AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #1 Skrevet 4. juli 2014 Min mann ønsker seg en dab radio på kontoret sitt, som skal kunne kobles til forsterkeren han har... Kan alle slike radioer det? Eller er det noe spesielt jeg må se etter? Har det noe med f.eks HDMI tilgang å gjøre?? Er helt grønn på slikt, men kan jo ikke spørre gubben heller, for da skjønner han jo hva han får i bursdagspresang.... Anonymous poster hash: b416e...4ee
ekkoet Skrevet 4. juli 2014 #2 Skrevet 4. juli 2014 Det kommer an på hvilken forsterker han har på kontoret sitt, vanskelig å si noe sikkert uten å vite hva han har her. Vet du noe om det? Er veldig begrenset hvor sikkert svar man kan gi uten å vite dette. Hvor mye penger ser du for deg å bruker, og hvor audiofil er mannen? At han har en egen forsterker på jobb kan jo tyde på at han er litt interessert.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #3 Skrevet 4. juli 2014 Takk for svar Det er en Sony forsterker, stort mer aner jeg ikke. 2 år gammel. Han er vel ikke sånn veldig interesert, men han poengterte at radioen måtte kunne kobles til forsterkeren, jeg skjønner ikke vittsen. Kontoret er hjemme, og knøttlite men overfyldt av elektronik.... Det skal bare være en "ekstra gave" så hadde håpet å finne noe til 500-1000 kr... Den bør være liten, men altså mulig å koble til en forsterker... Anonymous poster hash: b416e...4ee
Mons Skrevet 5. juli 2014 #4 Skrevet 5. juli 2014 Hvis din mann har en forsterker er det for å drive eksterne/seperate høyttalere. Forsterkere har inngang for eksterne lydkilder. Han har sikkert PC-lyden og div koblet inn der allerede. Nå vil han også ha lyden fra en DAB-mottager gjenngitt via forsterker/høyttalere. I utgangspunktet trenger man da kun en mottager - altså uten forsterker og høyttaler. Dette kalles en tuner, og en slik enhet har alltid tilkobling til en forsterker. Nå kjenner jeg ikke markedet for DAB, men tipper at en tuner ligger langt over ditt budsjett. Alternativet er da å se etter en DAB-radio (reiseradio sa vi før i tiden) med utgang (linjeutgang) til forsterker.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #5 Skrevet 5. juli 2014 Hvis din mann har en forsterker er det for å drive eksterne/seperate høyttalere. Forsterkere har inngang for eksterne lydkilder. Han har sikkert PC-lyden og div koblet inn der allerede. Nå vil han også ha lyden fra en DAB-mottager gjenngitt via forsterker/høyttalere. I utgangspunktet trenger man da kun en mottager - altså uten forsterker og høyttaler. Dette kalles en tuner, og en slik enhet har alltid tilkobling til en forsterker. Nå kjenner jeg ikke markedet for DAB, men tipper at en tuner ligger langt over ditt budsjett. Alternativet er da å se etter en DAB-radio (reiseradio sa vi før i tiden) med utgang (linjeutgang) til forsterker. Tusen takk for svar! Så da er det altså linjeutgang jeg skal se etter:) Anonymous poster hash: b416e...4ee
ekkoet Skrevet 7. juli 2014 #6 Skrevet 7. juli 2014 Om det er en nyere sonyforsterker har den nok et godt utvalg innganger. Som Mons skriver er du fort over på noe slikt om du skal kjøpe en dab-tuner ment for tilkobling til forsterker: http://www.soundgarden.no/stereo/radio/onkyo-t-4030-dab-fm-radio-sort.html http://www.soundgarden.no/stereo/radio/ro.html Dette tror jeg generelt ikke er et så vanlig produkt og prisene er deretter. Jeg fant ihvertfall ikke så mang da jeg gjorde et raskt søk og de ligger langt over din priskategori. De fleste radioene av typen "reiseradio" har kun utgang til hodetelefoner. Det går her an å koble denne inn på linjeinngang på forsterkeren slik mons skriver. Dette vil fungere bra og man vil ha en selvstendig radio man kan ta med og sette et annet sted om man vil det. Jeg har en pinell supersound II, man får den på tilbud til ca 800 denne har jeg vært fornøyd med. Jeg bruker den som selvstendig radio på kjøkkenet. I tilleg til FM og dab har denne også internettradio, dvs den kobles trådløst på nettverket i huset og man får tilgang til 100-vis av radiokanaler over nett. En annen løsning jeg fant var denne: http://www.lydogbilde.no/test/dantax-d-100-dab Det er den mest elegante løsningen synes jeg, men jeg kjenner ikke noe til produktet utover det som skrives her. Vet heller ikke om man får fatt i den lengre eller om det har komemt tilsvarende produkter som har erstattet den. Linken over er fra denne testen: http://www.lydogbilde.no/test/femten-dab-radioer Den er jo 3 år gammel, men flere av radioene selges fremdeles og til lavere priser.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #7 Skrevet 7. juli 2014 Tusen takk for gode svar:) Så du mener en vanlig Pinell radio kan kobles til forsterker? Har en slik på hytta, og er veldig fornøyd, så det hadde absolutt vært tingen hvis det går... Anonymous poster hash: b416e...4ee
ekkoet Skrevet 8. juli 2014 #8 Skrevet 8. juli 2014 Den kan kobles til forsterker via hodetelefonutgangene ja. Man snakker da om en hodetelefonutgang og en slik kabel for å koble dem sammen (gjerne en litt lengre): http://www.izenet.com/WebRoot/ce_fr2/Shops/255617/49C2/653C/0833/4DFD/6C3C/C0A8/8008/D635/MJFa.jpg Den "riktigste" løsningen ville være om radioen har phono ut/lnije ut, dvs en slik tilkobling som denne på scansonic: http://cdn.shopify.com/s/files/1/0234/9789/products/R3_Back_1024x1024.jpg?v=1401721563 De lydmessige konsekvensene av å bruke hodetelefonutgang mener jeg er små i denne sammenheg, men noen hififantaster ville nok inistert på at dette ikke var signalet man skal bruke. Om du leser i testen jeg linket til over er det flere av radioene som har både stereo linje ut og hodetelefoner, Pinell har bare hodetelefoner. (Det står i en faktaboks litt nede til høyre for hver radio) For min del tror jeg ar jeg hadde helt greit brukt en pinell og hodetelefonutgangen, men jeg kan ikke savre for andre. Eneste rådet jeg kan gi her er å ta med hjem radioen neste gang dere er på hytten (om dere er der ofte) og prøve. Men jeg ser utfordringene, du trenger sikekrt gaven snart, vil ikke ødelegge overraskelsen og er kanskje også litt skeptisk til å koble opp ting selv uten at han er med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå