Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er deres holdninger på dette?

Jeg har nettopp kjøpt meg noen sko. Etter å ha prøvd dem i den lokale sportsbutikken, fant jeg ut at de ble solgt 800 kr billigere på nettet. Siden jeg allerede hadde prøvd dem, funnet ut at de var både gode og hvilken størrelse jeg skulle ha, bestilte jeg dem der istedenfor.

En annen gang skulle jeg kjøpe meg en primus. Kostet 2400 kr i den lokale sportsbutikken, 1100 kr på XXL. I tillegg var det 25 % rabatt med DNB Mastercard, så fikk den for 825 kr.

Det er mange som mener at det jeg gjør er feil, at det er viktig å støtte opp under lokale bedrifter osv. Er forsåvidt enig i det de sier, men i disse tilfellene med henholdsvis 800 kr og 1575 kr i rabatt klarer jeg ikke å argumentere for at jeg ikke skal kjøpe dem på nettet.
Gjør du det samme, og har god samvittighet? Eller støtter du opp de lokale forretningene selv om du blakker deg helt?

Anonymous poster hash: 74db8...7ea
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på prisforskjellen og butikken.

Er det den lokale sportsbutikken/lekebutikken som ikke engang er i en kjede prøver jeg å handle der og bruker gjerne en hundrelapp eller to ekstra om man ligger rundt 1000 kr i totalsum.

Samme gjelder lokalbutikk vs stor kjede.

I tilfellene du skriver hadde jeg nok gjort som deg, jeg har ikke nok penger til å kaste dem ut av vinduet. Men generelt pleier jeg alltid å kjøpe klær i butikk, handler mye på nett, men når det gjelder klær og sko liker jeg å ta med meg hjem paret jeg har prøvd.

• Liker 2
Skrevet

Det varierer litt. Hårprodukter kjøper jeg i frisørsalongen jeg går til. Grunnen til det er at frisøren min har startet sin egen salong, gir super service, aldri prøver å prakke på meg produkter, og jeg vil derfor støtte opp under salongen med å handle produktene der selv om jeg kunne fått det rimeligere på nett.

Hudpleie og sminke kjøper jeg ofte på nett hvis det blir billigere, men hvis det er noe jeg trenger raskt (les: jeg er veldig utålmodig når det er noe jeg vil ha) kjøper jeg det heller i butikk. Om jeg får god hjelp av en ansatt i en butikk til å velge et produkt (uten at jeg føler at den ansatte sier hva som helst for å få solgt produktet) så kjøper jeg det der første gang, men vil nok kanskje neste gang jeg skal kjøpe det samme produktet kjøpe det på nett om det blir mye billigere. Hvis jeg f.eks. ser litt på noen øyenskygger i en butikk uten å få hjelp, så har jeg ikke dårlig samvittighet for å kjøpe produktet på nett i etterkant.

Med klær og sko foretrekker jeg å kjøpe akkurat det plagget / de parene med sko jeg prøver, så det blir nesten utelukkende handlet i butikk. Angående primusen ville jeg gjort det samme som deg siden det var så stor forskjell i pris.

Så hvis det er butikker hvor den ansatte har gode kunnskaper om produktene, de gir ekstra god service og jeg ikke føler et voldsomt kjøpepress, så kan jeg gjerne kjøpe produktet til en litt høyere pris i butikken enn på nett. Nå skal det også sies at jeg har relativt god råd. Hadde jeg hatt dårlig(ere) råd, så hadde jeg nok vært litt mer kynisk med tanke på hvor jeg handlet.

Skrevet

Det kommer litt an på hva slags produkter det er snakk om og hvilke typer butikker. Er det en lokal butikk som ikke er en kjede, hvor jeg opplever god service o.l, så ja, da kjøper jeg der så lenge prisforskjellen på varene ikke er helt hinsides (jeg hadde definitivt kjøpt det på nett med den rabatten du nevner). Jeg er nok litt mer kynisk når det kommer til store kjeder som f.eks XXL, da kjøper jeg der det er billigst.

Det er riktignok en del produkter jeg alltid kommer til å handle via butikk, slik som briller (jeg forstår ikke hvorfor folk tør å bestille det på nettet, tenk hvis brillen er kjempestygg på?). Sminke og hudpleieprodukter pleier jeg å kjøpe i butikk, iallefall første gang jeg tester ut produktet (greit med anbefalinger fra de som er litt flinkere til å finne rett nyanse osv), men neste gang kan jeg gjerne kjøpe det på nett.

Så kort fortalt, er det veldig stort prishopp kjøper jeg der det er billigst, men ofte kjøper jeg ting i butikk rett og slett fordi jeg liker f.eks å prøve det på (slik som klær, briller) o.l. (Men jeg kan fint undersøke først om samme varen er billigere i en annen butikk.)

Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg synes det er frekt å prøve sko på en butikk og bestille på nett. Det samme med varer du må ha veiledning for å kjøpe. Det er greit å bestille på nett hvis du ikke har utnyttet en lokalbutikkens kunnskap før handelen.

Jeg handler på lokale butikker så lenge det ikke er myyye billigere på nett.

• Liker 2
Skrevet

Det er forsåvidt greit. Kommer litt an på butikken, som andre her sier.

Husker jeg leste om en gammel mann som eier en klokkebutikk. Han opplevde at folk kom innom butikken hans for så å si til han at de bare skulle se om den passet før de bestiller klokken på nettet. Shit..kunne likegjerne spyttet han i trynet

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er eier av mitt eget parfymeri, og må si at det er veldig vanlig men veldig sårende med kunder som prøver i butikk for så å dra å handle på tax-free eller på nett. Det spiller faktisk en stor rolle hvor mange kunder man har. Det er det som er avgjørende for om man kan fortsette driften av butikken. Og de neste årene framover vil nok mange i landet oppleve at lokale butikker legger ned pga dårligere drift. Utgiftene for å holde dørene åpen i en butikk øker, mens omsetning over hele landet går ned pga netthandel. Det er en skummel trend. Likevel forstår jeg godt at du handlet på nett når prisforskjellen var så stor. Men du burde nok ikke bruke butikken som prøverom først, det er slag i trynet for de ansatte som er opptatt av å beholde arbeidsplassen sin. Du kan også tenke på hvor mye godt din kommune nyter av at butikkene er oppe, betaler skatt, moms og arbeidsgiveravgift samt holder noen arbeidsplasser i live. Det er såklart drivers ansvar å sørge for god service, best mulig pris og å til gjengjeld ikke utnytte kundene. Men det er meget dyrt å holde dørene på en butikk åpen i dag, og fortjenesten er som regel lav for mange kjøpmenn. Støtt lokale forhandlere i så stor grad som mulig, og heller gi en konstruktiv tilbakemelding til butikken om det er noe som holder deg fra å handle der. Kanskje gir de deg en liten lojalitetsrabatt om du nevner en altfor stor prisforskjell med en ydmyk tone ;)

Anonymous poster hash: aa981...336
  • Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er en uting å prøve og få veiledning på butikk og så handle varen på nettet. Nettopp veiledning, dvs personalkostnader, sørger for at vanlige butikker ofte ikke kan konkurrere med nettbutikker.

Går jeg ut for å handle gjør jeg det, jeg prøver ikke for så å sjekke om jeg får varen billigere. Jeg har faktisk sett folk som snakker med ekspeditøren ta frem mobilen for å se om de får vare billigere - jeg blir målløs av frekkheten.

Skrevet

Jeg synes det er usedvanlig frekt å handle på nett etter å ha prøvd produktene og fått servicen i butikk først. Uansett om det er xxl eller den lille selvstendige nabobutikken man prøver i. Skal man handle på nett så kan man ikke få i pose og sekk, og det er en grunn til at det er lovpålagt 14 dagers angrefrist på nettkjøp.

Jeg handler både på butikk og nett, men aldri på nett etter å ha vært å testet produktet først.

I ditt tilfelle ts synes jeg det første var frekt men det andre ikke, om du ikke fikk servicen fra butikken da.

Vi ruller oss i penger og ting i Norge, og de fleste av oss har råd til mindre ting og mer støtte rundt lokalt næringsliv.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er deres holdninger på dette?

Jeg har nettopp kjøpt meg noen sko. Etter å ha prøvd dem i den lokale sportsbutikken, fant jeg ut at de ble solgt 800 kr billigere på nettet. Siden jeg allerede hadde prøvd dem, funnet ut at de var både gode og hvilken størrelse jeg skulle ha, bestilte jeg dem der istedenfor.

En annen gang skulle jeg kjøpe meg en primus. Kostet 2400 kr i den lokale sportsbutikken, 1100 kr på XXL. I tillegg var det 25 % rabatt med DNB Mastercard, så fikk den for 825 kr.

Det er mange som mener at det jeg gjør er feil, at det er viktig å støtte opp under lokale bedrifter osv. Er forsåvidt enig i det de sier, men i disse tilfellene med henholdsvis 800 kr og 1575 kr i rabatt klarer jeg ikke å argumentere for at jeg ikke skal kjøpe dem på nettet.

Gjør du det samme, og har god samvittighet? Eller støtter du opp de lokale forretningene selv om du blakker deg helt?

Anonymous poster hash: 74db8...7ea

Kan fint prøve et plagg av Kari Traa på kjøpesenteret, men bestille det til halve prisen på nett,

uten at jeg dør av dårlig samvittighet. :jolie:

Men dette er ikke noe jeg ville ha gjort i små lokale nisjebutikker.

Anonymous poster hash: 3d440...c0c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg handler hvor det er billigst, uavhenig om det er en liten butikk, stor butikk eller internett.

Anonymous poster hash: 8341f...013
  • Liker 1
Gjest bustyvel
Skrevet

Ser ann hvilken butikk det er (lokalbutikk vs. stor kjede). Hos større kjeder gir jeg faen, og handler gjere på nett om det er billigere der. Lokale butikker med personlig service er noe annet, da betaler jeg gjerne det varen koster.

• Liker 2
Skrevet

Kommer an på. Klær kjøper jeg så godt som alltid lokalt. For det første må jeg prøve dem for en klesstørrelse er jo ikke nødvendigvis lik for alle merker, for det annet er det mye styr å finne akkurat det plagget på nett om jeg skulle prøvd.

Sportsklær kjøper jeg mest på nett, men det er mest fordi jeg finner farger og modeller der som den lokale butikken ikke har. Eneste jeg kan huske jeg har prøvd lokalt, men kjøpt på nett var crocks (stor prisforskjell) og Nike Shox. Sistnevnte kunne jeg gjerne kjøpt lokalt hvis de bare hadde hatt en grei farge, men lokalbutikken hadde bare hvite og hvite joggesko kan jeg rett og slett ikke fordra.

Hudpleie- og hårprodukter handler jeg alltid på nett. For det første er parfymeriet her lagt ned, så jeg må til nabogrenda for å finne et. For det annet så har de ikke det merket jeg bruker til daglig. Hårshampoo har jeg kjøpt hos frisøren her en gang og jeg holdt på å klø meg i hjel. Dessverre sverger de til Tigi som jeg tydeligvis ikke tåler. Hadde de hatt produkter jeg vet jeg tåler hadde jeg heller kjøpt lokalt. Men det blir jo ikke helt samme greia da.

Konklusjon: Hvis de har det produktet jeg skal ha og prisforskjellen ikke er voldsomt stor så kjøper jeg lokalt, men er forskjellen stor eller de har "feil" farge/modell inne lokalt så går jeg heller på nett og handler.

• Liker 1
Skrevet

Mener å ha lest noen artikler om at noen butikker har begynt å kreve ett lite "gebyr" ved prøving av f.eks sko.

Jeg kan forstå butikkene som taper store summer ved at folk bare prøver, for å så kjøpe varen på nettet.

Men hva om de hadde gått ned i prisen på varene sine, tror du de hadde tapt noe nevneverdig framfor at de ikke får solgt noe i det hele tatt?

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Her-nytter-det-ikke-a-ga-i-butikken-og-deretter-handle-pa-nettet-3106092.html#.U7pcTLHRW6Y

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2014/06/05/Handel/bare-prve-ikke-kjpe

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på.

Har jeg fått god service i en butikk, så handler jeg helst der også. Men det er naturligvis grenser, koster det 2000 i butikk og under 1000 på nett, så må studentøkonomien få si sitt, og da handler jeg sannsynligvis enten på nett eller ikke i det hele tatt. Men jeg betaler gladelig litt ekstra for god service. Jeg jobber i en relativt liten butikk selv, der vi ser alle kundene idet de kommer inn døra, hilser og tilbyr hjelp om de ønsker, veileder hvis kunden vil og har en del varekunnskap, samt pakker inn gaver for kunden og tilbyr nokså gode bytteordninger. Og blir litt fortvilt når visse kunder blir sure fordi enkelte av varene våre også kan kjøpes på Coop Obs eller på nett til billigere pris... Ja, lykke til med å få samme service på Obs eller på en nettbutikk. Jeg kan sikkert betale 20-30% ekstra for en vare i en fysisk butikk, hvis jeg har fått god service der.

Har jeg derimot ikke fått noen service, men bare tuslet inn i en større butikk og prøvd f.eks. et par sko uten å se snurten av betjeningen, så har jeg ikke spesielt dårlig samvittighet for å handle på nett istedet.

Anonymous poster hash: 006a1...b46
Skrevet

Jeg handler en del i sportsbutikker og ser ofte at de samme varene kan kjøpes på nett til en rimeligere penge. Men etter å ha erfart hvor elendige en del av disse nettbutikkene er på reklamasjoner (dvs. feil på vare/går i stykker etter kort tid), så foretrekker jeg å handle i butikker, vel og merke de med god service.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...