Gå til innhold

Ferie, kos eller kaos?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da bør jo du av alle vite at barn oppfører seg annerledes i barnehage kontra hjemme der de vet nøyaktig hvor de har sine foreldre og er 100% trygge på dem?Se hvordan det går når du får egne.

Mine har alltid fått tilbakemelding at de er engler i barnehage og skole, men de kan jaggu frese fra seg hjemme og det gjelder nok de fleste unger.

Har erfaring med flere tantebarn itillegg, "vent til du får egne barn" er et ganske så oppbrukt argument for at du ikke klarer å håndtere dine egne barn.

Skrevet

Har erfaring med flere tantebarn itillegg, "vent til du får egne barn" er et ganske så oppbrukt argument for at du ikke klarer å håndtere dine egne barn.

Jadda du har kjempegod erfaring med barnehagebarn og tantebarn...........

For de oppfører seg jo akkurat som hjemme med mor og far.

Jeg klarer utmerket å håndtere mine barn, men slik som du lirer av deg så har du pillemenn ikke peiling selv.

• Liker 2
Skrevet

Jadda du har kjempegod erfaring med barnehagebarn og tantebarn...........

For de oppfører seg jo akkurat som hjemme med mor og far.

Jeg klarer utmerket å håndtere mine barn, men slik som du lirer av deg så har du pillemenn ikke peiling selv.

Ikke min feil at du ikke har kontroll på dine egne barn.

Skrevet

Det er faktisk ikke det samme med egne og andres barn. Sånn er det bare. Du må gjerne tro du har fasiten på barneoppdragelse, men det forblir nok bare din mening.

------

TS, jeg synes som flere her inne, at du legger listen for høyt. Det er klart det er kjekt med tur til Tivoli og på båt, men det er ikke til å stikke under en stol at det ikke er lett for barn å få utfolde seg i en storby og på en båt. Selv skal vi faktisk til København og Tivoli med 5-åringen vår og gleder oss til det (men nå er hun litt eldre enn dine og bare en, det utgjør nok en forskjell), men det er bare en liten del av ferien. Vi har også leid hytte på mindre, barnevennlige steder nært strand og andre barnevennlige opplevelser. Jeg tror ikke det er mye dyrere å leie hytte noen dager enn å dra med danskebåt til Tivoli og København!

Ikke dra til steder der det er så mye du må passe på. Dra steder med mindre folk eller steder der barn faktisk får lov til å være barn, det vinner du mye på. Stressnivået ditt blir også lavere.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Skjønner at jeg nok valgte feil ferie, men det var dette eller ingenting i år, da vi fikk en gratisbilett på båten av min far.

Og begge barna koste seg på Tivoliet alså!

Hovedproblemet både på ferien, og ellers på småturer i offentligheten er at jeg er overnervøs for at ungene skal bråke, grise, gå i veien, eller generelt være til bry for omgivelsene.

dette gjelder jo i parken/stranda også, det skal liksom ikke mye til, før en av dem vimser borti noen, roper litt høyt eller prøver å "stikke av"

Og det er ikke så lett å få en 1,5 åring til å sitte stille å spise pent uten å grise... Tror ikke jeg er den eneste som ikke alltid får til dette?

Og få en overivrig 4 åring til å holde hånden på gata og ikke rope, men snakke rolig?

Så det blir nok lenge til vi beveger oss ut i offentligheten igjen!

Så får det heller bli 3 laange uker inne, med krangling, i påvente av bedre tider:)

TS

Anonymous poster hash: 5cfe6...53e
Gjest Magdalene
Skrevet

Så får det heller bli 3 laange uker inne, med krangling, i påvente av bedre tider:)

TS

Stakkars unger som har en så tafatt mamma.

I dag er det heldigvis slik at ungen kan både sees og høres.

Alle unger er vel litt høylydte når de får leke og herje på stranden, og de fleste halvannetåringer griser litt med maten.

Er det virkelig så farlig?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

TS

Så ingem råd om å ta med ungene på plasser hvor det er lagt opp til todtakelse av bråk og gris tas i mot? Skog, lekeplass, gård etc? Nei, best å passe på at mamma ikke blir flau heller enn at ungene skal ha det bra!

Anonymous poster hash: 5cf47...208

• Liker 1
Gjest Blomsterert
Skrevet

Jeg sitter her nå, endelig hjemme etter en 2 dagers tur til københavn med ungene på 1,5 og 4. Og er fullstendig ødelagt, og gruer meg til de skal ha 3 uker ferie fra bhg om 1 uke...

Å ha med unger på tur, er jo det glade vannvidd! Man MÅ ha stålkontroll på dem hele tiden, de kan ikke bevege seg fritt ett sekkund, for da er faren stor for at de er i veien for noen andre. De må konsekvent hysjes på, så ikke de bråker og plager noen.

Det er ikke akkurat kos å spise på resturant, når hele tiden må hysje på, ta vekk ting, og prøve å unngå grising, bråk og tull. Og når det skjer, må man røske med seg ungen ut, og prøve å finne ett sted uten folk for å roe ned, uten å plage folk....

En gang på turen prøve jeg å slappe av ett øyeblikk på dekk, mens ungene lekte, men da de ble litt høylytte, var den noen bak meg som ba ungene holde kjeft, og jeg måtte jo bare ta de med å gå, så de ikke plaget noen fler.

Når vi er hjemme, kjeder de seg mye. Vi har ikke hage, og det er ingen andre barn i nærheten. Dette fører til mye frustrasjon og krangling og ett uendelig mas. Men å dra ut, er jo av ovenevnte grunner minst like mye pes.

Så jeg gruer meg rett og slett til ferien! 3 uker hjemme blir ikke mye kos, og reise bort blir jo bare kaos.

Hva gjør egentlig dere andre??

Har dere så kustus på ungene deres at de aldri hyler, griser, bråker, går i veien, stopper opp, osv når dere er på offentlig plass??

eller gir dere beng i at ungene deres er en plage for omgivelsene??

Altså. Er en på ferie,så må en da takle barn på forskjellige steder! Syns det er koselig når barn får være oppe lenge og leke utover kvelden. En må jo selvfølgelig passe på,men syns det er trist at andre skal irritere og la seg plage av barn!

Kan dere ta dagsturer da? På stranden eller i skogen?

En telttur kanskje?

En trenger jo ikke dra på lange turer og reiser.

Prøv å ta de med så mye du kan utendørs. Innendørs må du nesten bare sørge for å aktivisere dem,og være med de.

Lykke til,og håper ferien blir mye bedre enn du frykter.

Gjest Blomsterert
Skrevet

Vi kobler campingvogna på bilen og kjører av sted. Da har vi med oss vårt eget hjem, og kan stoppe der det måtte passe.

Campingplassene er stortsett svært barnevennlig, bademuligheter, lekemuligheter og mange andre unger. Maten lager vi på grillen og trenger ikke tenke på at barna skal forstyrre andre som spiser. Om det blir gris og søl tar vi de med inn og vasker de, maten kan spises i det tempoet vi selv ønsker. Når barna er i seng kan vi voksne kose oss og være sosial på yttersiden av vogna.

Vi elsker denne måten å feriere på. Når vogna er pakket, unga i bilen og turen er startet, da blir vi alltid litt nyforelsket igjen <3

Koselig å lese :)

Gjest Blomsterert
Skrevet

Vel altså, jeg trodde en tur med danskebåten og besøk i Tivoli var en barnevennlig ferie.... Men det var det kansje ikke?

Sydentur har vi ikke råd til, og campingtur uten lappen/bil, er vel heller ikke drømmen.

Når sant skal sies er nok ikke barna mine noe spessielt mer vannskelige enn normalt, men jeg har stort sett forsøkt å holde dem unna steder med mye folk, i ren angts for at de skal plage noen...

Jeg vet jo selv hvor jævlig jeg synes det er når andre unger hyler på t-banen og flyr i veien på gata/senteret osv. Og jeg vil ikke at mine barn skal plage andre.

Desverre har vi ikke rå til hus med hage, og har ingen familie eller venner å dra på besøk til.

Men barn i den aldreren er jo kjent for å vimse rundt, mase, og kunne finne på å slå seg vrang av det utroligste, og det vil jeg skåne fremmede for....

TS

Nå vet jeg ikke hvor dere bor,men det er nå sånn stort sett i dette landet at det ikke tar lang tid med buss eller tog til et sted en kan campe. Og den tiden det tar å reise,går nok fint,når dere kan se frem til noen dager ved et vann,ved sjøen eller andre steder. Det fins muligheter.

Skrevet

Du har virkelig null peiling siden du ikke har bedre argumenter å komme med. Jaja jeg avslutter her med deg.

TS: Man trenger ikke finne på de største tinga for at ungene er fornøyde. Ta dem med i skogen - unger elsker å finne kongler, greiner etc.

Evt. ned ved sjøen hvor de kan fange småkrabber eller lete etter skjell.

Ikke alt man trenger betale for ;)

Skrevet

Har du inntrykk av at dine barn bråker mer enn andres barn, ts, eller er du mer var på det? Fra 4-åringen kan man jo forvente en del mer enn fra 1,5-åringen. Vil tro de fleste skjønner at man ikke kan ha full kustus på det yngste barnet. Det er klart det er noen aktiviteter som ikke egner seg for små barn, særlig av hensyn til andre. Men det er jo heller ikke sånn at barn kun skal ses, men ikke høres. Men aner jo ikke om du snakker om øredøvende hyling konstant eller tidvise gledesutbrudd eller hva.

Men støtter absolutt det de andre sier: kom dere ut i naturen. Der trenger du ikke hysje på dem hele tiden, og det er godt for store og små å være ute. Det blir en trist sommer for dere alle om dere bare skal sitte inne.

Jeg syns dessuten godt dere kan vise dere på kafeer og lignende steder i blant, selv om du tror det blir bråk. De trenger å trene på å være rolige ute og at for mye bråk ikke er greit. Og så er det ingen tvil om at barna plukker opp foreldrenes stemning. Om vi gruer oss eller stresser, er det ikke uvanlig at de kan slå seg mer vrange f.eks.

Du har kanskje prøvd det allerede, men når vi skal gjøre rolige aktiviteter med sønnen vår på 2,5, f.eks. ønsker at han skal sitte stille en stund, på restaurant, kafé, på toget e.l, pleier jeg å ha med et par bøker eller puslespill.

Skrevet

Jeg har lagt merke til at mine egne barn godt merker at jeg er anspent i settinger hvor jeg gjerne vil at de skal oppføre seg ekstra pent. Og ikke bare det, det har gjerne også motsatt effekt på dem.

Tror du dette kan stemme for dere?

I så fall ligger noe av svaret i å være bevisst hvilken effekt du har på barna, og gjerne feriere et sted hvor du slapper bedre av selv også (og det vil sikkert være et mer barnevennlig sted, vinn-vinn!).

Skrevet

TS har fått tusen tips, i flere andre tråder, til hva hun kan finne på med barna sine, men hun ønsker kun sympati, ikke løsninger.

Ja, TS, stakkars deg som har så umulige unger, umulig mann, umulig bosted og ikke bil, buss eller tog, natur, lekeplasser, økonomi eller noe annet som ALLE andre foreldre klarer å finne løsninger på. Jeg håper barna dine får en god oppvekst likevel, selv om moren og faren deres er ekstremt tafatte og vrange.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar.

Skjønner at jeg nok valgte feil ferie, men det var dette eller ingenting i år, da vi fikk en gratisbilett på båten av min far.

Og begge barna koste seg på Tivoliet alså!

Hovedproblemet både på ferien, og ellers på småturer i offentligheten er at jeg er overnervøs for at ungene skal bråke, grise, gå i veien, eller generelt være til bry for omgivelsene.

dette gjelder jo i parken/stranda også, det skal liksom ikke mye til, før en av dem vimser borti noen, roper litt høyt eller prøver å "stikke av"

Og det er ikke så lett å få en 1,5 åring til å sitte stille å spise pent uten å grise... Tror ikke jeg er den eneste som ikke alltid får til dette?

Og få en overivrig 4 åring til å holde hånden på gata og ikke rope, men snakke rolig?

TS

Det er jo dette som er problemet ditt. Du bare skygger unna situasjoner der du tror barna kan bråke. Men hvordan skal barna lærer hvordan de skal oppføre seg i offentligheten, hvis du ikke lar dem prøve seg?

Og det er helt greit at barn bråker litt, det er normalt. Du må virkelig jobbe med den der "ikke være til bry"-holdningen. Ikke unnskyld deg for at du og ungene er til, våg å synes og merkes litt. Da kommer dere til å få det mye bedre.

Annonse
Skrevet

Å være ute med barn er forresten en treningssak, det blir enklere jo mer man gjør det. Kast deg ut i det og kom dere ut. Blir nesten dårlig ved tanken på at ungene dine skal sitte inne i 3 uker fordi du ikke tar de med ut i frykt for at de skal vimse borti noen, rope høyt eller prøve å stikke av. Min sønn gjør dette hver dag, kunne ikke falt meg inn å se på det som et problem.

Skrevet

Om du sitter inne med barna hele dagen er det klart de blir "crazy" når dere endelig finner på noe! Er du hjemmeværende og barna i bhg eller hjemme? Om du har dårlig råd bør du kanskje vurdere å flytte til en rimeligere plass mens ungene er små(før skolealder). Og er du aleneforsørger?

Jeg er alene med to aktive barn under skolealder og full jobb, MEN jeg har ikke god råd pga huslån og utgifter. Men jeg anbefaler deg å undersøke på nett etter billige hytter utenfor by dit det går buss. Høre s kjedelig ut for DEG? Men barna vil nyte godt av det om dere kan gå turer i skog, ta med niste, spill, sparkesykkel, bøtte og spade++ GJØR NOE uten å dømme det nord og ned på forhånd !:) med små barn er det enkle ofte best.

Hvor i landet bor dere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...