Gå til innhold

Hvordan holde motivasjonen oppe? (jogging)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lenge (flere år) hatt lyst til å prøve meg på jogging. Før har jeg bare gjort det når trenere/gymlærere har bedt meg om det, og de har fortalt meg hvor langt og fort jeg skulle jogge. Da er det ikke noe morsomt.
Jeg har ikke turt å hive meg i det før denne uka, men jeg har allerede funnet ut at jeg elsker å starte dagen med jogging. Jeg har jogget tre ganger, og merker allerede at kondisen er blitt litt bedre.

Problemet er bare det at hver gang jeg har fått treningskick de siste årene, så har det vart i maks 3-4 uker før jeg ikke orker mer og bare slutter.

Jeg har funnet ut at jeg ikke skal telle antall km eller minutter i starten og bare jogge det jeg klarer. Hvis det blir for mye press så blir det ikke morsomt. Når kondisen er blitt en del bedre kan jeg begynne å jogge et visst antall km.

Pulsklokke tenkte jeg å kjøpe senere hvis jeg klarer å holde joggingen i gang en lang stund. Det blir bortkastet penger å kjøpe det nå, i tilfelle jeg mister lysten på å jogge.

Er det noen som har noen andre tips til hvordan holde motivasjonen oppe, uten å legge særlig press på meg selv?

Anonymous poster hash: 62119...0bb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joggeapper til telefon, feks runkeeper. Ikke bruk dem til å presse deg selv (enda), men bruk dem til å logge hva du ha gjort. Se tallet for antall løpte km summert stige for hver tur.

Når du er klar for å måle fart og fremgang kan du begynne å sette deg mål utfra resultatene du får fra appene, men i begynnelsen bare bruk dem til å være fornøyd med hva du har gjort.

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Runkeeper er supert!

Super for motivasjon.

Da ser man ruten man har løpt, hvor langt, og hvor lang tid. Jeg får det på øret hvert femte minutt.

Deilig å høre at man kommer lenger for hver gang man har løpt 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg for min del er sånn som får motivasjon av å konkurrere mot meg selv. Så for meg er det nettopp tidtaging og slikt som er motivasjonen. I begynnelsen det å kunne jogge så og så lenge uten å dø :P Deretter jogge så og så langt på kortere tid enn forrige gang. I starten brukte jeg myrunningpal, kjekt å se rute og slikt. Men pulsklokke er det som er kjekkest, da får du mye mer data å leke med.

Jeg varierer også med intervaller og langkjøring. Variasjon i hvor jeg løper er også greit, kjedelig å alltid løpe samme ruten.

Anonymous poster hash: c10a4...571
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men datteren min på 19, bruker et slags "Zombie-program" som motivasjon. Hun skal løpe fra zombier, plukke opp masse ting langs veien, og en masse andre ting.

Hun synes det er kjempemotiverende, men så er jo hun en en like stor nerd som sin mor, og det har kanskje noe med saken å gjøre. :plystre:

Anonymous poster hash: 3ee66...5cf
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Joggeapper til telefon, feks runkeeper. Ikke bruk dem til å presse deg selv (enda), men bruk dem til å logge hva du ha gjort. Se tallet for antall løpte km summert stige for hver tur.

Når du er klar for å måle fart og fremgang kan du begynne å sette deg mål utfra resultatene du får fra appene, men i begynnelsen bare bruk dem til å være fornøyd med hva du har gjort.

Det hørtes ut som en god idé! Men fungerer det like bra når jeg fremdeles går en del mellom joggeintervallene? Klarer ikke å jogge hele ruten enda!

Runkeeper er supert!
Super for motivasjon.
Da ser man ruten man har løpt, hvor langt, og hvor lang tid. Jeg får det på øret hvert femte minutt.

Deilig å høre at man kommer lenger for hver gang man har løpt

Kanskje jeg skal prøve det siden dere er flere som bruker den!

Jeg for min del er sånn som får motivasjon av å konkurrere mot meg selv. Så for meg er det nettopp tidtaging og slikt som er motivasjonen. I begynnelsen det å kunne jogge så og så lenge uten å dø :P Deretter jogge så og så langt på kortere tid enn forrige gang. I starten brukte jeg myrunningpal, kjekt å se rute og slikt. Men pulsklokke er det som er kjekkest, da får du mye mer data å leke med.

Jeg varierer også med intervaller og langkjøring. Variasjon i hvor jeg løper er også greit, kjedelig å alltid løpe samme ruten.

Anonymous poster hash: c10a4...571

Sånn tenkte jeg å gjøre det etterhvert, men først vil jeg bare komme inn i det og gjøre jogging til en morsom greie som det ikke er noe press forbundet med! :)

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men datteren min på 19, bruker et slags "Zombie-program" som motivasjon. Hun skal løpe fra zombier, plukke opp masse ting langs veien, og en masse andre ting.

Hun synes det er kjempemotiverende, men så er jo hun en en like stor nerd som sin mor, og det har kanskje noe med saken å gjøre. :plystre:

Er det en app? Hørtes litt morsomt ut!

AnonymBruker
Skrevet

Er det en app? Hørtes litt morsomt ut!

Ja, det er en app.

https://www.zombiesrungame.com/

Skrevet

Det hørtes ut som en god idé! Men fungerer det like bra når jeg fremdeles går en del mellom joggeintervallene? Klarer ikke å jogge hele ruten enda!

En telefon med GPS vil bare logge hvor langt du ahr beveget deg, om du har gått eller løpt denne distansen vil ikke gi utslag på distansen, men selvfølgelig på farten. Men om du ikke vil presse deg så ser du ikke å mye på farten i begynnelsen, selv om du vel her og vil merke fremgang.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er en app.

https://www.zombiesrungame.com/

Kult, den må jeg sjekke ut!

AnonymBruker
Skrevet

En telefon med GPS vil bare logge hvor langt du ahr beveget deg, om du har gått eller løpt denne distansen vil ikke gi utslag på distansen, men selvfølgelig på farten. Men om du ikke vil presse deg så ser du ikke å mye på farten i begynnelsen, selv om du vel her og vil merke fremgang.

Ok :) Jeg vil jo forsåvidt se forskjell, for målet er jo å jogge mer og mer av løypa etterhvert som kondisen øker. Takk for tips!

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler en joggeapp som tar deg gradvis lenger. Den jeg brukte startet på ett minutt. Jeg klarte faktisk å løpe en mil på under en time i løpet av de 14 ukene appen varte og jeg var overvektig og trodde jeg skulle dø etter ett minutt når jeg startet! Du får gå/løpe i mer riktige porsjoner.

Anonymous poster hash: 22008...9d3

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler en joggeapp som tar deg gradvis lenger. Den jeg brukte startet på ett minutt. Jeg klarte faktisk å løpe en mil på under en time i løpet av de 14 ukene appen varte og jeg var overvektig og trodde jeg skulle dø etter ett minutt når jeg startet! Du får gå/løpe i mer riktige porsjoner.

Hva het den?

Anonymous poster hash: d92d2...90c

AnonymBruker
Skrevet

Hva het den?

Anonymous poster hash: d92d2...90c

Den jeg brukte het 10K Runner. Den funket bare på iPhone da, men det er 3 år siden nå, så det kan ha endret seg og det kan ha kommet noe bedre. Poenget er at det er lurt å ha et program som ikke er "løpe alt du orker og så gå resten" i tillegg til at du blir nødt til å presse deg litt. Du blir ikke bedre uten å flytte grenser! Jeg løper fortsatt. :-)

Gjest Steamboat
Skrevet

Meld deg på løp. Halvmaraton, motbakkeløp, holmenkollstafetten, osv.

Gjest Runforit
Skrevet

Jeg har lenge (flere år) hatt lyst til å prøve meg på jogging. Før har jeg bare gjort det når trenere/gymlærere har bedt meg om det, og de har fortalt meg hvor langt og fort jeg skulle jogge. Da er det ikke noe morsomt.Jeg har ikke turt å hive meg i det før denne uka, men jeg har allerede funnet ut at jeg elsker å starte dagen med jogging. Jeg har jogget tre ganger, og merker allerede at kondisen er blitt litt bedre. Problemet er bare det at hver gang jeg har fått treningskick de siste årene, så har det vart i maks 3-4 uker før jeg ikke orker mer og bare slutter. Jeg har funnet ut at jeg ikke skal telle antall km eller minutter i starten og bare jogge det jeg klarer. Hvis det blir for mye press så blir det ikke morsomt. Når kondisen er blitt en del bedre kan jeg begynne å jogge et visst antall km. Pulsklokke tenkte jeg å kjøpe senere hvis jeg klarer å holde joggingen i gang en lang stund. Det blir bortkastet penger å kjøpe det nå, i tilfelle jeg mister lysten på å jogge. Er det noen som har noen andre tips til hvordan holde motivasjonen oppe, uten å legge særlig press på meg selv? Anonymous poster hash: 62119...0bb

For min del så fokuserte jeg kun på meg selv og mine mål. Jeg sammenlignet meg ikke med andre eller andres fart, tid og distanse. Fokuset mitt var at jeg skulle kose meg med joggingen. Høy musikk på øret, stenge ute verden og bare forsvinne inn i min egen lille boble fri for stress og støy.

Så mitt beste råd: Bare nyt gleden joggingen gir deg :) Da går resten av seg selv.

Skrevet

Få deg en bruker på strava.com.

AnonymBruker
Skrevet

For min del så fokuserte jeg kun på meg selv og mine mål. Jeg sammenlignet meg ikke med andre eller andres fart, tid og distanse. Fokuset mitt var at jeg skulle kose meg med joggingen. Høy musikk på øret, stenge ute verden og bare forsvinne inn i min egen lille boble fri for stress og støy.

Så mitt beste råd: Bare nyt gleden joggingen gir deg :) Da går resten av seg selv.

Det er akkurat sånn jeg tenker at jeg bør gjøre! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...