Gå til innhold

Forsidebilde på Facebook - copyright/oppavsrett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har funnet et nydelig bilde fra mitt nærmiljø som jeg kunne tenkt meg å ha som forsidebilde på facebook.

Jeg fant det tilfeldig da jeg googlet, men det ser opprinnelig ut til å være hentet fra en fotoblogg som fotografen driver, og deretter spredt til andre nettsider.

Det står ingenting om opphavsrett på bloggen, men alle bildene på bloggen har navn og Copyright-merke nederst til høyre.

MEN hvordan er dette med opphavsrett..

Kan jeg fritt bruke dette bildet som forsidebilde uten å spørre fotografen?

Må jeg opplyse om hvem som har tatt bildet, om jeg bruker det eller holder det om Copyright-teksten nederst på bildet er synlig? (den er dog med veldig liten og nesten uleselig skrift).

Vil ikke bli saksøkt heller ;)

Anonymous poster hash: c0278...de0
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har funnet et nydelig bilde fra mitt nærmiljø som jeg kunne tenkt meg å ha som forsidebilde på facebook.

Jeg fant det tilfeldig da jeg googlet, men det ser opprinnelig ut til å være hentet fra en fotoblogg som fotografen driver, og deretter spredt til andre nettsider.

Det står ingenting om opphavsrett på bloggen, men alle bildene på bloggen har navn og Copyright-merke nederst til høyre.

MEN hvordan er dette med opphavsrett..

Kan jeg fritt bruke dette bildet som forsidebilde uten å spørre fotografen?

Må jeg opplyse om hvem som har tatt bildet, om jeg bruker det eller holder det om Copyright-teksten nederst på bildet er synlig? (den er dog med veldig liten og nesten uleselig skrift).

Vil ikke bli saksøkt heller ;)

Anonymous poster hash: c0278...de0

Jeg ville spurt fotografen, selvfølgelig :)

Anonymous poster hash: 9cebc...af2

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke publisere bildet på facebook uten tillatelse fra fotografen. Det enkleste er nok å spørre om du får lov til å bruke det. De fleste tar slikt bare som et kompliment, med mindre det er snakk om en proff fotograf som selger bildene sine.

Anonymous poster hash: b2d08...cd2
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...