AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #1 Skrevet 4. juli 2014 Jeg skal ha middagsbesøk i helgen, noe jeg sjelden har. Jeg har tenkt å lage en rett som skal stå i ovnen, og servere rundstykker til. Jeg vil da helst at rundstykkene skal være helt varme når jeg serverer dem. Men hvordan gjør jeg det med timing når middagen skal stå i ovnen i 1 time på 200 grader, og rundstykkene skal bakes på 250? Alternativ 1: Ta ut middagen, varme opp ovnen til 250 grader, bake rundstykker. Problem: Da vil det ta minst 20-25 minutter før rundstykkene er ferdig (treeeeig ovn, lang til å varme opp), og da er vel middagen kald? Løsning: Putte middagen inn igjen et par minutter mens rundstykkene kjøler litt ned? Alternativ 2: Skru opp temperaturen til 250 før middagen er ferdig, putte rundstykkene inni sammen med middagen på slutten av tiden. Problem: Vil middagen kunne bli svidd på den høye temperaturen? Tørr? Løsning: Ta middaten ut litt tidligere, slik at rundstykkene steker alene de siste 5-10 minuttene? Alternativ 3: Bake rundstykkene først. Da blir de kalde mens middagen står i ovnen, men jeg kan hive dem inni med middagen de siste minuttene så de blir varmet opp igjen Problem: Kan rundstykkene bli tørre eller myke av dette? Evt steinharde? Noen erfarne middagslagere som kan gi råd? Gjerne generellt om hvordan man håndterer flere elementer i matlagingen samtidig, når man har ett stk steikeovn og gjerne vil ting skal være varmt og godt samtidig. Anonymous poster hash: 51f5f...e1b
ekkoet Skrevet 4. juli 2014 #2 Skrevet 4. juli 2014 Jeg er ingen kokk, men det hadde for noen av spørsmålene vært til stor hjelp om du skrev hva middagen var. Hvis det er en rett som skal hvile ville jeg satt inni rundstykkene mot slutten, så giret opp til 250grader når jeg tok retten utav. Mat holder seg veldig godt varm om du isolerer den. Noen runder med alu-folie rundt, så et håndkle utenpå. Men igjen hadde det vært greit å vite hvilken rett det er. Evt skru ovnen litt opp, til feks 220 mot slutten og lage rundstykkene parallelt med "retten". Har du plass til alt dette i ovnen din? 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #3 Skrevet 4. juli 2014 Jeg skal lage en bønneform, altså masse bønner, grønnsaker, og tomat/sennsepssaus. Ikke noe ost på toppen som kan bli svartbrent, og ikke noe kjøtt som må hvile. Den kan godt stå og sette seg litt etter den er kommet ut av ovnen, men den må ikke bli kald. Det er bare én gjest, så det blir ikke mer enn tre-fire rundstykker og formen, som ikke er kjempestor, så plass går nok fint. Jeg har også varmluft på ovnen, så om det er helt krise kan jeg ta det i to etasjer. Anonymous poster hash: 51f5f...e1b
Gjest Ennasus Skrevet 4. juli 2014 #4 Skrevet 4. juli 2014 Jeg ville bare latt rundstykkene steke på 200 grader sammen med formen, men la de stå i lengre enn det som står på posen. Har gjort det mange ganger selv hvertfall, de blir like gode :-) Skriver under på denne
venus_ Skrevet 5. juli 2014 #5 Skrevet 5. juli 2014 Ville enten satt opp temperaturen mot slutten av steketiden slik av den er nært 250 når du tar ut formen, også steke rundtstykkene mens formen hviler seg, det har den nok bare godt av uansett. Eller som de to over meg foreslår, begge deler vil bli bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå