Gå til innhold

Forsidebilde på Facebook - copyright/oppavsrett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har funnet et nydelig bilde fra mitt nærmiljø som jeg kunne tenkt meg å ha som forsidebilde på facebook.

Jeg fant det tilfeldig da jeg googlet, men det ser opprinnelig ut til å være hentet fra en fotoblogg som fotografen driver, og deretter spredt til andre nettsider.

Det står ingenting om opphavsrett på bloggen, men alle bildene på bloggen har navn og Copyright-merke nederst til høyre.

MEN hvordan er dette med opphavsrett..

Kan jeg fritt bruke dette bildet som forsidebilde uten å spørre fotografen?

Må jeg opplyse om hvem som har tatt bildet, om jeg bruker det eller holder det om Copyright-teksten nederst på bildet er synlig? (den er dog med veldig liten og nesten uleselig skrift).

Vil ikke bli saksøkt heller ;)

Anonymous poster hash: c0278...de0
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt fotografen. Han eller hun blir sikkert glad for å få positiv tilbakemelding på bildene sine. Om denne personen tilfeldigvis kommer innom profilen din og ser at du har brukt et av bildene uten å spørre tenker jeg at denne fotografen ikke blir så veldig fornøyd.

Anonymous poster hash: f8387...1d2
  • Liker 2
Skrevet

Som regel er fotografen veldig snill på å låne ut bilder til slike bruksområder, men finner hen et bilde som er sitt på en side hvor de ikke har fått tilatelse, så kan du regne med en sur fotograf som vil og kommer til å ta kontakt.

Erfaringmessig: Et av mine bilder florerer ute på tumblr og weheartit med caption: photograph by me når det er jeg som sitter med orginal og raw filen. Ehhe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fotografen sier sikkert ikke nei til å la deg bruke bildet. Vil tro at du må skrive hvem fotografen er, men det burde ikke være noe pes?

Men for guds skyld, ikke bruk bildet uten å ha spurt.

Anonymous poster hash: 22999...368

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...