AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #1 Skrevet 3. juli 2014 Hei. Fisker litt etter erfaringer her. Vår 2 åring har ikke vært i barnehagen før - vi bor i en kommune som er svært stor arealmessig og plassene er veldig spredde, myyye kø!. Barnehagen rett i nærheten tar bare inn søsken. Vi fikk tilbud om plasser som lå ca en time ekstra med kjøring fra jobben til pappaen. Noe vi sa nei til. Samtidig fikk vi et brev om at vi var tilbudt plass noe nærmere. Fra en privat barnehage. Selvsagt takket vi ja til denne - 20 min vs 1 time? Nå får vi informasjon fra barnehagen at vår datter - som trenger mye korrigering og samtaler ihvertfall av mammaen og pappaen nå i sin verste trassalder - har blitt plassert i gruppa for 3-5 åringer. Dette stod ikke i tilbudsbrevet. Hvordan kan en barnehage tilby en plass for en 3 åring til en 2 åring? De kjenner henne ikke. Nå sitter vi her med en plass vi ikke kan bruke. Jeg kommer ikke til å finne meg i det. Men hva er det som gjør at barnehager gjør slikt? Er det fordi de får mer penger for en 2 åring? Anonymous poster hash: bfc1e...f73
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #2 Skrevet 3. juli 2014 Blir hun 2 år iløpet av barnehageåret? Da er det i såfall innenfor reglene og dere må enten velge å takke ja til det eller finne andre løsninger. I vår barnehage begynner de på storavdeling når de er 4 år, men min datter begynte der da hun var knapt fyllt 3 år. Gikk bare godt. Anonymous poster hash: d3cf9...b22
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #3 Skrevet 3. juli 2014 Rettelse: Blir hun 3 år iløpet av barnehageåret? Anonymous poster hash: d3cf9...b22
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #4 Skrevet 3. juli 2014 Fyller hun 3 år i år? Det kan være årsaken til at hun har fått plass på den gruppen. Anonymous poster hash: 93866...e3c
Muscae Skrevet 3. juli 2014 #5 Skrevet 3. juli 2014 Hei. Fisker litt etter erfaringer her. Vår 2 åring har ikke vært i barnehagen før - vi bor i en kommune som er svært stor arealmessig og plassene er veldig spredde, myyye kø!. Barnehagen rett i nærheten tar bare inn søsken. Vi fikk tilbud om plasser som lå ca en time ekstra med kjøring fra jobben til pappaen. Noe vi sa nei til. Samtidig fikk vi et brev om at vi var tilbudt plass noe nærmere. Fra en privat barnehage. Selvsagt takket vi ja til denne - 20 min vs 1 time? Nå får vi informasjon fra barnehagen at vår datter - som trenger mye korrigering og samtaler ihvertfall av mammaen og pappaen nå i sin verste trassalder - har blitt plassert i gruppa for 3-5 åringer. Dette stod ikke i tilbudsbrevet. Hvordan kan en barnehage tilby en plass for en 3 åring til en 2 åring? De kjenner henne ikke. Nå sitter vi her med en plass vi ikke kan bruke. Jeg kommer ikke til å finne meg i det. Men hva er det som gjør at barnehager gjør slikt? Er det fordi de får mer penger for en 2 åring? Anonymous poster hash: bfc1e...f73 De får mer penger for ettåringene, samt de som fyller to i år. De som fyller tre år i år er store barn, og hører til på en storbarnsavdeling. I mange barnehager er det vanlig å flytte opp de som har fylt to år, for å frigjøre plass på småbarnsavdelingen. De kan ha dobbelt så mange barn på en storbarnsavdeling som en småbarnsavdeling, med like mange voksne. De minste utløser mer midler fra staten, og det lønner seg derfor å ha plass til flest mulig ettåringer. Det høres ikke bra ut, det er kanskje ikke så bra, men det er fakta, og det er økonomi! Mer statsstøtte til barnehagene, færre barn per voksen, flere barnehager der barna får større areal per barn osv. Det er det vi ønsker oss, men inntil videre må vi bare prøve å holde hodet over vannet. Og du, dette går helt fint. Hun får mange store barn å se opp til, å herme etter og utviklingen hennes kommer til å skyte i været! Hun kommer også til å være alles lille "kjæledegge" som får masse kos og oppmerksomhet. Ta dere en tur innom i sommer, se på barnehagen, snakk med de ansatte. Kanskje skal det være en del flere toåringer der? Jeg vil tro de har satt de eldste toåringene sammen, og da vil det ikke være noe annet enn småbarn (i forhold til henne) igjen på småbarnsavdelingen. Veldig mange storbarnsavdelinger er 2-6 år, og det går helt fint! 1
Sol79 Skrevet 3. juli 2014 #6 Skrevet 3. juli 2014 Det kan også være at trassen dere opplever hjemme blir helt annerledes i barnehagen når dere ikke er til stede, så akkurat det hadde jeg ikke bekymret meg så mye for. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #7 Skrevet 3. juli 2014 Her begynte poden på 3-6 års avd når han var 2 år og 4 mnd. Fordi det var bare babyer mellom 12-18 mnd igjen på småbarn. Det gikk veldig fint!! Men vi har hele tiden hatt mulighet til å gi ham max 8 timer lange bhg-dager + 1 fridag i uka. For vi så at han ble mer sliten. Han måtte f eks få øke fra 45 min til 75 min sovetid i et halvt års tid men det gjorde jo ingenting. Anonymous poster hash: 11340...dcf 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #8 Skrevet 3. juli 2014 Vår trassihe toråing trasser ikke i barnehagen i det hele tatt. Så oppfølging og behov for rammer hjemme kan ikke sammenlignes med i barnehage.Anonymous poster hash: 3700c...491 3
Chiquita Skrevet 3. juli 2014 #9 Skrevet 3. juli 2014 Enig med de andre... Dersom hun blir 3 år i løpet av dette kalenderåret, så 'hører hun hjemme' på storbarnsavdeling. Dersom hun fyller 3 år ganske tidlig på neste kalenderår, kan hun være plassert på storbarnsavdeling av økonomiske og praktiske hensyn. Nå vet jeg ikke hvordan det er hos dere, men da min største skulle begynne i barnehage, var han 2 år og 7 mnd. I den Bhg var det praksis at de ble flyttet over på storbarnsavdeling den mnd de ble 3 år. Derfor startet han direkte på storbarnsavdeling, for at han skulle slippe å bytte avdeling etter 5 mnd... Slike ting kan også spille inn. I Bhg jeg jobber nå, starter barna på storbarnsavdeling august det året de fyller 3 år, uavhengig når på året de har bursdag.. 2 åringer på storbarnsavdeling er ikke noe problem! 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #10 Skrevet 3. juli 2014 Dette er ikke noe problem. Der er garantert store barn som duller og diller med de minste :-) de flyttet opp jenta mi også og jeg var skeptisk, men hun vokste på det og syntes det var STOR stas å få være sammen med de store.Anonymous poster hash: 4adf5...2a4 2
SmallTalk Skrevet 3. juli 2014 #11 Skrevet 3. juli 2014 Jeg ser ikke problemet, jeg, TS. Barnehagen er vandt til å takle trass, og dette kommer til å gå helt fint. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #12 Skrevet 3. juli 2014 TS her - hun blir 3 år i slutten av Mars neste år - hun elsker voksne og foretrekker bamser fremfor å leke med andre. Vi hadde tenkt å bare ha henne korte dager i starten uansett. Men hadde håpet hun fikk en periode med litt ekstra oppfølgning i starten. Anonymous poster hash: bfc1e...f73
SmallTalk Skrevet 3. juli 2014 #13 Skrevet 3. juli 2014 (endret) TS her - hun blir 3 år i slutten av Mars neste år - hun elsker voksne og foretrekker bamser fremfor å leke med andre. Vi hadde tenkt å bare ha henne korte dager i starten uansett. Men hadde håpet hun fikk en periode med litt ekstra oppfølgning i starten. Anonymous poster hash: bfc1e...f73 Det vil hun gjøre, så det trenger du ikke bekymre deg for. Det er vanlig med en tilvenningperiode hvor det settes inn litt ekstra ressurser for å ta seg av nye barn og å gjøre disse trygge, og de vil ta seg godt av datteren din og gjøre sitt beste for at hun skal bli trygg på å være der. Ha tro på at dette kommer til å gå bra! Da gjør du barnehagestarten mye enklere for både deg og datteren din. Endret 3. juli 2014 av SmallTalk 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #14 Skrevet 3. juli 2014 Blir hun 2 år iløpet av barnehageåret? Da er det i såfall innenfor reglene og dere må enten velge å takke ja til det eller finne andre løsninger. I vår barnehage begynner de på storavdeling når de er 4 år, men min datter begynte der da hun var knapt fyllt 3 år. Gikk bare godt. Anonymous poster hash: d3cf9...b22 Hvor i regelverket er det hjemmel for dette? Finner bare at en 2 åring teller som 2- mens en 3 åring teller som 1. http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article718811.ece Anonymous poster hash: bfc1e...f73 Anonymous poster hash: bfc1e...f73 Anonymous poster hash: bfc1e...f73
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #15 Skrevet 3. juli 2014 Med mindre hun har veldig spesielle behov tar hun ikke skade av å være sammen med eldre barn.. Hun får omsorg etter egen alder og nivå :-) aner jeg litt overbeskyttelse? Det er i tilfelle også helt normalt. Alle som sender barnet i bhg for første gang har sine tvil om det virkelig er forsvarlig, om noen andre virkelig kan se mitt lille spesielle barn sine behov. Og det kan de.. La barnet ditt få prøve, la henne bli kjent med barnehagen og la barnehagen bli kjent med henne. Anonymous poster hash: 4adf5...2a4
Chiquita Skrevet 3. juli 2014 #16 Skrevet 3. juli 2014 Det kan jo være at voksentetttheten på denne storbarnsavdelingen er tilpasset at det kommer 2-åringer inn på avdelingen også. Dette vet dere jo ikke noe om... Jeg anbefaler deg å ta kontakt med barnehagen. Hør om du får komme på besøk, og dermed bli litt bedre kjent med forholdene. Det er umulig å si på forhånd...
Muscae Skrevet 3. juli 2014 #17 Skrevet 3. juli 2014 (endret) Hvor i regelverket er det hjemmel for dette? Finner bare at en 2 åring teller som 2- mens en 3 åring teller som 1. http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article718811.ece Anonymous poster hash: bfc1e...f73 Anonymous poster hash: bfc1e...f73 Anonymous poster hash: bfc1e...f73 Det står ikke noe i lovverket om hvor gammel du må være for å være på storbarnsavdeling. Mange steder har de aldersblandet, med 1-6 år på samme avdeling. Det er opp til barnehagen hvordan de ønsker å organisere avdelingene. Det finnes heller ingen lov som sier noe om generell bemanning per barn, kun antall barn per pedagog. Bemanningen skal være tilstrekkelig, er det eneste som står i lovverket. De fleste følger en norm som sier 3-4 barn under tre år, per voksen, og 6-8 barn over seks (edit: TRE) år, per voksen. Barnet regnes som over tre år det året det fyller tre, selv om det ikke fyller før i desember. Endret 4. juli 2014 av Kjemi 1
minister-mio Skrevet 3. juli 2014 #18 Skrevet 3. juli 2014 Du er helt lamslått av at 2-åringen har fått plass på 3-6 årsavdeling? Hvorfor? Snakk med barnehagen, dette er ikke noe problem
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #19 Skrevet 3. juli 2014 Dette er vanlig..velkommen til virkeligheten;) Anonymous poster hash: 620ed...50a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå