AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #1 Skrevet 4. juli 2014 Er det noen her som tidligere har hatt kausjonist for lånet sitt som har blitt "kvitt" dem og står alene nå? I så fall, hva krevde det? Jeg har en kausjonist for lånet mitt som jeg tok opp for noen år siden og vil gjerne stå for det på egen hånd. Jeg har foretatt en ny verdivurdering og leiligheten har gått opp i verdi. Lånet er nå på kun litt under 22% av verdien. Grunnen til at jeg hadde kausjonist i utgangspunktet var at jeg er student og hadde kun studielån. Nå jobber jeg derimot ved siden av, men det er kun frilans. Leiligheten leies ut og jeg skifter leietakere så jeg kommer til å få omtrent 20% mer i leie enn jeg hadde da jeg tok opp lånet. Fellesutgiftene i sameiet er også satt ned. Så totalt sett har jeg bedre betalingsevne og bedre sikkerhet. Jeg vet at dette er noe å ta opp med kundebehandler osv. men de gir ofte kun mer ja/nei svar på spesifikke scenario og kan ikke si så mye om hvor mye inntekt eller sikkerhet skal opp for at det er godkjent. Lurer derfor på om noen har erfaringer Noen innspill? Anonymous poster hash: 4bdf1...6c7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #2 Skrevet 4. juli 2014 Vi hadde kausjonist da vi kjøpte. Vi betalte fort ned på lånet, og da vi fikk verdivurdering som tilsa at lånet var under 90% av boligens verdi (var krav til 10% egenkapital da), så kvittet vi oss med kausjonistene. Vi sendte ny takst til banken, også slettet de kausjonen på null-komma-null. Anonymous poster hash: ea169...ba8
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #3 Skrevet 4. juli 2014 Vi hadde kausjonist da vi kjøpte. Vi betalte fort ned på lånet, og da vi fikk verdivurdering som tilsa at lånet var under 90% av boligens verdi (var krav til 10% egenkapital da), så kvittet vi oss med kausjonistene. Vi sendte ny takst til banken, også slettet de kausjonen på null-komma-null. Anonymous poster hash: ea169...ba8 Så det var bare taksten det stod på, ikke deres inntekt, dvs. evne til å betjene lånet? Min egekapital var på ca 77% da jeg tok opp lånet men jeg trengte fortsatt kausjonist. Men da burde det gå greit bare jeg har litt mer inntekt? Anonymous poster hash: 4bdf1...6c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå