AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #1 Del Skrevet 3. juli 2014 Jeg er mye aktiv i hverdagen (2 barn, har ikke bil), men har aldri bevisst trent noe. I vår/forsommer hadde jeg et lengre sykehusopphold på 6 uker, hvor jeg naturlig nok lå/satt mye stille. Kom hjem for 1 måned siden, og da følte jeg at eg var i dårlig form/hadde dårlig kondis - ble fort sliten, orket lite. Bestemte meg for å begynne å trene litt for å komme i bedre form og få mer overskudd. Men jeg orker så lite! Er det normalt at en voksen person ikke klarer å løpe mer enn max 100-200 meter før man er skikkelig sliten/tungpustet? Jeg går/løper turer på ca 45 min hver dag. Jeg orker jo ikke løpe noe særlig, så løper litt innimellom, og går raskt resten. Gjør også diverse styrkeøvelser hver dag. Likevel føler jeg at formen/kondisjonen er like elendig som den var da jeg begynte. Burde jeg ikke ha merket endring etter 1 måned? Jeg har som sagt både før og nå vært aktiv i hverdagen, og jeg er normalvektig (170/60 kg), så er ikke slik at jeg har masse å dra på heller. Jeg ønsker hverken å gå ned i vekt eller å bygge muskler eller noe som helst sånt. Så ønsker ingen råd i den retning. Men jeg vil bare bli i bedre form, så jeg får mer overskudd og orker mer! Anonymous poster hash: 4511e...f8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs Smith Skrevet 3. juli 2014 #2 Del Skrevet 3. juli 2014 Jeg har det sånn med kondisjonstrening det nytter søren ikke uansett hvor mye jeg trener, blir ikke stort bedre og pulsen fyker opp superkjapt, har alltid vært sånn. Prøvd med pulsklokke o.l. da jeg var yngre. Så et program på NRK om en mann som testet seg selv og han var visst noe de kalte "low responder" og reagerte ikke så mye på kondisjonstreningen han ble satt på. Husker dessverre ikke hva programmet eller mannen het, men kanskje noen andre her som har sett det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 3. juli 2014 #3 Del Skrevet 3. juli 2014 Det er ikke bare det at du synes det er ubehagelig å bli sliten? Alle blir andpusten av å løpe 200m. Spesielt om man ikke varmer opp skikkelig først. De fleste gangene jeg løper ulike tester så ser jeg alltid en forbedring andre intervallet fordi jeg aldri blir helt varm før jeg har kjørt en runde på maks innsats. For å komme deg videre må du bare komme deg ut av komfortsonen. Trening er ikke alltid en dans på roser. Det skal være slitsomt og det er helt greit at det føles som du skal krepere. Sett løpingen i system slik at det ikke blir på måfå. Jeg anbefaler deg intervalltrening. Begynn i det små. Prøv å løpe i 10s med maks innsats. Hvil i 2-3 minutter. Gjenta 5 ganger. Husk å varme godt opp! Andre intervaller: -Løp 50m (feks en halv fotballbane) vend på andre siden av streken og ta i bakken. Løp tilbake til start. Løper du med maks fart må du hvile 2-3 min mellom intervallene. -Om du vil ha en skikkelig hard økt løper du f.eks. 50m hver gang klokken teller et nytt minutt. -Du kan løpe "death by 10m sprint": For hver gang et minutt passerer skal du løpe 10 meter mer en forrige runde. Altså første minutt 10m, andre minutt 10m+10m, tredje minutt 10+10+10, osv helt til du ikke klarer å fullføre alle 10-meterne innenfor minuttet. I denne økten blir hvilen mindre og mindre og tempoet går automatisk ned. Husk at det er meningen du skal sprinte. Når du føler du er klar for det kan du trene lengre intervaller. Jogge 1 min, 2 min, 3 min, og 4 min. Pause på maks 2/3 av innsatstiden. Hold tempoet slik at du ikke får melkesyre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #4 Del Skrevet 3. juli 2014 Da jeg var skikkelig utrent(jeg mener sofagris!) så klarte jeg også bare en 200m før jeg ville legge meg ned i veikanten:P Men merket jo bedring etter 4 turer ut da. Første jeg tenker er jo hjertet, for min mor var en sånn som trimmet og trimmet og aldri kom i bedre form, i dag har hun hjerteflimmer så null trening på henne. Anonymous poster hash: b9683...6da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #5 Del Skrevet 3. juli 2014 TS her. Takk for svar og tips! Hvordan/hvilke øvelser vil dere anbefale som oppvarming? Kanskje jeg er en av dem som ikke kan bli i bedre form... AB over skriver jo at han/hun merket bedring etter bare 4 turer. Kjæresten min sier det samme - hvis han skal begynne å løpe om våren (etter å ikke ha løpt noe hele vinteren) trenger han bare å lide seg gjennom noen få turer, så er alt bra liksom. Men sånn er i alle fall ikke jeg! Det skal sies at jeg går fast på medisiner som gjør meg veldig trøtt/slapp. Men selv om jeg er trøtt pga medisiner, burde jeg jo kunne bli i bedre form? Og jeg føler absolutt at jeg går utenfor komfortsonen - er utenfor den bare jeg begynner å løpe Prøver også å gå fort i bratte oppoverbakker, det er også litt utenfor. Og gjør styrkeøvelser som f.eks "planken" (ha tær og underarmer i gulvet og holde resten av kroppen oppe) og å ligge på ryggen og løfte bena sakte opp og ned fra gulvet, begge deler er ganske tøft. Så jeg vet ikke! Kanskje jeg er et håpløst tilfelle.... Anonymous poster hash: 4511e...f8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
magicpie Skrevet 4. juli 2014 #6 Del Skrevet 4. juli 2014 Dere som føler at formen ikke forbedrer seg ved trening - har dere sjekket jernnivået deres? Det er for øvrig også viktig med nok mat og hvile når man skal forbedre formen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #7 Del Skrevet 4. juli 2014 Dere som føler at formen ikke forbedrer seg ved trening - har dere sjekket jernnivået deres? Det er for øvrig også viktig med nok mat og hvile når man skal forbedre formen. TS her. Jeg har nok lite jern, har fått målt det noen ganger, og nivåene er lave. Ble anbefalt av lege å ta jerntabletter da jeg tok blodprøver for ca 1 år siden, men jeg blir så utrolig kvalm av jern... Selv multivitaminer som inneholder jern blir jeg kvalm av. Så orker rett og slett ikke ta det. Prøver å være bevisst på å få i meg jernrike matvarer, da. Tror jeg spiser normalt ellers. Rimelig sunt kosthold, spiser mye grønnsaker og frukt. Tror ikke jeg spiser for lite heller, har hatt samme vekt i flere år. Anonymous poster hash: 4511e...f8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillelarve Skrevet 4. juli 2014 #8 Del Skrevet 4. juli 2014 Har ikke tid å lese alle kommentarene. Men spiser du nok (og riktig)? Hvis ikke jeg får i meg et godt og energirikt måltid får jeg dårlige økter der jeg blir fort sliten, og det fører til lite fremgang. Det er viktig å spise riktig så man klarer å få til en god økt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
magicpie Skrevet 4. juli 2014 #9 Del Skrevet 4. juli 2014 TS her. Jeg har nok lite jern, har fått målt det noen ganger, og nivåene er lave. Ble anbefalt av lege å ta jerntabletter da jeg tok blodprøver for ca 1 år siden, men jeg blir så utrolig kvalm av jern... Selv multivitaminer som inneholder jern blir jeg kvalm av. Så orker rett og slett ikke ta det. Prøver å være bevisst på å få i meg jernrike matvarer, da. Tror jeg spiser normalt ellers. Rimelig sunt kosthold, spiser mye grønnsaker og frukt. Tror ikke jeg spiser for lite heller, har hatt samme vekt i flere år. Anonymous poster hash: 4511e...f8c Hvis jernnivået ditt fortsatt er lavt, kanskje du kan høre med legen din om du kan få jerninjeksjoner i stedet? Muligens blir man ikke like kvalm av det. Har man for lavt jernnivå kan det bli for lite oksygen i blodet, og det går ut over kondisjonen. Hvor lenge har du prøvd jern, forresten? Jeg går på høydose-jern nå (100 mg), og jeg ble ganske kvalm første gangen jeg tok det. Men senere har jeg ikke merket så mye til det, det ble bedre etter hvert. Jeg tar de på kvelden rett før jeg skal legge meg, så det også kan hende at jeg ikke merker kvalmen fordi den kommer mens jeg sover Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 4. juli 2014 #10 Del Skrevet 4. juli 2014 Jeg reagerer også ganske dårlig på kondisjonstrening i form av at jeg får svært lite progresjon uansett hvor lenge jeg driver med det. Bare innsett at det er sånn det er og at jeg får bare løpe det jeg kan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #11 Del Skrevet 4. juli 2014 Har ikke tid å lese alle kommentarene. Men spiser du nok (og riktig)? Hvis ikke jeg får i meg et godt og energirikt måltid får jeg dårlige økter der jeg blir fort sliten, og det fører til lite fremgang. Det er viktig å spise riktig så man klarer å få til en god økt! Tror jeg spiser ganske bra. Spiser typisk havregryn med melk og litt bær og/eller en oppdelt banan til frokost, grovt knekkebrød/brød med f.eks ost, kokt skinke og grønnsaker (agurk, tomat, paprika), et kokt egg og kanskje et eple etterpå til lunsj, noe kjøtt eller fisk med pasta/ris/poteter og grønnsaker til middag, og det samme som til lunsj om kvelden. Hvis jernnivået ditt fortsatt er lavt, kanskje du kan høre med legen din om du kan få jerninjeksjoner i stedet? Muligens blir man ikke like kvalm av det. Har man for lavt jernnivå kan det bli for lite oksygen i blodet, og det går ut over kondisjonen. Hvor lenge har du prøvd jern, forresten? Jeg går på høydose-jern nå (100 mg), og jeg ble ganske kvalm første gangen jeg tok det. Men senere har jeg ikke merket så mye til det, det ble bedre etter hvert. Jeg tar de på kvelden rett før jeg skal legge meg, så det også kan hende at jeg ikke merker kvalmen fordi den kommer mens jeg sover Ja, kan høre med legen neste gang jeg er der. Har prøvd jern over kanskje en ukes tid i strekk. Orket rett og slett ikke mer fordi kvalmen ble så ille. Jeg reagerer også ganske dårlig på kondisjonstrening i form av at jeg får svært lite progresjon uansett hvor lenge jeg driver med det. Bare innsett at det er sånn det er og at jeg får bare løpe det jeg kan. Kanskje jeg også bare må det TS Anonymous poster hash: 4511e...f8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #12 Del Skrevet 4. juli 2014 Jeg tror kanskje ikke du bør forvente all verdens resultater etter bare en måned. Og jeg lurer også på om du har trent i det hele tatt i voksen alder? Kan du kunsten å holde riktig intensitet? Hvis du løper "alt du kan" i 100-200 meter og er utrent, er det ikke rart om du blir sliten. Kanskje du kunne ha utbytte av en pulsklokke for å styre intensiteten? Og jeg er også en av dem som ikke oppnår store resultater for innsatsen. Jeg har trent jevnlig over mange år, men har ikke en tilsvarende imponerende form. Vi har alle ulike anlegg. Dessuten er det lett å la seg forlede av all "treningspropagandaen" til å tro at alle kan oppnå toppform eller stor styrke, bare man trener nok og riktig. Slik er det selvsagt ikke. Anonymous poster hash: eee92...2ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #13 Del Skrevet 4. juli 2014 Jeg har det sånn med kondisjonstrening det nytter søren ikke uansett hvor mye jeg trener, blir ikke stort bedre og pulsen fyker opp superkjapt, har alltid vært sånn. Prøvd med pulsklokke o.l. da jeg var yngre.Så et program på NRK om en mann som testet seg selv og han var visst noe de kalte "low responder" og reagerte ikke så mye på kondisjonstreningen han ble satt på. Husker dessverre ikke hva programmet eller mannen het, men kanskje noen andre her som har sett det. Du referer sikkert til programmet med Michael Mosley, programlederen for en rekke BBC-programmer som er utdannet lege, og som også har gjort 5:2-dietten kjent. Anonymous poster hash: eee92...2ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #14 Del Skrevet 5. juli 2014 Jeg tror kanskje ikke du bør forvente all verdens resultater etter bare en måned. Og jeg lurer også på om du har trent i det hele tatt i voksen alder? Kan du kunsten å holde riktig intensitet? Hvis du løper "alt du kan" i 100-200 meter og er utrent, er det ikke rart om du blir sliten. Kanskje du kunne ha utbytte av en pulsklokke for å styre intensiteten? Og jeg er også en av dem som ikke oppnår store resultater for innsatsen. Jeg har trent jevnlig over mange år, men har ikke en tilsvarende imponerende form. Vi har alle ulike anlegg. Dessuten er det lett å la seg forlede av all "treningspropagandaen" til å tro at alle kan oppnå toppform eller stor styrke, bare man trener nok og riktig. Slik er det selvsagt ikke. Anonymous poster hash: eee92...2ed Jeg har ikke "bevisst" trent noe som voksen, nei. Er 28 år. Men har hele tiden vært i ganske mye aktivitet, både med barna, at jeg alltid går eller sykler for å komme meg frem osv. Jeg forventet jo ikke ekstreme resultater Men skulle tro jeg hadde blitt i litt bedre form, da. F.eks hvis jeg nå klarer å løpe max 100-200 m i strekk, etter en måned skulle jeg tro jeg klarte å løpe det dobbelte. Men det gjør jeg ikke. Er det jeg mener. Løper heller ikke med full intensitet, altså, bare jogging. Å løpe er slitsomt for meg selv om tempo er lavt! TS Anonymous poster hash: 4511e...f8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #15 Del Skrevet 5. juli 2014 Jeg hadde det slik da jeg begynte å jogge. Kunne ikke skjønne hvorfor jeg ikke fikk bedre utholdenhet og kunne løpe litt lenger uten å miste pusten helt. Viste seg at jeg har astma, og at denne slår inn ved pollen og anstrengelse, så jeg klarte rett og slett ikke å få pulsen høy nok til å trene kondisjon før jeg "mistet pusten". Anonymous poster hash: c3184...a7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 5. juli 2014 #16 Del Skrevet 5. juli 2014 Det der med at man skal få så mye mer overskudd om man trener tror jeg er individuelt. Jeg får det ikke. Trening er og blir et ork, men langsomt og sikkert blir jo kroppen i bedre form. Mitt triks da jeg startet å jogge var å øke med "litt" hver uke. I mitt tilfelle 100 meter. Det førte til at jeg klarte å jogge stadig lenger. Men neimen om jeg følte noe mer overskudd av det. Nå vet jeg ikke om det er det du har prøvd, men klarer du 200 meter så klarer du kanskje 250 uken etterpå. "Babysteps" er tingen. Da jeg var 25 var jeg i så elendig form at jeg knapt klarte å løpe 50 meter før jeg var utslitt. Da økte jeg med 50 meter pr. uke og et år etterpå var jeg i stand til å jogge 2-3 km som trening ute, og jeg fullførte fint de 4 km som det daværende Grete Waitzløpet utgjorde. Et år etter det igjen fullførte jeg faktisk en mil. Det ble aldri "lett" å løpe og overskudd fikk jeg ikke, men jeg forbedret meg likevel. Hvis det er løping du har lyst til, så synes jeg du skal gi det en måned til før du konkluderer med at det er håpløst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2014 #17 Del Skrevet 6. juli 2014 Jeg har astma, allergier og periodevis lav ferritin, ellers frisk og har alltid vært aktiv. Det tok meg et halvt år å komme dit at det å løpe 5 km på 30 minutter var mulig. Fristet ikke til gjentakelse, selv om det gikk greit. Jeg har nå gått på bodypump i snart 1 år uten å kunne ta en eneste push-up, og jeg er fremdeles den i salen med minst vekt på både knebøy og armøvelser. Spise godt gjør jeg absolutt. Sover litt lite, men tror ikke akkurat min søvnmangel går SÅ direkte rett på både lunger, lårmuskler og biceps. Anonymous poster hash: 0abb4...b32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2014 #18 Del Skrevet 6. juli 2014 Takk for flere svar. Jeg tror (håper!) ikke jeg har astma, for det er ikke primært pusten som gjør at jeg må gi meg (selv om jeg selvsagt blir tungpustet), men rett og slett det at det ikke er "mer igjen" i beina. Skal ikke gi opp, men ser det er flere som opplever lignende. Og jeg som hadde håpet å få mer overskudd da TS Anonymous poster hash: 4511e...f8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nanne70 Skrevet 7. juli 2014 #19 Del Skrevet 7. juli 2014 Kroppen min er også treg når det gjelder å komme i form, men jeg har god erfaring med programmet "Couch25K". Det er et jogge/løpeprogram som i løpet av 9-10 uker skal gjøre deg i stand til å løpe 5 km sammenhengende, uavhengig av form i utgangspunktet. Det finnes både apper og podcaster med instruksjoner, med eller uten musikk. Kanskje du kan prøve det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #20 Del Skrevet 7. juli 2014 Ut i fra åpningsinnlegget ditt, og da tenker jeg på sykehusoppholdet i særdeleshet, høres det ut som om du er sliten ut i utgangspunktet, at du ikke er fullstendig restituert, og når jeg er som deg har jeg ikke noe utbytte av trening i det hele tatt. Tvert i mot er veien til overtrening veldig kort. Trening er for meg et overskuddsprosjekt. Jeg må ha overskudd for å trene. I begynnelsen begynte jeg med å gå, uten å jogge, men jeg ble bare mer og mer sliten. Til slutt gikk jeg til innkjøp av pulsklokke. Og det var først da at jeg klarte å trene slik kroppen min hadde behov for. Pulsklokken viste at det jeg mente måtte være en rolig spasertur, egentlig var en tøff treningsøkt. Når jeg begynte å ta ting roligere ble jeg raskt bedre, og jeg opplevde god progresjon. Så det er egentlig mitt råd til deg. Ta et skritt tilbake, og nullstill deg. Så starter du i det små med rolige spaserturer. Bygg deg gradvis opp til å tåle meg og mer. Bruk tid, og "skynd deg langsomt". Anonymous poster hash: 67a31...70d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå