferie her i forrie uke, prøvde vi en billig sand. Som ble kjøpt på Coop sambo, som het X-tra eller noe sånt.. Sanden var brun/rosa aktig. Plutselig var ikke potene til katten vår hvit lengere, de var brun/rosa. Katten hadde i tillegg diare! :evil: Vi ble nødt til å dra å kjøp ordentlig sand på dyrebutikk og da ble hun fin i magen igjen. :-) Den anbefaler jeg ingen å kjøp!

Håper dere finner noe som passer for dere. Lykke til!

Skrevet

Æsj.. Den kattesanden til coop er no møkk.

Hele gulvet vårt ble rosa av den!!

Stinker ekkel "parfyme" av den også.

Skrevet

Vi har nok prøvd det meste av det som finnes av kattesand på markedet (på både katt og ilder) og har funnet ut at det er bare EverClean som fungerer slik en kattesand bør fungere. Det er utrolig hvor mye dritt som selges. Kattesand fra matbutikk blir som sement i kattedoen. EverClean kan virke dyr i innkjøp, men den er utrolig drøy så på lang sikt blir ikke den noe dyrere enn billig-merkene + at en har det mye mer behagelig med do-pyntingen.

Skrevet
Kattesand fra matbutikk blir som sement i kattedoen.

EverClean er faktisk sement i do det også, og det står på pakken at den ikke skal kastes i toalettet. Jeg har prøvd, og kan love deg at det vil ikke skylles ned.

Gjest Indianlady
Skrevet

Ever Clean er det beste kattasandet som også fås til lang hårete katter.

Skrevet

Har prøvd masse forskjellig kattesand til minigrisen min.

Alt av vanlig butikksand er helt forferdelig, spør du meg! :-x Sement, rett og slett, som en av dere nevnte.

Kattesand MÅ klumpe, det er jeg helt enig i! Og kornene må være såpass store at de ikke blir dradd utover hele gulvet.

Katteperler klumper jo ikke, og mye annen sand fra dyrebutikk er dårlig.

Jeg har funnet ut at "Everclean less track" er den eneste som fungerer.

Skrevet

Ett lite tips er å prøve Biostrø, evt Yesterdays news.

Biostrø er hardpakka pellets av sagflis, og kattedoen lukter kun treverk når man bruker det. Det fine med Biostrø er at der katten tisser så trekker pelletsene til seg urinen og derfor er det bare å fjerne de pelletsene som har gått i oppløsning (siden det bare er de som er "brukte". Veldig drøy i bruk og billig er det og. Hos Felleskjøpet får man er 10 kg sekk for 21 kroner. Den varer ca 1 mnd hos meg som har to ildere. :wink:

Yesterdays news er noe av det samme som Biostrø, men pelletsene er lagd av gammelt avispapir. (derav navnet :wink: )

Der er det også bare å fjerne de pelletsene som går i oppløsning, og selvfølgelig også møkka. :wink:

Begge typer strø trekker til seg masse urin, og jeg har aldri opplevd at det har vært fuktig i dokassa.

Har heller aldri opplevd at det lukter av den.

Hvis dette ikke passer syns jeg det nest beste alternativet er katteperler.

Skrevet

Min katt NEKTET å gå på do med biostrø i kassen.. :roll:

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

jeg har prøvd alt!og var også missfornøyd med katteperlerne(la seg i bunn og begyndte og lukte etter ca. 2 uker) (ikke etter en måned som det står på pakken at den skal gjøre!!) og kattesanden som du får kjøpt på vanlige butikker fungerer heller ikke!

men jeg har (også) funnet ut at det bare er everclean som fungerer!

det merket har mange forskjellige versjoner...med parfyme, uten parfyme, fine korn,grove korn, for korthårede katter, for langhårede katter..u name it!

den klumper seg også og er helt luktfri!

en pakke koster 189,- og holder til ca. 3 måneder.

hvis du skifter sand ca. en gang i måneden...

håper finner den som passer deg...

den evige søken etter perfekt kattesand....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...