Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid kviser på haka. Og ellers rundt omkring. Litt på ryggen og ofte i hodebunn. Fet t sone med talg i ansiktet. Er 34 år og lei av uren hud og av å få enda flere røde arr i huden. Har prøvd alt av hudpleie. Epiduo. A vitaminsyre. Obagi. Penicillin. Men kvisene er fortsatt der.

Anonymous poster hash: 75ca4...b24

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har du tenkt på hvilken innvirkning kosthold og stress faktisk har på huden din?

(Vet ikke noe om accutane)

Edit: For å ikke virke selvmotsigende i den videre diskusjonen som har oppstått under her. Har venner som har gått på Roaccutane og vet hvilke erfaringer de har med bruken og bivirkninger av det. Men jeg vet ingenting om kriteriene for å få det, slik du TS i utgangspunktet spurte etter, og derfor skrev jeg at jeg "vet ikke noe om accutane".

Endret av pluttipott
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiser sundt og stresser normalt. Accutane eller roaccutan eller isotretitinoin som det kan kalles skulle jeg frem til...

Anonymous poster hash: 75ca4...b24

Gjest BabyBlue
Skrevet

Tja, kriteriene er egentlig at det er siste utvei. Det er ikke bare bare, og kan føre til en del kjipe bivirkninger. Prøv en livsstilsendring først? Har du forsøkt å kutte ut meieriprodukter, sukker og hvetemel? Gluten er det også mange som får dårlig hud av.

AnonymBruker
Skrevet

Blir så frustrert når folk snakker om kosthold ang kviser. Joda, det kan kanskje ha noe å si for noen så det er jo verdt å prøve. Men jeg har slitt med kviser halve livet mitt (er 23) og såå mange har sagt at jeg må prøve det og det med kosthold osv. Det er så frustrerende når folk tror at det er min egen feil at jeg har kviser. Noen får kviser uten at det en grunn for det. Tro meg, hvis legene kunne ha forklart hvorfor jeg får kviser så hadde jeg selvfølgelig gjort noe med det. Jeg fikk Roaccutane veldig enkelt. Jeg gikk til privat, så ja, det koster. Hun så så vidt på meg. Du må være klar over bivirkningene men for meg hadde jeg fått nok. Det var Roaccutane eller dårlig selvfølelse/depresjon/sitte inne uten å sosialisere meg. Nok var nok. Jeg håper det ordner seg for deg :)

Anonymous poster hash: e8303...93c
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Blir så frustrert når folk snakker om kosthold ang kviser. Joda, det kan kanskje ha noe å si for noen så det er jo verdt å prøve. Men jeg har slitt med kviser halve livet mitt (er 23) og såå mange har sagt at jeg må prøve det og det med kosthold osv. Det er så frustrerende når folk tror at det er min egen feil at jeg har kviser. Noen får kviser uten at det en grunn for det. Tro meg, hvis legene kunne ha forklart hvorfor jeg får kviser så hadde jeg selvfølgelig gjort noe med det. Jeg fikk Roaccutane veldig enkelt. Jeg gikk til privat, så ja, det koster. Hun så så vidt på meg. Du må være klar over bivirkningene men for meg hadde jeg fått nok. Det var Roaccutane eller dårlig selvfølelse/depresjon/sitte inne uten å sosialisere meg. Nok var nok. Jeg håper det ordner seg for deg :)

Anonymous poster hash: e8303...93c

Er du ikke helt med? Folk foreslår ikke kostholdsendring fordi det er "din feil" at du har kviser. Jeg er 23 år jeg også, og har hatt kviser i 10 år selv. Det som hjalp var som hun over her sier, å kutte ut gluten og meieriprodukter. Og tro meg jeg hadde prøvd omtrent alt før det, det eneste jeg ikke hadde prøvd var de pillene der, og det fant jeg ut at jeg ikke trengte. Kostholdsendring er så utrolig mye bedre tiltak enn alle de bivirkningene man kan få av pillene (så sant man på alvor har testet å kutte ut f.eks gluten og meieriprodukter og det skjer en endring av det). Det er ikke sånn at alle ting man har problemer med kan man bare ta en pille for også blir det bedre, og sånn er det ikke med kviser heller. Legene forklarer deg ikke hvordan du kan bli kvitt kviser ved kostholdsendring, de skriver bare ut en resept til deg også er timen din ferdig. Har nok vært der selv.

Endret av pluttipott
Skrevet

Hva måtte du betale hos privat hudlege? Har time i august. Jeg går ikke rundt som et pizzatryne men har alltid 5-6 stk på haka inkludert dype underjordiske. Lager arr og gule topper. Har talg i t sonen og urenheter her og der. Føler meg ikke vel og alt dette styrer hverdagen min pluss humøret. Er lei hele huden. Skal jeg legge om kostholdet og kutte ut ditt og datt kommer jeg til å bli sykelig tynn. Jeg er tynn nok fra før av.

Skrevet

Hva måtte du betale hos privat hudlege? Har time i august. Jeg går ikke rundt som et pizzatryne men har alltid 5-6 stk på haka inkludert dype underjordiske. Lager arr og gule topper. Har talg i t sonen og urenheter her og der. Føler meg ikke vel og alt dette styrer hverdagen min pluss humøret. Er lei hele huden. Skal jeg legge om kostholdet og kutte ut ditt og datt kommer jeg til å bli sykelig tynn. Jeg er tynn nok fra før av.

Da vet du svært lite om kosthold hvis du tror du blir sykelig tynn av å kutte ut enkelte matvarer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

To av kriteriene er i allefall:

1) dannelse av arr

2) ikke kommet i mål med annen behandling

Jeg har gjennomført to roaccutankurer. Før den første kuren hadde jeg prøvd alt det legen ville skrive ut, unntatt antibiotika-tabletter (tetralysal o.ll). Etter noen år kom kvisene tilbake, og da prøvde jeg absolutt alt av hudpleie (innen rimelighetens grenser) + legemidler og antibiotika, men det hjalp ikke. Fikk da en ny kur med roaccutan. Et år etter endt kur kom kvisene tilbake. Har prøvd flere varianter av kostholdsendringer, som lavkarbo, lavkalori, kutte sukker, kutte melkeprodukter, kutte gluten, ingen effekt på huden. Ble faktisk verre på lavkarbo. Nå går jeg igjen på legemidler, kombinert med god hudpleie, men har likevel kviser.

En time hos privat hudlege koster rundt 1000-lappen.

Anonymous poster hash: acc68...ff4
Skrevet

Jobber som kokk så vil helst smake på maten før jeg serverer den. Ikke så enkelt å kutte ut ditt og datt i hurten og styrten. Men hva koster en kur ca? Er ikke sikkert jeg får den...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du ikke helt med? Folk foreslår ikke kostholdsendring fordi det er "din feil" at du har kviser. Jeg er 23 år jeg også, og har hatt kviser i 10 år selv. Det som hjalp var som hun over her sier, å kutte ut gluten og meieriprodukter. Og tro meg jeg hadde prøvd omtrent alt før det, det eneste jeg ikke hadde prøvd var de pillene der, og det fant jeg ut at jeg ikke trengte. Kostholdsendring er så utrolig mye bedre tiltak enn alle de bivirkningene man kan få av pillene (så sant man på alvor har testet å kutte ut f.eks gluten og meieriprodukter og det skjer en endring av det). Det er ikke sånn at alle ting man har problemer med kan man bare ta en pille for også blir det bedre, og sånn er det ikke med kviser heller. Legene forklarer deg ikke hvordan du kan bli kvitt kviser ved kostholdsendring, de skriver bare ut en resept til deg også er timen din ferdig. Har nok vært der selv.

Det innebærer jo at du ikke tåler gluten da... Er ikke melet som gjør at man får kviser, er at du ikke tåler mel som gjør det, vi som tåler mel kan ete det... De aller fleste av oss med akne har prøvd det meste. Levde totalt melk- og gluten fritt i månedsvis... Eneste jeg fikk mindre av var d vitamin... For enkelte kan kosthold hjelpe og det er definitivt mindre skadelig for kroppen å leve sukker/melk/gluten etc fritt enn å knaske masse piller. Stress er en viktig faktor, og for kroppen blir det stress om man spiser mat man ikke tåler, sover dårlig også videre. Stress styres vel av hormonsystemet... Videre vil en ubalanse i hormoner være med på å gi kviser ( eks mensen). Er faktisk utrolig slemt å si til noen med akne; du burde endre kostholdet ditt. Ser mange overvektige mennesker som ikke har kviser, kjenner mange som røyker som ikke har kviser, kjenner mange som legger seg med sminka på minst hver lørdag og som heller ikke har kviser. Veit om flere som går lange skogsturer, spiser bare sunne råvarer, som ikke drikker brus, som ikke røyker som går oftere i treningstights enn i jeans som har akne. Jeg personlig syns det hjelper om jeg unngår å ta meg i ansiktet og ikke lar håret henge løst. Mindre baskelusker som får feste i porene mine... Men det som fynker for noen fynker ikke for andre.

Anonymous poster hash: 775ac...0c9

• Liker 1
Skrevet

Godt sagt du over ;) kosthold har ikke så mye å si som oftest. Akne er en hudsjukdom som kanskje i mange tilfeller trenger medisiner på lik linje med andre sykdommer.

Skrevet

Det er vel forskjellig, men de fleste leger har, naturlig nok, strenge krav til roaccutane.

Det at folk snakker om kosthold, hudpleie og stress er jo ikke rart. Det HAR innvirkning på huden, og mange vet ikke til hvilken grad. Det er ikke bare snakk om sunt vs. usunt, men mengden sukker, mengde ferdigprodusert mat, alkohol. Noen opplever også bedre hud ved å kutte gluten eller meieri.

Renhold av huden gjelder ikke bare å vaske den hver dag og unngå foundation, men skifte putetrekk ofte og vaske dem glovarmt, unngå å ta seg for mye på huden, dampe den iblant og åpne porene, peele en gang i uken men ikke for oftere (da det gir sårbar hud som tåler mindre bakterier) osv.

Jeg hadde selv mye kviser og jeg er enig i at folk skal vite at det ikke er en refleksjon på livsstil nodvendigvis, og at det ofte er hormonall ubalanse. Men at folk nevner kosthold og hudpleie i seg selv er jo ikke rart. Vi utsetter oss for mye rart i disse dager og spiser mat som kroppen ikke er laget til å fordoye, og huden er vårt storste organ som kroppen ofte bruker til å "si ifra" når ting ikke er ok på innsiden.

Kviser kan komme av livsstil, hormoner eller genetikk - eller alle tre. Det er som oftest der genetikk også er inne i bildet at roaccutane blir et tema.

Legen vil derfor sannsynligvis undersoke hvor ille det er, og sporre ang. livsstil, se hvilke soner du får kviser i og om det kommer og går (da kviser rundt mensen f.eks. er normalt).

Jeg hadde forferderlige kviser over hele ansiktet - ikke bare T-sonen, men kinn også. Hadde på ryggen og nupper/småkviser på brystet. Jeg hadde testet alle hudpleiemidler samt tetracyclin. Det var tette porer overalt og i tillegg noen dype, vonde kviser som var smertefulle og ikke forsvant. Det var tydelig at det var en overproduksjon av talg over det hele.

I tillegg gikk min soster til samme hudlege og hadde verre plager. Vår mor hadde også dette, opp i voksen alder. Så det var tydelig at det var genetisk anlagt.

Du må snakke med en hudlege om dette og han kan se det an. Gå en dag du har normale utbrudd, uten sminke men også uten å ha klemt på dem.

Det er også viktig at du ikke blir gravid og en god lege vil kreve å graviditetstest for at du skal få resept.

• Liker 1
Skrevet

Det innebærer jo at du ikke tåler gluten da... Er ikke melet som gjør at man får kviser, er at du ikke tåler mel som gjør det, vi som tåler mel kan ete det... De aller fleste av oss med akne har prøvd det meste. Levde totalt melk- og gluten fritt i månedsvis... Eneste jeg fikk mindre av var d vitamin... For enkelte kan kosthold hjelpe og det er definitivt mindre skadelig for kroppen å leve sukker/melk/gluten etc fritt enn å knaske masse piller. Stress er en viktig faktor, og for kroppen blir det stress om man spiser mat man ikke tåler, sover dårlig også videre. Stress styres vel av hormonsystemet... Videre vil en ubalanse i hormoner være med på å gi kviser ( eks mensen). Er faktisk utrolig slemt å si til noen med akne; du burde endre kostholdet ditt. Ser mange overvektige mennesker som ikke har kviser, kjenner mange som røyker som ikke har kviser, kjenner mange som legger seg med sminka på minst hver lørdag og som heller ikke har kviser. Veit om flere som går lange skogsturer, spiser bare sunne råvarer, som ikke drikker brus, som ikke røyker som går oftere i treningstights enn i jeans som har akne. Jeg personlig syns det hjelper om jeg unngår å ta meg i ansiktet og ikke lar håret henge løst. Mindre baskelusker som får feste i porene mine... Men det som fynker for noen fynker ikke for andre.

Anonymous poster hash: 775ac...0c9

Huden har nær forbindelse med tarmsystemet vårt, og det som blir tatt opp i tarmtottene vil til en viss grad skille seg ut gjennom hudens talgkjertler. Så om du mener du kan spise hva du vil og forsvare at du ikke vil gjøre noe med matinntaket fordi "du kjenner mange som har kviser som er veldig sportslige og det ikke fungerer på huden deres", så tror jeg du tenker litt feil. Det er klart at noen ikke blir kvisefri selv om de kutter ut ulike matvarer og lever sunt generelt, men det har svært ofte mye å si og huden vil bli bedre av det for mange. Jeg som har levd med kviser selv i 10 år vet selv svært godt hvor lett det er å finne unnskyldninger for å ikke legge arbeid i å tenke endring av matinntak etc. Det er så mye lettere å bare bruke medisiner fordi kviser er noe jeg aldri bad om selv, og fordi huden min er "syk". Det er lett å gi opp metoder som er naturlige, fordi de ikke gir umiddelbart resultat eller at virkningen ikke har så stor effekt som man ønsker. Men jeg vil heller leve med arr i ansiktet mitt enn å fremprovosere bivirkninger som kan skade kroppen min på lang sikt, eller i verste fall måtte leve med å ha tatt abort/ båret frem et barn som aldri vil få et fullverdig liv på grunn av at jeg skadet det når det var i magen min. Dobbel prevensjon garanterer ingen for uønsket graviditet og da vil alvorlig uren hud bli smuler i forhold til at du har påført barnet ditt store lidelser.

Dessuten har alle jeg kjenner som har brukt Roaccutane, fått tilbake kvisene igjen etter et års tid...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...