Gå til innhold

er det vanlig å be gjester ta med seg mat til bryllupet?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Skal i ett formelt bryllup nå snart. Bruda har kjøpt seg dyr brudekjole, leid forholdsvis dyre lokaler, bryllupsreise ett par dager etter bryllupet til usa osv.

Det er en i min nærmeste familie som skal gifte seg.

Nå har det seg slik at min mor og far skal gi 10.000 i bryllupsgave. Dette vet brudeparet at de får.

Min mor får så en sms fra bruda (brudgommen er i familie med oss). Hun skriver " min far har kjøpt xxx til nattmat i bryllupet så jeg tenkte du kunne kjøpe inn xxxx og xxxx" (mat).

Vi blir skikkelig provosert. Jeg mener det er toppen av frekkhet å be gjester kjøpe inn mat til bryllupet!!! Min mor ringte så denne bruda men hun svarte ikke på sin egen telefon. Brudgommen svarte. Han hadde ikke engang hørt om det. Min mor spurte han om bruda faktisk mente at hun skulle betale for denne maten og om de hadde fått med seg at hun lever på uføretrygd. Hun sa så at om de ville så kunne de komme å hente bryllupsgaven å bruke av de pengene til å kjøpe mat selv.

Jeg er skikkelig irritert på hele greia. Vi må også ta med egen alkohol i bryllupet noe som i og for seg er helt greit for meg. Men å be gjester bidra med mat til alle?!?

Hva synes dere?

Endret av lashara
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke dra i bryllupet og ikke gi så stor gave (hvem gir 10.000 kr i bryllupsgave? og som uføretrygdet??)

Anonymous poster hash: 7e2d2...a0b

• Liker 13
Skrevet

Ikke dra i bryllupet og ikke gi så stor gave (hvem gir 10.000 kr i bryllupsgave? og som uføretrygdet??)

Hun gir 10.000 fordi det er hennes sønn, min bror som skal gifte seg. Som sagt, nærmeste familie.. å ikke dra er ikke ett alternativ.

AnonymBruker
Skrevet

Hun gir 10.000 fordi det er hennes sønn, min bror som skal gifte seg. Som sagt, nærmeste familie.. å ikke dra er ikke ett alternativ.

Og det tenkte du ikke å si i åpningsinnlegget??

Om det handler om sønnens bryllup, så er det ikke så rart om han spør om hjelp med nattmat.

Dine foreldre må snakke skikkelig med sønnen sin, ikke gå via bruden.

• Liker 15
Skrevet (endret)

Vel. Jeg skrev nærmeste familie. Jeg giftet meg selv for 2 år siden. Jeg ba ikke om noe verdens ting. Min bror og kjerringa tjener over det dobbelte av hva vi hadde i inntekt den gang. Brudeparet har også høyere samlet inntekt enn mine foreldre da min bror er høyt utdannet.

Det er bruda som forlanger, ikke min bror.

I mine øyner er dette like idiotisk som da DE ønsket seg rotting hage møbler fra min mor i 36 års bursdagsgave til min bror for ett par år siden. De fikk penger (ikke hele beløpet) til å kjøpe. Når min mor hadde bursdag noen mnd senere så fikk hun en slapp blomsterkvast fra coop mega.

Endret av lashara
Gjest Ciegus
Skrevet

Greit nok at det er frekt å be foreldre sponse bryllupet, men situasjonen du beskriver er jo overhodet ikke sammenlignbar med å "be gjester ta med mat". Ja, bruden er frekk, men du overdriver også...

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

I min slekt er det helt vanlig å be nær familie om å bidra med mat. Spesielt kaker er vanlig å bidra med. Synes ikke det var så sært å be moren din om å bidra med mat, da.. Men jeg synes det var mer sært å bruke så himla mye penger på presang, og så klage på dårlig råd etterpå.

Men de mindre nærme ber vi ikke ta med mat.

Det er jo også mange som har spleisebryllup, men da er det gjerne bryllup av det mindre stive slaget. Altså ikke kjole til 10 000 ++.

Anonymous poster hash: a8088...e26
  • Liker 5
Skrevet

Greit nok at det er frekt å be foreldre sponse bryllupet, men situasjonen du beskriver er jo overhodet ikke sammenlignbar med å "be gjester ta med mat". Ja, bruden er frekk, men du overdriver også...

Akkurat HVA er det jeg overdriver med mener du?

Min mening om at jeg synes det er frekt?

Min mor er GJEST i bryllupet. Ikke vert!

• Liker 2
Skrevet (endret)

I min slekt er det helt vanlig å be nær familie om å bidra med mat. Spesielt kaker er vanlig å bidra med. Synes ikke det var så sært å be moren din om å bidra med mat, da.. Men jeg synes det var mer sært å bruke så himla mye penger på presang, og så klage på dårlig råd etterpå.

Men de mindre nærme ber vi ikke ta med mat.

Det er jo også mange som har spleisebryllup, men da er det gjerne bryllup av det mindre stive slaget. Altså ikke kjole til 10 000 ++.

Anonymous poster hash: a8088...e26

Min mor har selv tilbudt seg å bake kake for lengst.

Det var ingen problem.

Hun klager ikke over dårlig råd. Hun ønsket selv å gi 10000 kr. I tillegg skal hun huse mange av gjestene, noe som innebærer store innkjøp av mat og forberedelser.

Hun har ikke klaget over noe av det som er rimelig.

Men når bruda ber om mat til bryllupet så mener jeg at det er langt over hva som er rimelig. Det er direkte storforlangende og frekt. Det hadde vært annerledes om min mor hadde tilbydd det selv. I tillegg kommer jo egne klær til bryllupet som også koster.

Selv har vi brukt 2500 på utdrikkingslag+ 2000 på klær + gaven på noen 1000 lapper. I tillegg kommer transport som blir på ca 600. Det er dyrt å være gjest. Hadde de bedt meg om å ta med mat så hadde jeg sagt nei. Kake kan jeg bake.

Endret av lashara
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Dobbel

Endret av lashara
AnonymBruker
Skrevet

Misvisende overskrift. Burde stått "er det vanlig å be foreldre om hjelp til mat og div til bryllupet" og da er svaret mitt: JA!

Anonymous poster hash: b2a63...5df

• Liker 10
Skrevet

Misvisende overskrift. Burde stått "er det vanlig å be foreldre om hjelp til mat og div til bryllupet" og da er svaret mitt: JA!

Anonymous poster hash: b2a63...5df

Vil en ikke ta seg råd til å betale for bryllupsfesten sin selv så har en ikke råd til å ha fest. Da kan en gifte seg uten fest. Men det er vel kiipt å ikke få oppmerksomhet og gaver *himle med øynene*. At voksne folk synes det er greit å be sine foreldre om å betale for dem er patetisk.

• Liker 3
Gjest Sprettballen
Skrevet

Min mor får så en sms fra bruda (brudgommen er i familie med oss). Hun skriver " min far har kjøpt xxx til nattmat i bryllupet så jeg tenkte du kunne kjøpe inn xxxx og xxxx" (mat).

Jeg synes ikke det er frekt å spørre, men jeg synes det er frekt å forvente, og gitt at ordlyden er korrekt gjengitt, er dette en forventning mer enn et spørsmål.

Hvis mine barn hadde kommet med en slik melding til meg, hadde de til svar fått en preken om det å spørre, framfor å kreve, og at jeg gjerne hjelper med det jeg kan dersom de spør på en ordentlig måte, men ikke om de krever, for da blir jeg like trassig som en 2-åring.

Jeg liker ikke å bli tatt som en selvfølge.

Jeg synes i utgangspunktet det er greit å spørre foreldrene (og andre nære) om å hjelpe til med praktiske ting, men å forvente økonomisk støtte er nok over grensen for min del. Å gi økonomisk støtte burde være en frivillig ting.

Men igjen, jeg synes ikke det er feil å spørre så lenge de godtar svaret uten sure miner.

Ut i fra hva du har skrevet har foreldrene dine tilbudt seg å hjelpe med ganske mye allerede, og dette ble nok over grensen for hva de hadde tenkt seg. At forespørselen kom som et krav/en forventing, gjorde nok ikke saken bedre.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Som vanlig gjest er det i mine kretser ikke vanlig å ta med mat i bryllupet. Men, jeg har vært borti spleiselag/kurvfest, og det var helt greit. Alle viste at brudeparet hadde dårlig råd, og de hadde ikke brukt mye penger på kjole, lokale eller lignende heller så det føltes helt greit at alle bidro litt.

At foreldre er med på å betale selve bryllupet derimot er helt vanlig. Noen av vennene våre har fått x kr, andre har fått dekket kjolen/maten/drikken/bryllupskaken/fotografen/blomster osv alt ettersom hva foreldrene ønsker å betale/har mulighet til å betale. Evt kakebaking og praktisk hjelp hvis dårlig råd, Så at de antar at din mor vil betale noe ser jeg ikke noe problem med. Men, jeg mener samtidig at det ikke er noe man kan forlange på noen som helst måte. Man kan ikke ta det for gitt. Dette er noe man spør pent om, og takker for hvis foreldrene sier ja. Man kan da ikke beordre sponsing slik din svigerinne har gjort. Det høres jo nesten ut som at bruden tror at din mor har tilbudt seg evt sagt ja til å betale noe ut fra det hun skrev i meldingen? Er du sikker på at dette ikke er noe som har vært snakket om, og som hun evt kan ha misforstått? Evt at hun og dnn bror har snakket sammen om det, at hun har fått inntrykk av at han skulle snakker med sin mor om det osv? Jeg synes det vitner om svært dårlige sosiale antenner å sende en slik melding helt uten forvarsel.

Så, min konklusjon er at ja, det er vanlig å spørre foreldre om å betale noe og nei, det er ikke vanlige å kreve det på denne måten. Skjønner at dere reagerer, menjxeg syns du overdriver

Anonymous poster hash: c4c72...d09

• Liker 4
Skrevet

Det var kanskje en grei ting å spørre om, om enn litt frekt, men måten det ble spurt på var superfrekk. Det burde vært diskutert når alle andre detaljer om hva din mor skal bidra med ble bestemt (10 000 i gave, huse gjester, kake osv). Det var HELT i orden og riktig av din mor å si nei, ringe sin sønn og spørre om de faktisk er klar over at hun har dårlig råd. Enda mer ok da det viste seg at din bror ikke engang visste det. Saken er for så vidt løst, din mor taklet det fint og riktig, og du har i grunn ingen ting mer med dette å gjøre.

• Liker 6
Skrevet

Som vanlig gjest er det i mine kretser ikke vanlig å ta med mat i bryllupet. Men, jeg har vært borti spleiselag/kurvfest, og det var helt greit. Alle viste at brudeparet hadde dårlig råd, og de hadde ikke brukt mye penger på kjole, lokale eller lignende heller så det føltes helt greit at alle bidro litt.

At foreldre er med på å betale selve bryllupet derimot er helt vanlig. Noen av vennene våre har fått x kr, andre har fått dekket kjolen/maten/drikken/bryllupskaken/fotografen/blomster osv alt ettersom hva foreldrene ønsker å betale/har mulighet til å betale. Evt kakebaking og praktisk hjelp hvis dårlig råd, Så at de antar at din mor vil betale noe ser jeg ikke noe problem med. Men, jeg mener samtidig at det ikke er noe man kan forlange på noen som helst måte. Man kan ikke ta det for gitt. Dette er noe man spør pent om, og takker for hvis foreldrene sier ja. Man kan da ikke beordre sponsing slik din svigerinne har gjort. Det høres jo nesten ut som at bruden tror at din mor har tilbudt seg evt sagt ja til å betale noe ut fra det hun skrev i meldingen? Er du sikker på at dette ikke er noe som har vært snakket om, og som hun evt kan ha misforstått? Evt at hun og dnn bror har snakket sammen om det, at hun har fått inntrykk av at han skulle snakker med sin mor om det osv? Jeg synes det vitner om svært dårlige sosiale antenner å sende en slik melding helt uten forvarsel.

Så, min konklusjon er at ja, det er vanlig å spørre foreldre om å betale noe og nei, det er ikke vanlige å kreve det på denne måten. Skjønner at dere reagerer, menjxeg syns du overdriver

Anonymous poster hash: c4c72...d09

Det har aldri vært nevnt før den meldingen kom.

Skrevet

Det var kanskje en grei ting å spørre om, om enn litt frekt, men måten det ble spurt på var superfrekk. Det burde vært diskutert når alle andre detaljer om hva din mor skal bidra med ble bestemt (10 000 i gave, huse gjester, kake osv). Det var HELT i orden og riktig av din mor å si nei, ringe sin sønn og spørre om de faktisk er klar over at hun har dårlig råd. Enda mer ok da det viste seg at din bror ikke engang visste det. Saken er for så vidt løst, din mor taklet det fint og riktig, og du har i grunn ingen ting mer med dette å gjøre.

Jeg vet at jeg egentlig ikke har noe med det å gjøre. Men jeg synes oppriktig talt synd i min mor da hun nå føler seg dårlig av hele greia. Jeg er skikkelig irritert på dama til broren min for å oppføre seg slik. Min mor har alltid vært generøs med barn og barnebarn. Men ett sted må grensa gå også.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig med de over, det er foreldre og ikke "gjestene". Ja familie er også gjester men det er ikke her snakk om at alle gjestene skal spleise på mat og ta med sin egen i bryllupet. Så overskriften er fullstendig misvisende.

Man skal ikke forvente noe som helst av foreldre, men det er ikke frekt å lure. Nå kommer det an på ordlyden her også. Hennes egne foreldre skal bidra med mat og hun trodde at hans foreldre ville det samme - antakelig er din bror noe veik og overlater dette til henne og stiller seg utenfor.

Jeg ville bare laget i stand noen retter å ta med og gjort det rimelig og ikke laget problemer ut av det. Neste gang de skal i et selskap hos dere kan moren din be henne ta med seg noe mat hun lager selv.

Anonymous poster hash: 7e117...7f2
Skrevet

Enig med de over, det er foreldre og ikke "gjestene". Ja familie er også gjester men det er ikke her snakk om at alle gjestene skal spleise på mat og ta med sin egen i bryllupet. Så overskriften er fullstendig misvisende.

Man skal ikke forvente noe som helst av foreldre, men det er ikke frekt å lure. Nå kommer det an på ordlyden her også. Hennes egne foreldre skal bidra med mat og hun trodde at hans foreldre ville det samme - antakelig er din bror noe veik og overlater dette til henne og stiller seg utenfor.

Jeg ville bare laget i stand noen retter å ta med og gjort det rimelig og ikke laget problemer ut av det. Neste gang de skal i et selskap hos dere kan moren din be henne ta med seg noe mat hun lager selv.

Anonymous poster hash: 7e117...7f2

Min bror er absolutt ikke veik men han er nok ikke så interessert i planleggingen da han i grunn aldri har hatt noe ønske om å gifte seg. Det har derimot bruda. Han gifter seg derfor med henne fordi det er viktig for henne.

I denne saken har hun bare gått bak hans rygg.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Som skrevet tidligere så giftet jeg meg selv for 2 år siden. Det hadde aldri falt meg inn å sendt en TEKSTMELDING til min svigermor(eller egne foreldre) med samme innhold.

Jeg spurte pent om noen ville bake kake. Resten ordnet vi selv.

Vi fikk samme sum av mine foreldre som min bror får. Vi hadde ett mindre bryllup enn dem så vi hadde råd å betale alt selv cash kontant. Hadde ikke falt meg inn å bedt alt og alle bare for å få mer oppmerksomhet og gaver for så å kreve økonomisk støtte av andre. Uansett så vil jeg anta at de har råd til å betale alt selv, det står nok bare på viljen. Har mer å rutte med på bryllups reise da vet dere. Så om mine foreldre må gå på sparebluss på sin egen ferie i sommer spiller nok ingen rolle for henne.

Endret av lashara
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...