AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #1 Skrevet 4. juli 2014 Ja hva driver egentlig ungene deres med når de ikke er på skole/barnehage? Jeg har en gutt på 6 år som kun interesserer seg for å spille på iPad. Han liker ikke å tegne/male Liker ikke å sykle Ikke å spille ball Ikke å gå tur Bygge Lego kan han gjøre om det er noe nytt han har fått, så det blir en slags engangs ting og så blir det bare stuet vekk. Han kan være ute å leke med andre i 20 min, men så vil han heller inn å spille på iPad. Jeg sender han/blir med han ut igjen og oppfordrer til å gjøre noe annet, men etter 2min blir det sutring og masing om iPad igjen. Han har heller ikke noen leker han bryr seg noe særlig om. Alt er gøy i 2min Hva driver egentlig andre unger med? Anonymous poster hash: 8a87e...94c
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #2 Skrevet 4. juli 2014 Ungene til søsteren min ser på TV og spiller på iPad Kan umulig være bra. Hvis jeg får barn skal de "hute seg ut" Anonymous poster hash: 44472...db4 3
Muscae Skrevet 4. juli 2014 #3 Skrevet 4. juli 2014 Ta vekk Ipaden! Det virker som han er avhengig, og ikke evner å leke selvstendig. Da må foreldrene ta grep og fjerne ipaden. Jeg er veldig positiv til at barn skal lære seg å bruke digitale hjelpemidler, men det her høres ikke sunt ut! Og det er vel ikke barnebøker og lærerike spill han driver med heller, siden han er så hekta? 28
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #4 Skrevet 4. juli 2014 Sett tidsrestriksjon på bruken. X-tid i hverdagene, kanskje ekstra i helger, ferier osv. Bruk en egge-timer eller stoppeklokke, og så låses den bort. Men det forutsetter jo at dere foreldre ikke sitter å daffer med Ipaden hele tiden:P Anonymous poster hash: 372bd...cb2 13
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #5 Skrevet 4. juli 2014 Jeg har en sønn på 4 og en stedatter på 8, de er mye i aktivitet. Minste er for tiden veldig opptatt av sparkesykkelen sin mens eldste er veldig opptatt av rollerblades. iPad er bare tilgjengelig før frokost og en liten stund før kveldsmat. Anonymous poster hash: b017d...809 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #6 Skrevet 4. juli 2014 Driver på med iPaden.. Anonymous poster hash: 47ac5...8ac
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #7 Skrevet 4. juli 2014 Det er jo de voksne som må ta tak i dette og sette grenser fra starten av i ungers liv, og holde på dem! Hvis ikke spillene er tilgjengelige må de finne på noe annet. Det går an, men det krever en innsats fra begge foreldrene og resten av familien. Nytter ikke å la dem sutre seg til å spille mye hos bestemor hvis de ikke skal spille. Sett grenser med hele familien i fellesskap. Anonymous poster hash: aef88...3f7 8
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #8 Skrevet 4. juli 2014 TS Han har allerede tidssperre på ipaden. 1time for dagen, og det bruker han stortsett opp om morningen. Anonymous poster hash: 8a87e...94c
Gjest Belle âme Skrevet 4. juli 2014 #9 Skrevet 4. juli 2014 Søskna til vennene mine hopper på trampoline, tegner, er med på sport, leker, lager ting, skriker og tegner.
Gjest Riskjeks Skrevet 4. juli 2014 #10 Skrevet 4. juli 2014 Nå som det er sommer, leker de mye ute, gjerne med vennene i nabolaget. Vet ikke konkret HVA de gjør, da Ser ut som om de koser seg i alle fall. Inne-lek er gjerne bygge lego, leke med biler/tog/dukker/bamser/figurer, se i bøker eller ren fantasilek der de spiller ulike roller. Her om dagen lagde de hytte av stuebordet, la noen tepper oppå, og vips ble det en hytte. De ser på barne-TV og spiller litt på nettbrett, men det er absolutt ikke på bekostning av lek. Jeg sier som en annen bruker over - jeg er positiv til nettbrett o.l, men i dette tilfellet har det tatt fullstendig over. Da må du som forelder sette grenser. Kanskje det beste er å legge bort nettbrettet noen dager. Har han søsken eller nabobarn å leke med?
Wonderbitch Skrevet 4. juli 2014 #11 Skrevet 4. juli 2014 Uff. Trist å lese svarene i denne tråden:-( 4
popla Skrevet 4. juli 2014 #12 Skrevet 4. juli 2014 Jenta mi er 8 år og er myyye ute. Der er det husking, gjemmelek, sklie osv med venner. Hjemme leker hun gjerne i timevis med små figurer. Hun leker at hun lager mat, leker med plastelina, leser, synger, danser, har forestillinger for oss foreldre. Er med og lager mat. Er med på det vi voksne gjør osv. Ei super jente som ikke har problemer med å få tiden til å fly 1
sjøhest Skrevet 4. juli 2014 #13 Skrevet 4. juli 2014 Hvis han bruker det opp på morgenen, hvorfor sutrer han og skal inn senere da? Sitter han heller og glor i veggen inne enn å være ute og leke? Eller gir dere han ipaden da likevel? Datteren min er bare 3 da, men her går det i duplo, perle, tegne, fange møll og annet i hagen, hagearbeid, være på lekeplassen, gå turer i skogen/på fjellet, lese bøker, dramatisere ting, høre musikk og danse... 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #14 Skrevet 4. juli 2014 Jeg har en 6-åring. Hun spiller på nettbrettet, og av og til pcen. Annet hun gjør: tegner, perler, pusler puslespill, leker med lego/Littlest petshop/Barbier/Hello kitty figurer/dyrefigurer, er ute og plukker insekter eller plukker&spiser bær, husker, ser på film, lager ting med modell-leire, sparker ball ute, kler seg ut og leker det hun har kledd seg ut som, går tur med "babyene" sine (bamsene, hun leker ikke med dukker) o.s.v. Hun har heldigvis god fantasi, så er aldri noe problem for henne å finne på noe. Er godt med sommerferie. I løpet av det siste året har hun vært så opptatt med skole/lekser og fotballtrening at hun knapt nok har lekt med lekene sine, ihvertfall ikke på rommet sitt. Men nå etter at sommerferien har startet så har hun begynt å leke med lekene igjen. Anonymous poster hash: 7eec7...f03 1
Nordvesta Skrevet 4. juli 2014 #15 Skrevet 4. juli 2014 Hun sykler, leker med ungene i gata, lager hytte i buskene, klatrer i trær, maler, tegner, kritter, lager noe med plastelina, hopper tau, går på 'løvejakt' i skogen osv. Kreativ unge:) Og så er vi mye på tur i helgene. Å fiske med fiskestang (som er en pinne jeg har spikket til, festet på en trådsnelle og en klesklype) er favoritten. Hun får også spille innimellom, men jeg begrenser det og balansen er god. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #16 Skrevet 4. juli 2014 jeg er 14 og jeg er på pcn, ser på tv serier, tegner eller spiller piano Anonymous poster hash: 4156a...1dd 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #17 Skrevet 4. juli 2014 Hvis han bruker det opp på morgenen, hvorfor sutrer han og skal inn senere da? Sitter han heller og glor i veggen inne enn å være ute og leke? Eller gir dere han ipaden da likevel? Datteren min er bare 3 da, men her går det i duplo, perle, tegne, fange møll og annet i hagen, hagearbeid, være på lekeplassen, gå turer i skogen/på fjellet, lese bøker, dramatisere ting, høre musikk og danse... TS Ja han sitter heller å stirrer i veggen, klatrer i gardinene og på oss voksne, syter, klager og er rett og slett jævlig annoying. Han får ikke ipaden uansett hvor mye han skriker og gnåler. Går kanskje ut i 5 min men kommer tilbake og sier det var kjedelig. Anonymous poster hash: 8a87e...94c
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #18 Skrevet 4. juli 2014 Hva gjør dere voksne da? Anonymous poster hash: b017d...809
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #19 Skrevet 4. juli 2014 TS Satt til og med opp telt til han her en dag. Det var også gøy i 2 min, og så kom han for å ta ipaden med ut (noe som selvfølgelig var uaktuelt ). Anonymous poster hash: 8a87e...94c
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #20 Skrevet 4. juli 2014 Vår 6åring er også glad i iPaden, men her i huset har man blitt lært opp til at i perioder hvor det blir mas om iPad, så blir den tatt helt vekk - og så kommer den tilbake etter noen dager når man ikke maser. Og det holdt vel med et par ganger før han tok det poenget, uten noe sutring. Det er dere som foreldre som må bestemme dette! Hva han gjør, er litt forskjellig. Alene så spiller han fotball og innebandy, "leser" blader, leker med turtles, leker med lego, tegner med kritt ute, tegner inne, bygger hytte på rommet, pusler, hører lydbøker... Med oss er vi ute på tur, rydder/fikser i hus og hage, spiller brettspill osv. Hender også han får gå bort til en kompis. Han har ingen venner i nærheten å leke med? Anonymous poster hash: 6fe10...ff0 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå