AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #1 Skrevet 3. juli 2014 Har funnet et nydelig bilde fra mitt nærmiljø som jeg kunne tenkt meg å ha som forsidebilde på facebook. Jeg fant det tilfeldig da jeg googlet, men det ser opprinnelig ut til å være hentet fra en fotoblogg som fotografen driver, og deretter spredt til andre nettsider. Det står ingenting om opphavsrett på bloggen, men alle bildene på bloggen har navn og Copyright-merke nederst til høyre. MEN hvordan er dette med opphavsrett.. Kan jeg fritt bruke dette bildet som forsidebilde uten å spørre fotografen? Må jeg opplyse om hvem som har tatt bildet, om jeg bruker det eller holder det om Copyright-teksten nederst på bildet er synlig? (den er dog med veldig liten og nesten uleselig skrift). Vil ikke bli saksøkt heller Anonymous poster hash: c0278...de0
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #2 Skrevet 3. juli 2014 Har funnet et nydelig bilde fra mitt nærmiljø som jeg kunne tenkt meg å ha som forsidebilde på facebook. Jeg fant det tilfeldig da jeg googlet, men det ser opprinnelig ut til å være hentet fra en fotoblogg som fotografen driver, og deretter spredt til andre nettsider. Det står ingenting om opphavsrett på bloggen, men alle bildene på bloggen har navn og Copyright-merke nederst til høyre. MEN hvordan er dette med opphavsrett.. Kan jeg fritt bruke dette bildet som forsidebilde uten å spørre fotografen? Må jeg opplyse om hvem som har tatt bildet, om jeg bruker det eller holder det om Copyright-teksten nederst på bildet er synlig? (den er dog med veldig liten og nesten uleselig skrift). Vil ikke bli saksøkt heller Anonymous poster hash: c0278...de0 Jeg ville spurt fotografen, selvfølgelig Anonymous poster hash: 9cebc...af2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #3 Skrevet 3. juli 2014 Du kan ikke publisere bildet på facebook uten tillatelse fra fotografen. Det enkleste er nok å spørre om du får lov til å bruke det. De fleste tar slikt bare som et kompliment, med mindre det er snakk om en proff fotograf som selger bildene sine. Anonymous poster hash: b2d08...cd2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå