Gjest Idollet Skrevet 3. juli 2014 #1 Skrevet 3. juli 2014 Dette er noe jeg aldri har forstått meg på. Hva gjør mørkt maskulint, eks. hårfarge, og lys feminint? Du ser oftere i reklamer atdu har en eller annen mørkhåret mann og ei lys dame. Har det noe logikk eller er det bare fantasi. For egentlig er det mer mening at det er omvendt, at en mann lyser opp, fordi da har han intet å frykte, enn ei kvinne som skal bli beskyttet.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #2 Skrevet 3. juli 2014 Dette er noe jeg aldri har forstått meg på. Hva gjør mørkt maskulint, eks. hårfarge, og lys feminint? Du ser oftere i reklamer atdu har en eller annen mørkhåret mann og ei lys dame. Har det noe logikk eller er det bare fantasi. For egentlig er det mer mening at det er omvendt, at en mann lyser opp, fordi da har han intet å frykte, enn ei kvinne som skal bli beskyttet. Tipper opprinnelsen er arketypene og yin/ yang. Yin er lyst og feminint, og Yang mørkt og maskulint. Anonymous poster hash: 19811...cd3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #3 Skrevet 3. juli 2014 Godt spørsmål. Hjernevasking fra media blant annet. Anonymous poster hash: 77614...121 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #4 Skrevet 3. juli 2014 Stortsett i naturen viser det seg å være motsatt. Ta fuglene for eksempel. Mannen har lyse utrstålende farger mens hunnen er mørk og kamuflert.. Anonymous poster hash: 16f72...ef5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #5 Skrevet 3. juli 2014 Cola gjorde julenissen rød etter han hadde vært grønn i X-antall år. Innimellom skal det ikke mye til for å assosiere farger med gjenstander. Anonymous poster hash: 6a2e4...c9a
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #6 Skrevet 4. juli 2014 Godt spørsmål. Hjernevasking fra media blant annet. Anonymous poster hash: 77614...121 Nja, vil ikke si det. Det har vært slik i lange tider. Særlig ser man det på antikk kunst. Dette bildet er fra det minoiske palasset i Knossos på Kreta, ca fra år 1700-1400 f.kr. Her ser man tydelig at mennene er mørke, mens det lyse er knyttet til kvinnens femininitet. http://kids.britannica.com/comptons/art-124630/The-detail-of-a-Knossos-palace-fresco-probably-illustrates-a Anonymous poster hash: 57467...70e 2
Gjest Idollet Skrevet 4. juli 2014 #7 Skrevet 4. juli 2014 Det er vel heller fordi det var status at kvinnene var hjemme og ikke ute å arbeidet. Mao lyse kvinner er et tegn på status. Ikke feminitet.
Gjest miss_sara Skrevet 4. juli 2014 #8 Skrevet 4. juli 2014 Det har jeg aldri lagt merke til? Selv er jeg blondine, men har ikke de fleste kvinner i verden mørkt hår?
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #9 Skrevet 4. juli 2014 Det er vel heller fordi det var status at kvinnene var hjemme og ikke ute å arbeidet. Mao lyse kvinner er et tegn på status. Ikke feminitet. Studerte kunsthistorie for noen år siden, og foreleseren min fortalte at det knyttes til maskulinitet/femininitet. Uansett så kan man også knytte det til kjønnsroller. Menn er ute og arbeider fysisk (med dyr, høsting, bygging mm), mens kvinner arbeider innendørs (steller hjem, lager mat, passer barn, vever/lager tøy). Anonymous poster hash: 57467...70e 1
Mann 42 Skrevet 4. juli 2014 #10 Skrevet 4. juli 2014 (endret) Tipper opprinnelsen er arketypene og yin/ yang. Yin er lyst og feminint, og Yang mørkt og maskulint. Anonymous poster hash: 19811...cd3 Det er faktisk stikk motsatt. Yin er den mørke, passive feminine siden, mens yang er den lyse, aktiv, mannlige siden. Sorry. Der man har tildelt kjønnsegenskaper til guddommelige ting som planeter og slikt, går det samme igjen. Solen er mannlig, månen er kvinnelig. Det fins ikke en eneste månegud, men en drøss med kvinneguder i forskjellige kulturer. Endret 5. juli 2014 av Mann 42 1
Mann 42 Skrevet 4. juli 2014 #11 Skrevet 4. juli 2014 Det har jeg aldri lagt merke til? Selv er jeg blondine, men har ikke de fleste kvinner i verden mørkt hår? Jo. Blondiner er definitivt en minoritet.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #12 Skrevet 5. juli 2014 Fordi negre har størst kuk. Anonymous poster hash: a739e...76c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå