Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan arbeidsgiver tvinge meg til å beskatte en telefon som kun brukes i jobbsammenheng?

Jeg har nylig fått jobbtelefon, og ønsker å beholde min egen til privat bruk. Likevel mener de at jobbtelefonen skal beskattes, noe som fører til en utgift for meg som de heller ikke skal dekke. Ikke rare beløpet det er snakk om her, men det blir litt prinsippsak for meg dette her......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke skal beskattes, må telefonen kun ligge på arbeidsplassen, altså må den legges igjen når du går hjem. Usikker på om de kan tvinge beskatning, men dersom du må ha telefonen med deg hele tiden er det mulig.

Men hvorfor vil du ikke at jobben skal betale mobilen din? Er da billigere med det lille som skattes, enn å ha egen i tillegg?

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke skal beskattes, må telefonen kun ligge på arbeidsplassen, altså må den legges igjen når du går hjem. Usikker på om de kan tvinge beskatning, men dersom du må ha telefonen med deg hele tiden er det mulig.

Men hvorfor vil du ikke at jobben skal betale mobilen din? Er da billigere med det lille som skattes, enn å ha egen i tillegg?

Jeg ønsker å kunne ha skille mellom privat og jobb telefon. De legger restriksjoner for bruk på jobbtelefonen, som f eks bruk ved utenlandsreiser. Jeg reiser mye på fritiden og det passer derfor veldig dårlig. Itilegg syntes jeg det er stressende å skulle bytte nummer, og sørge for at alle nødvendige instanser får det nye, og samme prosess igjen den dagen man finner det for godt å bytte jobb....

Jeg vet om flere som har jobbtelefon, samt privattelefon, og som ikke blir beskattet. Hvordan kan det ha seg at det er så ulik praksis, dersom loven er uten unntak?

Skrevet

Kan arbeidsgiver tvinge meg til å beskatte en telefon som kun brukes i jobbsammenheng?

Jeg har nylig fått jobbtelefon, og ønsker å beholde min egen til privat bruk. Likevel mener de at jobbtelefonen skal beskattes, noe som fører til en utgift for meg som de heller ikke skal dekke. Ikke rare beløpet det er snakk om her, men det blir litt prinsippsak for meg dette her......

Du skal ikke skattlegges om telefonen ligger igjen på arbeidsplassen.

Skrevet

Du skal ikke skattlegges om telefonen ligger igjen på arbeidsplassen.

På grunn av stillingen min, er jeg nødt om å ha den med hjem. Jeg fungerer som support til gjengen som ikke jobber 08-16.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det samme problemet i en tidligere jobb. Måtte også ha med telefonen hjem siden jeg hadde bakvakt.

Når selvangivelsen kom sto jobbtelefon ser. Jeg strøk den, og sendte med bevis til skatteetaten at jeg hadde egen mobil jeg betalte for. Problemet løst

Anonymous poster hash: 676d1...9b2

AnonymBruker
Skrevet

På grunn av stillingen min, er jeg nødt om å ha den med hjem. Jeg fungerer som support til gjengen som ikke jobber 08-16.

Da slipper du ikke unna fordelsbeskatning. Telefonen må fysisk ligge igjen på arbeidsplass (som ikke er i hemmet) for å unngå det.

Anonymous poster hash: 8f25a...099

AnonymBruker
Skrevet

"Dersom den ansatte ikke kan benytte mobilen eller internett-abonnementet på fritiden, slipper han unna skatt. At han påstår at han ikke bruker mobiltelefonen privat kan være vanskelig å slippe unna med, og det må i så fall bevises hvis Skatteetaten skulle finne på å sjekke.

Reglene er slik at det har ikke noe betydning om den ansatte faktisk bruker EKOM privat, men om han har mulighet til å gjøre det. Det holder altså ikke å ha mobilen liggende i bilen om kvelden. Den må bli liggende igjen på jobben hvis skattefritaket skal kunne brukes.

I et ENK er firmaet og innehaver samme skattesubjekt. Derfor vil EKOM-utgifter alltid bli ansett som en naturalytelse fra firmaet til deg som eneste ansatt, og du må derfor skatte av 4392 kroner. Uansett hvor små eller store de faktiske utgiftene er."

http://www.firmanytt.no/nye-regler-mobilskatt/

Anonymous poster hash: 8f25a...099
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skrevet under på tro og ære på et skjema til personal og legger igjen telefonen på jobb når jeg jobber vanlig 8-16. Er jeg på jobbreise så har jeg den med. Men kravet til at du ikke har med telefonen hjem er strengt ja.

Anonymous poster hash: 8ff17...29c
Skrevet

Hvis det hadde vært meg ville jeg ha stilt krav til arbeidsgiver, enten legger du igjen telefon på jobb når du går hjem og beskattes ikke. Eller så skal du kunne bruke den som du ellers ville ha gjort med privattelefon.

Har selv jobbtelefon, og jeg har aldri fått tilsnakk på bruk. Har både ringt og brukt nett i utlandet. For også telefon dekket når jeg er i permisjon.

Skrevet

Det stemmer som blir beskrevet over her. Dersom telefonen ligge igjen på kontoret så regnes det som kontortelefon og skal ikke beskattes.

Men når du tar med telefonen hjem og har mulighet til å bruke den privat så skal den beskattes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...