Gå til innhold

Forskjellsbehandling av datter/andre søskenbarn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Svigermoren min har fem barnebarn, min datter (datter av hennes sønn), to gutter, og to jenter, alle barn av hennes to døtre.

Datteren min (18) har en avtale med bestemoren om at hun skal ordne i hagen der 1 gang i uken, og får 300 kr per gang. Dette syntes jeg er kjempeflott! Altså både at jenta får tjent seg penger, får seg god arbeidsmoral, og at bestemor får den hjelpen hun vil ha og blir fornøyd.

Datteren min har vært den av barnebarna som har vært hos bestemor mest opp igjennom årene. De andre har bodd litt lenger unna, og vært der skjeldnere. Selvfølgelig er bestemor glad i dem alle sammen for det.

Det jeg reagerer på er at de andre barna "bare får", mens datteren min alltid har måtte gjort noe for å få pengene. Særlig sønn og datter av en av søstrene til mannen min får en del av bestemor. 200 kr når de er på besøk. I blant får de "vekslemugga" hvor bestemor legger alle vekslepengene i, gjerne flere hundre kroner i denne. Osv.

Jeg har egentlig aldri tenkt på det særlig tidligere ettersom jeg svært skjeldent ser de andre barna, men datter har begynt å kommentere på det.

Hun er svært god venninne med en av kusinene sine (da jenta som får en del). Hun har kommentert på at blant annet ved 17 mai hadde kusinen fått 500 kr til å kose seg med. Min datter hadde fått "lønna" for hagearbeidet (300)+100 kr ekstra. Vet ikke hva de andre har fått. For en stund siden var datter skikkelig irritert. Kusinen skyldte henne 200 kr. De 200 kronene fikk hun, forsåvidt. I en-kroninger og femmere fra bestemors vekslemugge.

Er det bare jeg som syntes dette er utrolig rart? Det er ikke sånn at moren til disse barna har særlig mye dårligere råd enn vi har. Det jeg i allefall reagerer på er at de bare FÅR pengene. Når min datter hele tiden må jobbe for de.. Og gjerne får mindre enn de andre.

Vil liksom ikke nevne noe for svigermor heller, i fare for å virke frekk..

Anonymous poster hash: 6e4de...adf
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørtes jo litt urettferdig ut ja

Skrevet

Men når din datter er der ofte så får hun kanskje oftere men mindre penger/tjenester/hjelp/middager Hvis hun f.eks. Bare ser de andre barnebarna til 17. Mai? Jeg syntes dette virker veldig naturlig jeg ....

• Liker 1
Skrevet

Nei! Det er ikke greit. Dere bør ta en liten prat med bestemor og så får hun ta det som hun vil.

Skrevet

Kan hende hun synes det blir litt mye til din datter, dersom hun skal få 500 kr i tillegg til de 300 hun tjener. Kanskje hun mener at hun ikke trenger så mye penger, og de 300 tjener hun jo likevel.

Kanskje hun veier opp litt for at hun ser de andre sjeldent? Og dermed gir dem litt ekstra.

Uansett så er det ikke sånn at man MÅ gi det samme til barnebarn, bare for at det skal være likt. Litt forskjellsbehandling blir det uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Hmm litt rart.

Er de yngre?

Kanskje fordi hun ser de så sjeldent, og tenker at hun må ta igjen for det. At din datter får litt i hverdagen, typ mat, en is osv.

Min mormor har aldri vært rettferdig i ting/penger hun har gitt. Men jeg tenker at du bare må snakke med datteren din om at "slik er farmor", også kan hun eventuelt slutte å jobbe for henne. Det ville hvertfall jeg droppet om jeg var henne. Finnes andre måter å tjene 500kr når man er myndig.

Anonymous poster hash: 37770...c35

AnonymBruker
Skrevet

Men når din datter er der ofte så får hun kanskje oftere men mindre penger/tjenester/hjelp/middager Hvis hun f.eks. Bare ser de andre barnebarna til 17. Mai? Jeg syntes dette virker veldig naturlig jeg ....

Neida, altså, hun ser de andre ofte også. De bor kanskje 15 minutter unna å kjøre. Ser de andre minimum 3-4 ganger i mnd på en vanlig mnd. Meste er vel latskap fra ungenes side, at de ikke gidder å besøke bestemor så ofte ettersom de har blitt litt eldre.

Datter får aldri penger utenom hagearbeid, 17 mai, bursdag og jul... De andre får liksom "bare fordi de er på besøk" (da også inklusivt middag, som min datter også får når hun er der) i tillegg til andre helligdager. Bestemor kan ikke tilby noen form for tjeneste/hjelp da hun ikke klarer det..

Syntes bare dette er så himla rart.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hmm litt rart.

Er de yngre?

Kanskje fordi hun ser de så sjeldent, og tenker at hun må ta igjen for det. At din datter får litt i hverdagen, typ mat, en is osv.

Min mormor har aldri vært rettferdig i ting/penger hun har gitt. Men jeg tenker at du bare må snakke med datteren din om at "slik er farmor", også kan hun eventuelt slutte å jobbe for henne. Det ville hvertfall jeg droppet om jeg var henne. Finnes andre måter å tjene 500kr når man er myndig.

Anonymous poster hash: 37770...c35

Datter er 18.

Andre fetter er 18, hans søster er 16. Disse to får mest. Hun er god venn med hun på 16. Hun på 16 sier jo regelrett ut til datter at hun selv ikke gjør en dritt der, for det gidder hun ikke... Bare spiser mat, ser på TV osv.

De to andre vet jeg ikke helt. Ser de skjeldent, og datter har lite kontakt med de. De er 22 og 25.

TS

Skrevet

Jeg pleier å gi nevøen min en femtilapp av og til når han "hjelper" meg i hagen eller å vaske bil el.l. Nå er han bare åtte år da, men lønna er mest fordi han skal føle seg nyttig. Jeg kan fint finne på å kjøpe noe godt til småsøskenene hans om vi er i butikken sammen, men at han får beskjed om å bruke de pengene han har tjent til å kjøpe seg godt. En ting hadde vært om han sparte pengene sine, men han gjør ikke det, og da synes jeg ikke at han trenger 50 kr til godt, pluss få godteri av meg.

Det er ikke akkurat sammenlignbart, siden mine nevøer er så små enda, men det er da forskjellsbehandling det også. Og jeg synes det er helt greit. Unger har godt av å lære seg at alle ikke får likt hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å gi nevøen min en femtilapp av og til når han "hjelper" meg i hagen eller å vaske bil el.l. Nå er han bare åtte år da, men lønna er mest fordi han skal føle seg nyttig. Jeg kan fint finne på å kjøpe noe godt til småsøskenene hans om vi er i butikken sammen, men at han får beskjed om å bruke de pengene han har tjent til å kjøpe seg godt. En ting hadde vært om han sparte pengene sine, men han gjør ikke det, og da synes jeg ikke at han trenger 50 kr til godt, pluss få godteri av meg.

Det er ikke akkurat sammenlignbart, siden mine nevøer er så små enda, men det er da forskjellsbehandling det også. Og jeg synes det er helt greit. Unger har godt av å lære seg at alle ikke får likt hele tiden.

Det skjønner jeg! Alt er ikke likt hele tiden altså.

Men hva om du plasserte småsøsknene hans i solstolen med is, og satt ham til å klippe plenen, for så å gå på butikken og be ham bruke sine egne penger mens de andre fikk "sponset" godteri - hver gang?

:vetikke: Vet ikke helt hvordan jeg skal gripe fatt denne situasjonen. Datter har aldri fått penger når hun har bare vært på besøk heller, sånn som de andre får. Merker hun begynner å bli litt irritert, samtidig som hun ikke har samvittighet til å bare "gi f" i bestemors hagearbeid da hun vet hvor mye det betyr for henne. Ganske sikker på at hun hadde gjort det gratis om hun ble spurt om det.. Noe hun forsåvidt også har gjort et par ganger, når jeg tenker på det.

TS.

Gjest BettyBoop
Skrevet (endret)

Datter er 18.

Andre fetter er 18, hans søster er 16. Disse to får mest. Hun er god venn med hun på 16. Hun på 16 sier jo regelrett ut til datter at hun selv ikke gjør en dritt der, for det gidder hun ikke... Bare spiser mat, ser på TV osv.

De to andre vet jeg ikke helt. Ser de skjeldent, og datter har lite kontakt med de. De er 22 og 25.

TS

snodig at late drittunger belønnes med mer enn din datter som faktisk stiller opp for bestemora si. Kan det gjerne være fordi de er barna til dattera og forskjellsbehandler pga det? Endret av BettyBoop
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

snodig at laye drittunger belønnes med mer enn din datter som faktisk stiller opp for bestemora si.

Jeg liker heller ikke denne trenden.

Føler bestemor bruker det som et "lokkemiddel" for å få de andre ungene til å komme litt oftere... Derimot datter som alltid har vært og hjulpet til må stadig jobbe for pengene sine, og kommer også når det ikke er noe som skal gjøres bare for å hilse på. De andre er der enten fordi foreldrene tvang dem (hvis de ikke har vært der på en stund), de trenger å kjøres et sted, de vet det vanker middag/penger osv..

TS.

Gjest Blomsterert
Skrevet

Dette er ikke rettferdig.

Men du kan iallfall være glad datteren din hjelper til! :-)

Det er jo ikke så mye å få gjort med,men forstår at datteren din syns det er litt sårt. Likevel,hun kan ihvertfall ha god samvittighet.

Syns søskenbarna som ikke gidder,er de tapende her! Verdier er også viktig å få med seg.

Gjest BettyBoop
Skrevet (endret)

Dette er ikke rettferdig.

Men du kan iallfall være glad datteren din hjelper til! :-)

Det er jo ikke så mye å få gjort med,men forstår at datteren din syns det er litt sårt. Likevel,hun kan ihvertfall ha god samvittighet.

Syns søskenbarna som ikke gidder,er de tapende her! Verdier er også viktig å få med seg.

hadde jeg vært ts hadde jeg sagt at hun ikke trengte å hjelpe mer Endret av BettyBoop
AnonymBruker
Skrevet

At ikke alt er likt lærer de seg da uansett, synes ikke det er nødvendig å gå aktivt inn for å forskjellsbehandle for å lære de det!

Og hvertfall ikke når barna er blitt 16 og 18 år!!

Anonymous poster hash: af821...3b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...