Gå til innhold

Valg av kattesand

Anbefalte innlegg

Gjest pippen
Skrevet

Jeg har 2 innekatter, og prøver å finne fram til det aller beste kattesandet som finnes.

Den vanlige i matbutikken er ubrukelig :-?

Kjøper stort sett for ca 6 mnd av gangen fra en dyrebutikk, men jeg synes kvaliteten på sandet varierer en del.

Problemet er jo at når de tisser, så klumper ikke sandet seg alltid orntli. Eller det vil si, klumpen faller fra hverandre når man skal spa den opp :-x

Da blir det liggende igjen i kassen, og det begynner å lukte ganske stramt etterhvert. Og i steden for å ta bort bare klumpene, så må jeg skifte ut all sandet ofte, og det er jo noe sløseri.

Forslag??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker EverClean Fresh Guard, har aldri opplevd at klumpene har falt fra hverandre.

Gjest pippen
Skrevet

Det er den i esker? Med parfyme?? (synes de med parfyme lukter som en utedo) :roll:

Skrevet
Det er den i esker? Med parfyme?? (synes de med parfyme lukter som en utedo) :roll:

Ja, i blå eske. Vet ikke om det er parfyme i den, men jeg har aldri merket noen lukt (og jeg er veldig følsom for lukter). De fleste EverClean er ikke parfymerte.

Skrevet

Bruker den fra Coop og den er bra!

Gjest pippen
Skrevet

Så coop har en egen??

Vanligvis synes jeg de i matbutikkene er elendige, og har aldri skjønt at de finnes på markedet engang

Skrevet

Jeg har prøvd Everclean nå, og er nokså fornøyd. Eneste problemet med den er at den er så finkornet, og dermed lett å trekke utover gulvet/huset. Synes det litt ekkelt å finne kattesand i sofaen og senga... :-?

Skrevet
Så coop har en egen??

Vanligvis synes jeg de i matbutikkene er elendige, og har aldri skjønt at de finnes på markedet engang

Jepp av alle ting så er det billigmerket til Coop - X (eller hva det nå heter). Det hadde fin konsiostens og god tyngde, pluss at det ikke lukter.

Gjest pippen
Skrevet

Ja, det er jo ikke alltid penger og kvalitet henger sammen :-) For det jeg kjøper nå er ganske dyrt, regner med at coop er billiger.

Skrevet

Jepp av alle ting så er det billigmerket til Coop - X (eller hva det nå heter). Det hadde fin konsiostens og god tyngde, pluss at det ikke lukter.

Men den klumper seg vel ikke? Så du må skifte all kattesanden hver uke? Det gidder jeg ikke, derfor bruker vi EverClean. Og siden man bare trenger ta ut klumpene varer den mye lengre og er faktisk billigere i bruk enn de man kjøper på vanlige butikker.

Skrevet
Eneste problemet med den er at den er så finkornet' date=' og dermed lett å trekke utover gulvet/huset. Synes det litt ekkelt å finne kattesand i sofaen og senga... :-?[/quote']

Ja, det er irriterende. Men det finnes en EverClean som heter Less Track, men den har ganske store korn så jeg innbiller meg den ikke suger opp like bra? Har aldri prøvd den.

Gjest pippen
Skrevet

oh no!

Den mååå klumpe seg, enig der gitt!

Skrevet
Ja' date=' det er jo ikke alltid penger og kvalitet henger sammen :-) For det jeg kjøper nå er ganske dyrt, regner med at coop er billiger.[/quote']

Jeg har regnet ut at EverClean er billigere i bruk enn butikk-kattesand, i tillegg til å etter min mening være av bedre kvalitet. Fordi billig-sand ikke klumper seg må man bytte all sanden hver uke, da kaster man mye som er ubrukt også. Med EverClean klumper all væske seg så man fjerner bare klumpene og trenger aldri bytte kattesand, man bare fyller på etterhvert.

Gjest gjest1
Skrevet

Vi brukte exclusive kattesand til vår katt. Den klumper seg, og klumpene holder godt sammen, men de bør fjernes hver dag ellers tørker de opp og faller fra hverandre. dette gjelder også andre klumpesand merker.

Vi er veldig fornøyd med denne typen kattesand. kjøper den i 15 kg sekker på dyrebutikken. og en sånn sekk varer i nesten et halvt år.

Gjest Anonymous
Skrevet
Den klumper seg' date=' og klumpene holder godt sammen, men de bør fjernes hver dag ellers tørker de opp og faller fra hverandre.[/quote']

Jeg tømmer hver morgen, men noen av klumpene tørker ikke godt nok, og det er da de faller fra hverandre.

Gjest gjest1
Skrevet

Vet ikke hva du bør gjøre, men vil anbefale å prøve div kattesandmerker til du finner et du er fornød med.

Hvis du har en ukastrert hann katt som ikke brukes til avl, bør denne kastreres da forsvinner lukten etter 14 dager. "vanlig" kattepiss lukter nesten ikke.

Skrevet
Den klumper seg' date=' og klumpene holder godt sammen, men de bør fjernes hver dag ellers tørker de opp og faller fra hverandre.[/quote']

Det er samboeren min som har ansvar for å tømme kattedoet hos oss, som egentlig skal gjøre hver kveld. Men han glemmer det rett som det er, slik at det blir liggende til kvelden etter, har aldri opplevd at klumpene tørker og faller sammen da.

Skrevet

Ikke bruk kattesand, men bruk noe som heter katteperler. ser ut som hvite krystaller. kjempebra!! ikke lukt. krystallene trekker fukten ut av bæsjene, så bæsjene bare blir brune knallharde klumper som du kan plukke ut. Du må røre litt rundt i sanden en gang pr dag, for å "lufte" den.....

Funker supert for min langhårede innekatt. Ingen sand på gulv eller i pels.

Gjest pippen
Skrevet

Vet ikke hva du bør gjøre, men vil anbefale å prøve div kattesandmerker til du finner et du er fornød med.

Hvis du har en ukastrert hann katt som ikke brukes til avl, bør denne kastreres da forsvinner lukten etter 14 dager. "vanlig" kattepiss lukter nesten ikke.

Belive me, jeg har prøvd mye, de er 4 år gamle, og end har jeg ikke funnet et orntli bra produkt.

Begge er kastrerte. Og kattepiss som blir liggende i kassa, fordi klumpen ikke er blitt klump, den lukter... :sjokk:

Gjest Anonymous
Skrevet
Ikke bruk kattesand' date=' men bruk noe som heter katteperler[/quote']

Har prøvd den, og den virket ok (kattene lurte jo litt) :ler: Men når man har 2 stk, så synes jeg den var litt dyr i bruk. Det er jo grenser for hvor mye de der perlene orker å suge opp av urin :hoho:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...