Gå til innhold

må bare, må bare....

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg tror jammen meg jeg lider av noe rart... :ler:

men har snakket så vidt med mine venniner og faktisk er det ikke bare meg! men jeg får sånn trang til tider at jeg bare må gjøre ting eller røre på ting..... jeg kan gå i en butikk og se noe pent og tenke ååå jeg bare må ta på den.. går jeg forbi uten å gjøre det kan du banne på at jeg må snu og ta på den.. det knyter seg i magen om jeg ikke gjør det!

hjemme kan jeg ha lagt meg is engen og ligge å titte rundt irommet, og plutselig komme på at jeg må bare røre den skulpturen eller boka eller hva som helst, gjør jeg ikke det kommer det til å skje noe galt... så må jeg stå opp og røre den....

ja jeg tkan nok tenke meg en god del tilbakemeldinger nå, men

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ehm.. har du hørt uttrykket tvangshandlinger og tvangsnevroser? :o

Skrevet

Hmm. Ikke for å være ekkel altså, men er det ikke dette som er tvangstanker? At man tror man bare MÅ gjøre sånn og sånn, hvis ikke skjer det noe fælt?

Skrevet

For meg høres det ut som du har tvangstanker. og ved tvangstanker/tvangshandlinger er det lurt å ta kontakt med noen profesjonelle som kan dette.

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg kjenner en fyr som MÅ ta i noe laget av tre hver gang han tenker en negativ tanke. Litt slitsomt i grunn.

Skrevet

Det minner nok om tvangstanker, men det er jo ikke noe problem så lenge det ikke plager deg eller tar opp dagliglivet ditt.

Skrevet

Jeg synes også det høres ut som du har tvangstanker, og det er kanskje ikke så rart at venninnene dine kjenner det samme noen ganger heller.

Det er ganske vanlig å ha noen tvangshandlinger.

Noen må sjekke kaffetrakteren, ikke gå på komlokk, sjekke døren flere ganger, ta på ting 3 ganger hvis... osv..

og sikkert mange som du, som føler en strek trang til å ta på noe når du først har tenkt tanken.

Det beste er nok som de andre også sier at du snakker med noen som kan hjelpe deg med å komme over det, hvis du synes det er plagsomt i all fall.

Gjest Virvel
Skrevet

Tvangstanker? Det var vel kanskje å ta i litt hardt, eller? Jeg synes ikke det virker som noe annet enn sånne pussige små innfall som de fleste mennesker har, jeg. Så lenge det ikke går utover vanlige gjøremål er det vel ikke noe problem.

Tvangstanker er forøvrig veldig vanlig hos barn, uten at det er noe farlig med det. De fleste vokser det av seg etter hvert. Jeg hadde f.eks. et langt rituale jeg måtte i gjennom hver kveld før jeg kunne legge meg til å sove. Og en periode måtte jeg gjøre det samme både til venstre og høyre - hvis jeg f.eks. snudde hodet til venstre, måtte jeg snu det til høyre også. Snålt.

Skrevet

Det heter vel tvangshandlinger, men de finnes i ganske stort spekter. Noen har ganske alvorlige tvangslidelser, og det er ikke de det blir snakket om her. Da må man ha behandling for det er ofte vanskelig å leve normalt.

Tvangshandlinger som kaffetrakter o.l er helt vanlig, men tror det heter tvangstanker eller tvangshandlinger fordet.

Skrevet

Det finnes jo flere grader av tvangshandlinger/tvangstanker.

Har også hatt perioder hvor det er noe jeg har måttet gjøre, eller at jeg har følt at jeg er nødt til å ta på en ting. ikke fordi det kommer til å skje noe fælt hvis ikke, men bare fordi jeg kjente en dragning mot å gjøre akkurat den tingen.

Hvis det ikke går utover livskvaliteten så er det vel ikke stort å bry seg om, men hvis det går utover evnen til å glede seg over ting og være sosial, så burde man kontakte noen profesjonelle for hjelp.

Skrevet

Jeg har en spesiell t-shorte som jeg alltid MÅTTE ha på meg under konkurranser.

Hvis ikke ville alt bli skeis.

Det du beskriver, minner meg egentlig litt om filmen Kopps, der han ene politimannen må tute tre ganger før han går ut av bilen, med hode :ler:

Unnskyld, det var ikke meningen å gjøre narr av deg eller noe, men kom til å tenke på det.

Skrevet

Å MÅTTE skjekke døra eller kaffetrakteren blir vel kanskje noe annet?

jeg må sjekke døra før jeg legger meg, fordi jeg vet jeg er litt distre og kan ha glemt å låse den. Jeg kan ha sjekket en gang før også, men så er jeg usikker på om jeg faktisk sjekket den sist eller om jeg bare tenkte at jeg skulle gjøre det, og da MÅ jeg sjekke på nytt..... Men det er jo fordi jeg ikke vil sove med ulåst dør og vet at jeg er distre nok til å kunne ha glemt å låse den. (også distre nok til å kunne ha tenkt på å sjekke den men glemt å faktisk gjøre det....) :sjenert:

kaffetrakteren er vel noe av det samme, at man er redd man ikke har slått den av, fordi man vet man er distre nok til å kunne ha glemt det, og det kan være direkte farlig å la den stå på.

Noe helt annet blir det vel da å MÅTTE stå opp for å ta på en bok, som ikke utgjør noen reell trussel dersom den ikke er tatt på.

Det går nok under tvangshandlinger, men som innlegger over her sa, tvangshandlinger/tvangstanker finnes jo i ett vidt spekter, så det finnes større og mindre grader av det som med alt annet.

plages du ikke med det så ville jeg latt det være, bekymrer eller plager det det, så ville jeg tatt kontakt med legen min å hørt om det var noe å ta videre med fagfolk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...