AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #1 Skrevet 4. juli 2014 Har alltid drukket mye helmelk og synes det er en fin måte å få i seg ekstra energi på ettersom jeg ikke alltid får i meg nok mat ellers, men har sett at en del er skeptisk til melk? Alt fra veganere som synes det er hinsides sykt at man kan drikke morsmelka til dyr (men de gir stort sett ikke mening uansett så den regnet jeg nesten med) til folk som snakker med store ord om næringsstoffer og ting jeg ikke forstår bæret av. Burde man egentlig drikke (hel)melk? Anonymous poster hash: 63ad5...5d3
Supraspinatus Skrevet 4. juli 2014 #2 Skrevet 4. juli 2014 Har alltid drukket mye helmelk og synes det er en fin måte å få i seg ekstra energi på ettersom jeg ikke alltid får i meg nok mat ellers, men har sett at en del er skeptisk til melk? Alt fra veganere som synes det er hinsides sykt at man kan drikke morsmelka til dyr (men de gir stort sett ikke mening uansett så den regnet jeg nesten med) til folk som snakker med store ord om næringsstoffer og ting jeg ikke forstår bæret av. Burde man egentlig drikke (hel)melk? Anonymous poster hash: 63ad5...5d3 Melk inneholder mye bra næringstoffer. Ikke bare veldig tilgjengelige proteiner, men også masse vitaminer og mineraler, samt sunt fett. Mettet fett har tidligere vært demonisert noe nye kunnskapsoppsummeringer viser har vært ubegrunnet. I tillegg har det før dette også blitt vist at de som inntar fullfete meieriprodukter ofte er sunnere enn andre. Hvorvidt dette er en heldig sammentreff (sunne folk foretrekker ordentlig mat) eller en konkret følge (man blir sunnere av helfete meieriprodukter) er ikke så lett å regne seg frem til. Helmelk er energirikt og kanskje den aller beste metoden å få i seg ekstra "kalorier" på når man trener. At man i samme slengen får broderlig med protein og mikronæringstoffer burde trumfe det meste annet av sportsernæring. Dessverre er det mange som mistolker slike uttalelser i retning av at dersom melk er bra, så er melk med ekstra sukker (sjokomelk) bedre. Dem om det. I noen tilfeller bør man ikke drikke melk i det hele tatt. F.eks. dersom man er allergisk mot melkeprotein. Da må man unngå alle meieriprodukter. Om man er intolerant mot melkesukker så kan man likevel tåle mindre doser av laktose, og mange av meieriproduktene inneholder svært små, eller ingen mengder av laktose. Eksempler på dette er smør, harde oster, og enkelte andre fermenterte meieriprodukter. Fullfermentert yoghurt har også veldig lite laktose. Dersom man skal ned i vekt er det ikke lurt å drikke ting med energi i. Vann bør da være det man drikker. Likevel kan vitaminer og mineraler (spesielt vit K og kalsium) i melkeprodukter gjøre at man ikke bør unngå næringsgruppen helt. Man kan fortsatt spise noe oster, og gjerne andre fermenterte meieriprodukter som yoghurt, kefir, tjukkmelk, etc. Har du lest debatten om melk på NRK Ytring? http://www.nrk.no/ytring/eksperter_-melk-og-kildekritikk-1.11799652 1
Pringle Skrevet 4. juli 2014 #3 Skrevet 4. juli 2014 (endret) Jeg er for helmelk, spesielt etter at jeg leste at fettet i ekstra lett-melk er UV-bestrålt lanolin (kan dette bekreftes? hvis ikke, hva er det?) og jeg har i grunnen alltid lurt på hvordan det er meningen at vi skal få i oss fettløselige vitaminer uten fett, og kalsiumet i melka uten D-vitamin og fett. Jeg gikk over da jeg startet å slanke meg, igjen, i fjor høst, og opplevde et håpløst snevert utvalg av mat hvis man skulle "spise sunt". Begynte da å reflektere "hva betyr sunt". Drikker/lager mat med helmelk, altså, men bruker mindre mengde enn jeg brukte av ekstra lett-melk. Endret 4. juli 2014 av Pringle 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå