Gå til innhold

Legging: 2-3 timer hver kveld. Trenger desperat råd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en datter på 1,5 år. Hun er en solstråle når hun er våken. Frisk, trygg, aktiv og en fryd å være sammen med. Hun er en "lett" unge som mange kaller det. Nesten alltid fornøyd - uansett.

Problemet er søvn. Det har det vært lenge.. Vi har hatt en lang periode hvor det har tatt en time å legge henne, men de siste to ukene går det 2-3 timer (oftest 3) før hun sovner. Hun pleier å våkne 07 om morgenen. Sover fra ca 11.30-13.00. Så legger hun seg ca 19.30. Vi har fast rutine på leggingen. Roer ned før vi pusser tenner og leser litt på senga. Hun er trøtt og ser ut til å sovne, men plutselig skal hun begynne å prate og reise seg opp. Tøyser, ler og hauser seg opp. Vi er rolige, legger henne ned og sier noe sånt som at "nå må du sove. God natt"

Prøver å gå ut. Da gråter hun helt desperat og etter 30 sek kan hun kaste opp. :-/ Når vi kommer inn igjen og alt er ryddet, hun er vasket osv - da begynner turninga i senga igjen. Om vi går ut, hylskriking. Sånn går kvelden. Klokka gjerne 22.30 før hun sovner.

Hva gjør vi galt?

Holder virkelig på å bli gale!

Anonymous poster hash: 176b3...d92

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat sånn var min. Fra fødsel og helt til han ble 19 mnd. Vi brukte alt fra 2 til 4 timer på leggingen, så våknet han ca hver halvtime/time hele natten. Holdt på å bli gal! Gjorde alt "rett", men han fortsatte på samme viset. Når han var 19 mnd begynte han bare mirakuløst å sovne uten problemer og hele natten. Har ingen anelse om hva som var grunnen til det, men det skjedde bare. Nå er han to år og er en drøm å legge. Sover alltid hele natten :) Blir liksom aldri vant til det etter alt det stresset :P Like lettet hver gang :P

Håper noen har noen gode tips til deg. Vet hvor utrolig slitsomt det kan være :(

Anonymous poster hash: 31198...109
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat sånn var min. Fra fødsel og helt til han ble 19 mnd. Vi brukte alt fra 2 til 4 timer på leggingen, så våknet han ca hver halvtime/time hele natten. Holdt på å bli gal! Gjorde alt "rett", men han fortsatte på samme viset. Når han var 19 mnd begynte han bare mirakuløst å sovne uten problemer og hele natten. Har ingen anelse om hva som var grunnen til det, men det skjedde bare. Nå er han to år og er en drøm å legge. Sover alltid hele natten :) Blir liksom aldri vant til det etter alt det stresset :P Like lettet hver gang :P

Håper noen har noen gode tips til deg. Vet hvor utrolig slitsomt det kan være :(

Anonymous poster hash: 31198...109

Takk for svar! Deilig å høre at man ikke er alene (selvom man vet jo det) :)

Er så utrolig slitsomt og frustrerende. Huff.. Håper noen har råd til oss.

Må legge til at hun som regel sover uten å våkne når hun først har sovnet. Jeg legger meg inne hos henne i 00-01 tiden. Om jeg ikke hadde kommet inn, ville hun sikkert våknet... ;-)

TS

Skrevet

Skjønner problemet ditt, selv om vesla her bare er 11 mnd. Høres helt like ut. Vesla her er også kjeeempe trøtt, men har plutselig kjempe mye å gjøre før hun sovner.

Vi fikk nylig en sånn sovepose fra IKEA i gave, og det har vært redningen vår. Det er mye tyngre å bevege seg i den, og jentungen blir til slutt "tvunget" til å ligge i ro. Da har hun tid til å tenke over at hun faktisk er sliten og trøtt, og sovner da også. Selv om det også tar tid, men max tiden vår er sunket fra 3 timer til max 1 time(som har skjedd en eneste gang). Nå tar det kanskje 10-20 min etter at hun har kommet seg i posen.

Vet ikke om det finnes så store soveposer, men da må da finnes noe lignende?

Her i huset er vi allergisk for alle typer babygråt, så skjønner at du også er motvillig :)

• Liker 1
Skrevet

Skjønner problemet ditt, selv om vesla her bare er 11 mnd. Høres helt like ut. Vesla her er også kjeeempe trøtt, men har plutselig kjempe mye å gjøre før hun sovner.

Vi fikk nylig en sånn sovepose fra IKEA i gave, og det har vært redningen vår. Det er mye tyngre å bevege seg i den, og jentungen blir til slutt "tvunget" til å ligge i ro. Da har hun tid til å tenke over at hun faktisk er sliten og trøtt, og sovner da også. Selv om det også tar tid, men max tiden vår er sunket fra 3 timer til max 1 time(som har skjedd en eneste gang). Nå tar det kanskje 10-20 min etter at hun har kommet seg i posen.

Vet ikke om det finnes så store soveposer, men da må da finnes noe lignende?

Her i huset er vi allergisk for alle typer babygråt, så skjønner at du også er motvillig :)

Ja, synes det er grusomt å høre henne gråte. Også spyr hun jo rimelig fort fordi hun blir så stressa og hauser seg sånn opp :-( selvom hun bare gråter 30 sek..

Vi har en slik pose, men hun er blitt så sterk. Posen er liksom ingen hindring :-/ også blir det så veldig varmt oppi der (selvom den vi har er veldig tynn) men når hun hopper rundt i den, blir hun gjennomvåt

Gjest Blomsterert
Skrevet

Har dere prøvd å legge henne tidligere?

Ellers så kan jo en løsning være å sitte hos henne til hun faktisk sovner?

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å kutt ned på dagsovingen. Vi hadde det på samme måte vi og. Så kuttet vi kraftig ned på sovingen på dagtid, noe som var supereffektivt!

Anonymous poster hash: 849db...c77

Skrevet

Vi har hatt samme problemet her, og det vi gjør er faktisk å holde henne fast. Det høres litt drøyere ut enn det er.

Når hun skal legges så får hun lov til å turne litt, og etter 5-10 min så blir hun lagt ned. Og da legger jeg underarmen min på skrå over brystet hennes så hun ikke får reist seg opp. Da har jeg mulighet til å stryke henne over skulderen, på kinnet osv. Da "tvinges" hun til å skappe av.

Det var nye krangling i begynnelsen, men nå så roer hun seg veldig kjapt av det. Og legging som før tok 2 timer tar nå 20 min.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette er noe som har vart lenge (månedsvis) og det ikke bedrer seg, hvorfor har dere ikke endret rutiner? Det er jo tydelig at det ikke fungerer å gå ut og la henne skrike... Hvorfor tar dere henne ikke opp? Dette er jo tydelig blitt et mønster du må bryte og skape mer ro rundt selve legginga. Javel, så kanskje du må bysse. Sett deg på en stol, da er det ikke tungt.

Her i huset slet vi også med søvnene og vi valgte å bysse! Jada, stikk i strid med alle "gode råd" gikk vi for det som faktisk fungerte og ga ro! Vi ønsket ikke å gjøre senga til et negativt sted, så ingen poeng i å være prinsipprytter på bekostning av nattesøvn og barnet fordi vi var redd for mulige uvaner (skjedde ikke, behov for byssing gikk over av seg selv..). Heller byssing i 5 minutter enn timesvis med skriking...

Anonymous poster hash: 8834c...ed2
  • Liker 1
Skrevet

Jenten min var også slik en periode. Det vi gjorde var å korte gradvis ned på dagsovingem, og begynne litt tidligere å gjøre henne klar til sengen.

Vi trillet henne i søvn en stund, men det sluttet vi med da det tok lenger og lenger tid før hun sovnet

Nå er hun 2 år og tre måneder, og vi sluttet med dagsovingen for 1,5 måned siden. Nå sovner hun på maks 5-10 minutter :)

Det er slitsomt mens det står på, men hvis dere prøver å endre på rutinene håper jeg at det går lettere for dere også :Nikke:

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette er noe som har vart lenge (månedsvis) og det ikke bedrer seg, hvorfor har dere ikke endret rutiner? Det er jo tydelig at det ikke fungerer å gå ut og la henne skrike... Hvorfor tar dere henne ikke opp? Dette er jo tydelig blitt et mønster du må bryte og skape mer ro rundt selve legginga. Javel, så kanskje du må bysse. Sett deg på en stol, da er det ikke tungt.

Her i huset slet vi også med søvnene og vi valgte å bysse! Jada, stikk i strid med alle "gode råd" gikk vi for det som faktisk fungerte og ga ro! Vi ønsket ikke å gjøre senga til et negativt sted, så ingen poeng i å være prinsipprytter på bekostning av nattesøvn og barnet fordi vi var redd for mulige uvaner (skjedde ikke, behov for byssing gikk over av seg selv..). Heller byssing i 5 minutter enn timesvis med skriking...

Anonymous poster hash: 8834c...ed2

Det kom kanskje litt dårlig frem, men vi ligger mest inne hos henne. Problemet er at hun bare blir villere og villere (ler og turner) mer når vi er der, snur vi ryggen til å sier god natt raser verden sammen.

Vi lar henne ikke gråte mer enn 30 sek.

Ligger gjerne inne hos henne, sover i samme seng som henne.. Men det tar jo en evighet!

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å kutt ned på dagsovingen. Vi hadde det på samme måte vi og. Så kuttet vi kraftig ned på sovingen på dagtid, noe som var supereffektivt!

Anonymous poster hash: 849db...c77

Hun er stuptrøtt i 11-12 tiden og trenger virkelig den søvnen. Hun sover ikke mer enn 11-12 timer tilsammen med dag og natt.

Skrevet

19:30 er alt for sent for et så lite barn. Min tanke er at hun er overtrøtt og derfor bruker lang tid på å sovne

• Liker 2
Skrevet

Prøv å flytte dagsøvnen en halvtime tidligere slik at den blir fra 11 til 12.30 og flytt leggingen til rundt kl 19. Og begynn å se etter når datteren deres faktisk er trøtt fremfor å bare se på klokka, for det hjelper ikke om klokka sier at det ikke er leggetid enda dersom barnet et trøtt og står i fare for å bli overtrøtt. Da er det bare å få det til sengs.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Legg henne senest kl 19, hun er kanskje overtrøtt.

Anonymous poster hash: 7efff...528

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også at hun legger seg for seint.

Å flytte frem dagsøvnen er ikke sikkert det hjelper, om hun er vant til å sove fra 11.30.

Det er noe som heter at søvn avler søvn. Har du forsøkt å la henne styre søvnen selv, uten å vekke etter dagluren? Søvn er noe som kommer naturlig for de aller fleste barn, men dette kan ofte bli forstyrret når de blir vekket gang på gang.

Anonymous poster hash: da33e...4c0
AnonymBruker
Skrevet

Det kom kanskje litt dårlig frem, men vi ligger mest inne hos henne. Problemet er at hun bare blir villere og villere (ler og turner) mer når vi er der, snur vi ryggen til å sier god natt raser verden sammen.

Vi lar henne ikke gråte mer enn 30 sek.

Ligger gjerne inne hos henne, sover i samme seng som henne.. Men det tar jo en evighet!

Jeg antar dere har prøvd det meste, men jeg spør likevel:

Har dere prøvd å sitte med ryggen til(mange kvelder på rad) uten å gi oppmerksomhet - men heller ikke gå ut av rommet? Og da mener jeg hele tiden hvor enn lenge det tar?

Anonymous poster hash: febe1...e85

Gjest Magdalene
Skrevet

19:30 er alt for sent for et så lite barn. Min tanke er at hun er overtrøtt og derfor bruker lang tid på å sovne

Ikke likt for alle da.

Min på halvannet legger seg nå mellom 19:30-20:00. Passer supert for oss, og han.

Hvorfor skulle det være for seint?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere maks lar henne gråte i 30 sekunder før dere går inn til henne/snur dere etc, så forstår jo hun at det fungerer å gråte.

Hvis jeg var deg ville jeg latt det gå lenger tid før dere går inn til henne, og la det gå lenger og lenger tid før dere går inn.

Jeg er ikke for gråtekurer altså, men sånn jeg ser det så må dere bryte den sirkelen dere er kommet inn i.

Vi måtte gjennom en lignende runde da vi sluttet å sitte inne hos gutten vår til han sovnet om kvelden, og det tok bare et par dager før det gikk seg til.

Det vi gjorde var å la det gå lenger og lenger tid før vi gikk inn når han gråt, slik at vi gikk inn og trøstet han, men at det ikke var noe automatikk i at vi automatisk stod på pletten når han hylte av trass.

Nå kommer jeg sikkert til å få masse pepper for at jeg anbefaler gråtekur, men en 1,5 åring forstår faktisk at det å lage et leven = at mamma og pappa kommer.

Det er heller ikke sånn at det er skadelig at et barn som ikke har det vondt gråter i et minutt eller to før mamma eller pappa kommer.

Det høres brutalt ut, men det fungerte iallefall veldig bra for oss.

Vi bruker nå ca ti minutter på legging i stedenfor å sitte 50 minutter med en blå arm hengende ned i sprinkelsengen som vi gjorde før.

Anonymous poster hash: 972aa...b2d
AnonymBruker
Skrevet

Bare så man ikke alltid antar at legging skal skje på samme tidspunkt for alle;

forskning viser at legging blir problematisk også når man legger for tidlig ihht serotoninproduksjon.

Legges unger opptil en time før den er igang(og den varierer fra person til person) så blir leggingen vanskelig og skaper dårlig sirkel.

Akkurat som med overtretthet.

Anonymous poster hash: febe1...e85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...