Bergensbrud2014 Skrevet 3. juli 2014 #1 Skrevet 3. juli 2014 Det er gjerne en utfordring å opprettholde kost- og treningsrutinene på ferie. Mange fristelser, mindre kontroll og kanskje flere å ta hensyn til? Mine strategier: - spise sakte og tenke porsjonsstørrelser. - bestemme meg på forhånd hvor mye jeg kan skjeie ut en dag, et kaffebesøk osv. -være åpen for alternative treningsformer, samt være bevisst på hverdagsbevegelse. - minne meg selv på noen konkrete, viktige mål jeg har satt meg. - huske at det faktisk er ferie, og det er greit å kose seg med måte (og en trenger ikke nødvendigvis alltid kaker og snop for å kose seg).
Gjest Nanne70 Skrevet 4. juli 2014 #2 Skrevet 4. juli 2014 Jeg synes det er enklere å leve sunnere i ferien, fordi: 1) Jeg har bedre tid til matlaging, og kan lage supergod og sunn mat som jeg ellers ikke tar meg tid til å lage 2) Jeg er mer aktiv i ferien fordi jeg ikke er bundet til skrivebordet på jobben Så langt har jeg ikke opplevd å legge på meg i sommerferien selv om det blir litt ekstra kos, nettopp pga av disse tingene.
Pringle Skrevet 4. juli 2014 #3 Skrevet 4. juli 2014 (endret) FIn tråd! Jeg kommer til å fortsette det faste opplegget i det meste av ferien, bortsett fra to uker hvor jeg er bortreist. For meg fører det å være borte, eller ha besøk, eller andre brudd på rutinene, oftest til en liten vektnedgang uten at jeg gjør noe for det. Jeg er mer i aktivitet, ikke nødvendigvis så hard, men mer kontinuerlig, jeg spiser færre måltider, er mindre fokusert på mat fordi det er så mye annet å være fokusert på, og jeg småspiser ikke. Selv med dessert hver dag, går jeg ned. Sammen med andre er det også en viss sosial kontroll (kan ikke glefse i seg alt på fatet når andre ser det, hehe). Hotellweekend hvor man bare er på hotellet, betyr oppgang. Sydentur med bading og sightseeing betyr nedgang. Nå skal jeg til Hellas! Så jeg lurer på om jeg trenger å ha noen "regler" i det hele tatt når jeg er borte. Det jeg har tenkt på, er: Stor frokost. Fokus på brød, bacon, egg, skinke, frukt, grønnsaker, smør, ost, melk, nøtter. Unngå syltetøy, sjokopålegg, honning, kaker. Lett lunsj (kaffe med melk, juice, frukt, brus, is eller kake). Stor middag. Styr unna fritert og innbakt mest mulig. Spis til jeg er passe mett. Prioriter kjøtt og grønnsaker og juster med stivelse og saus. Legg merke til hvor mye jeg spiser, beregn/posjonskontroll i hodet. Overse ventebrød. Vann til maten de fleste dagene. Varier! Smak på alt. Ingen eller veldig lite småspising utenom måltider. Vann med eller uten kullsyre som tørstedrikk. Svart kaffe når som helst. Jeg drikker ikke alkohol. Noen andre kan få min aperitif om det blir aktuelt. Kjøpe frukt/grønt og oppbevare på rommet? Ta med skrellekniv og fruktkniv? Eller satse på at det ihvertfall er litt agurk til frokosten og grønnsaker til middag? Eller kjøpe salat til lunsj? Endret 4. juli 2014 av Pringle
super-s Skrevet 4. juli 2014 #5 Skrevet 4. juli 2014 Spise saftis istedenfor fløteis. Giant: 400 kcal Snickersis: 390 kcal Pæreis: 90 kcal Lollipop Spinn: 60 kcal Veldig stor forskjell med andre ord. Ellers så er frukt veldig forfriskende på sommeren. Og hvis man får servert jordbær med fløte og sukker til, kan man droppe fløten og sukkeret. Jordbær er jo så godt alene! Sommeren er også en fin tid til å gå turer/jogge/sykle osv. 1
Gjest tuppesjura Skrevet 4. juli 2014 #6 Skrevet 4. juli 2014 Jeg er i syden nå og har pakket treningsklærne. Satser på å få trent en god del mens vi er her, sånn at jeg stort sett kan spise som jeg vil. Har ikke lyst å ødelegge den gode vektnedgangen jeg har hatt, men har ikke noe mål om å gå ned noe ekstra mens vi er på ferie, helst forsøke å holde den noenlunde og heller nå målet etter ferien.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #7 Skrevet 4. juli 2014 Og hvis man får servert jordbær med fløte og sukker til, kan man droppe fløten og sukkeret. Jordbær er jo så godt alene! Sommeren er også en fin tid til å gå turer/jogge/sykle osv. Eller bare droppe sukkeret siden jordbærene er søte nok i seg selv, men inkludere fløten fordi fløten er fin den. Grønnsaker, frukt og bær bør aldri spises uten en fettkilde. Man tar ikke opp fettløselige vitaminer uten en fettkilde til. Anonymous poster hash: 1ed32...237 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #8 Skrevet 4. juli 2014 Eller bare droppe sukkeret siden jordbærene er søte nok i seg selv, men inkludere fløten fordi fløten er fin den. Grønnsaker, frukt og bær bør aldri spises uten en fettkilde. Man tar ikke opp fettløselige vitaminer uten en fettkilde til. Anonymous poster hash: 1ed32...237 Typisk lavkarbobull. Selvsagt kan man spise grønnsaker, frukt og bær uten fettkilde! Anonymous poster hash: 99b5f...744
Supraspinatus Skrevet 4. juli 2014 #9 Skrevet 4. juli 2014 Typisk lavkarbobull. Selvsagt kan man spise grønnsaker, frukt og bær uten fettkilde! Anonymous poster hash: 99b5f...744 Man kan, men fettløselige vitaminer tas opp bedre (og i det hele tatt) med fett. En trenger ikke egentlig så mye, men det er alltid lurt å ha litt fett på grønnsaker. I middelhavslandene er de veldig flinke til dette. Sannsynligvis er dette en medvirkende årsak til at "middelhavsdietten" kommer så godt ut i ulike studier. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #10 Skrevet 4. juli 2014 Typisk lavkarbobull. Selvsagt kan man spise grønnsaker, frukt og bær uten fettkilde! Anonymous poster hash: 99b5f...744 Selvsagt kan man, men man bør ikke hvis man ønsker å ta opp de fettløselige vitaminene. Men for all del, hvis målet er å sende de fettløselige vitaminene fra grønnsaker, frukt og bær ned i doskåla i stedet for å ta det opp i kroppen: spis grønnsaker, frukt og bær uten fett til. Men det er fare for at du vil få A, D, E og K-vitaminmangel. Anonymous poster hash: 1ed32...237
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå